Amadeus från National Theatre i London 2017

Amadeus Amadeus från National Theatre Folkets Hus och Parkers digitala biografer 2017
87 / 100

Amadeus från National Theatre: kunde i torsdags kväll upplevas på utvalda biografer tillhörande Folkets Hus och Parkers digitala biografkedja. För de flesta av oss är Peter Schaffers pjäs mest känd som filmen mad samma namn regisserad av den tjeckiskfödde regissören Milos Forman.

Amadeus från National Theatre i London 2017

Amadeus gjorde dock först och främst succé som pjäs i London innan Milos Forman gjorde en film av Peter Schaffers pjäs. Det är också att notera att det är en viss skillnad mellan filmen och pjäsen, vilket naturligtvis är ganska klart för de flesta av oss. Det sas ligger i sakens natur att det handlar om olika medier.

Det är nu många år sedan jag såg filmen för första gången, men under senare år har jag upplevt pjäsen både på Malmö Stadsteater och Dramaten.

Nu blev det alltså tredje gången gillt och det är enkelt att konstatera att pjäsen griper tag i mig på ett högst handgripligt sätt och detta blev inte minst klart efter att ha sett föreställningen från National Theatre på South Bank i London.

Den största skillnaden ligger i det musikaliska framförandet och där musiken  framfördes av orkestern Southbank Sinfonia vars musiker även hade skuggroller i föreställningen.

En annan  stor skillnad är att regissören Michael Longhurst verkar ha valt att låta Salieri spela en helt avgörande roll i uppsättningen, men det är också så att Amadeus har en stor del och en viktig biroll har den österrikiske kejsaren Joseph II. Som vanligt när det gäller brittiska skådespelare så är varje roll besatt med utmärkta skådespelare och här framhävs dialogen på ett alldeles utmärkt sätt och utgör på så sätt en viktig del av upplevelsen.

Det är alltså Lucian Msamati som är föreställningens verkliga höjdpunkt och som svarar för en fantastiskt trovärdig insats. Han balanseras av Adam Gillens Amadeus som talar som han kom direkt från East Ends arbetarkvarter.

Det är förmodligen en helt avsiktlig kontrast, som regissören har ansvar för men det kändes lite märkligt i torsdags kväll, men efter en viss distans känns det som både naturligt och riktigt.

Det blev en fin teaterupplevelse  och det är något jag gärna rekommenderar vidare – teater på bio!

Om föreställningen

Biograf Spegeln i Malmö 2.2.2017

Kreativt team

Regissör: Michael Longhurst
Designer: Chloe Lamford
Musikregissör: Simon Slater
Koreograf: Imogen Knight
Ljuddesigner: Paul Arditti
Ljusdesigner: Jon Clark
Personalregissör: Finn den Hertog

Medverkande

Salieri: Lucian Msamati
Mozart: Adam Gillen
Venticello: Sarah Amankwah
Venticello: Hammed Animaashaun
Baron Gottfried Van Swieten: Geoffrey Beevers
Katherina Cavalieri: Fleur de Bray
Constance Weber: Karla Crome
Joseph II: Tom Edden
Greve Johann Kilian von Strack: Alexandra Mathie
Salieris betjänt: Eamonn Mulhall
Greve Franz Orsini-Rosenberg: Hugh Sachs
Teresa Salieri: Wendy Dawn Thompson
Major – Domo/ citizen of Vienna: Everal A  Walsh
Salieris kock: Peter Willcock
Southbank Sinfonia

Läs mer