Ariadne på Naxos – visst kan man ändra sig – Björn E

Ariadne på Naxos - visst kan man ändra sig - Björn E Ariadne auf Naxos
83 / 100

Ariadne på Naxos tyvärr missade jag föreställningen i går kväll, men Björn Ekblom i Lidköping missade inte tillfället trots sin skepsis och invändningar. För min egen del tycker jag mycket bra även om Ariadne på Naxos, men det finns bättre verk av Richard Strauss

Ariadne på Naxos – visst kan man ändra sig – Björn E

Det är lika bra att erkänna med en gång. Ariadne på Naxos av Richard Strauss har aldrig varit min favoritopera. Jag har alltid tyckt att den är rörig och ologisk och lite svårt att få grepp på. Så skönt då, att den direktsända föreställningen från Metropolitan fick mig att svänga litegrann.

Den föreställningen var högst njutbar och det får vi tacka sångarna för. Det var genomgående en sångarfest av stora mått där de tre damerna Lise Davidsen, Brenda Rae och Isabel Leonard dominerade scenen. Brenda Rae som komedianten Zerbinetta fick briljera i hissnande koloraturer där hon som högst prickade ett trestruket G. Hon visade också fina prov på komiska talanger.

Isabel Leonard gjorde byxrollen som Kompositören, en karikatyr av Strauss själv har det sagts. Henne fick vi bara höra i den korta Prologen. Synd, för hennes stabila, klara och lyriska mezzostämma hade jag gärna hört mera av. I rollen som primadonnan hörde och såg vi den norska sopranen Lise Davidsen. Hennes aria i början på Operan rev ner stora applåder från den närvarande publiken men allra mest njöt jag av hennes duett med Bacchus, gestaltad av tenoren Brandon Jovanovich. Den duetten med de två kraftfulla dramatiska rösterna förde tankarna mot Wagner.

Att damerna dominerade var naturligt, för hela stycket är skrivet så, att damerna har huvudrollerna. Men även herrarna, sagde Jovanovich, Sean Michael Plumb, Johannes Martin Kränzle, Wolfgang Brendel och övriga gjorde mycket goda insatser

Den bantade orkestern 37 musiker leddes av den polske dirigenten Marek Janowski, som gjorde en gedigen insats på pulten.
Hela utsändningen startade med en hyllning till det ockuperade Ukraina. Mets chef Peter Gelb höll ett kortare tal och sedan visades en inspelning från en tidigare föreställning där Metropolitans kör sjöng Ukrainas nationalsång, Sjtje ne vmerla Ukraina (Än lever Ukraina) En massiv och gripande inledning på kvällen.

Det vore en överdrift att säga, att Ariadne på Naxos blivit min favoritopera, men denna föreställning har fått mig att svänga över lite mer mot den positiva sidan Och det är ett gott betyg åt ensemblen.

MEDVERKANDE
Ariadne/Prima Donna: Lise Davidsen
Bacchus/Tenor:Brandon Jovanovich
Zerbinetta: Brenda Rae
Kompositören: Isabel Leonard
Musikmästaren: Johannes Martin Kränzle
Harlekin: Sean Michael Plumb
Scaramuccio: Alok Kumar
Truffaldin: Ryan Speedo Green
Brighella: Miles Mykkanen
Najaden: Deanna Breiwick
Dryaden: Tamara Mumford
Echo: Maureen McKay
Major-domo: Wolfgang Brendel
Officer: Thomas Capobianco
Dansmästaren: Brenton Ryan
Perukmakare: Philip Cokorinos
Betjänt: Patrick Carfizzi

Piano Solo: Bryan Wagorn

Dirigent: Marek Janowski

KONSTNÄRLIGT TEAM
Regissör: Elijah Moshinsky
Scenografi: Michael Yeargan
Ljusdesigner: Gil Wechsler
Stage Director: Laurie Feldman
BJÖRN EKBLOM

Läs mer