Amelia går på bal 1937 synopsis

Amelia går på bal
81 / 100

Amelia går på bal var Menottis första stora framgång och samtidigt hans enda opera som är skriven med italiensk text. Han återupplivade här den gamla opera buffa-traditionen i modern gestalt och som en ren underhållning.

Amelia går på bal 1937 synopsis

Akt I
Amelia skall just fara på bal då hennes man kommer in och anklagar henne för att ha en älskare. Hon erkänner att det brev han står med i handen är skrivet av mannen uppe på fjärde våningen, och hennes make rusar uppför trappan. Under tiden firar älskaren sig ned med ett rep till Amelia och gömmer sig i lägenheten, men då den äkta mannen finner honom och vill skjuta klickar pistolen. De båda männen börjar tala med varandra, först naturligtvis upphetsat men så småningom allt mer vänskapligt. Till sist blir det för mycket för Amelia som vill i väg till balen.

Hon kastar en vas på sin man, som faller medvetslös till golvet. Polisen tillkallas och Amelia påstår att hennes älskare är en främling som har trängt in i bostaden Han förs bort av polisen och den äkta mannen körs till sjukhuset. Mycket försenad kan Amelia äntligen ge sig av till balen, ledsagad av den galante polisen.
Lyssnarprov

IN ENGLISH

Place
An elegant apartment in Milan

Amelia, a wealthy young socialite, is in her boudoir getting ready for the first ball of the season. However, her husband has discovered that she has a lover and refuses to accompany Amelia unless she reveals his name. When she reveals that her lover is their upstairs neighbour, a general melee breaks out between the jealous husband and her pesty lover, with Amelia eventually breaking a vase over her husband’s head.

When the police arrive, she tells them that a burglar had entered the apartment and attacked her husband with the vase. Her husband is taken to hospital, her lover is arrested as the burglar, and Amelia leaves for the ball on the arm of the Chief of Police who has come to investigate.

UPPHOVSPERSONER

Musik och text: Gian Carlo Menotti

LIBRETTO

PREMIÄR
Uruppförande: Philadelphia 1 april 1937. Svensk premiär: Stockholm, Operan 30 december 1939

ROLLER OCH RÖSTTYPER

Roll Rösttyp
Amelia sopran
Police Officer baryton
The Friend alt
The Husband baryton
The Lover tenor