Ariodante 1735 synopsis

Händels Ariodante på Drottningholmsteatern 2009 Ariodante Händel på Drottningholmsteatern
96 / 100

Ariodante hade premiär på Covent Garden Theatre, London, den 8 januari 1735. Ariodante inledde Händels första säsong i Covent Garden och tävlade framgångsrikt mot konkurrenten, operatruppen Opera of the Nobility, som stöddes av prinsen av Wales.
Händel hade kungens finansiella och tysta stöd och mer uttalat även prinsessan Annes. Operan spelades 11 gånger under premiärsäsongen i Covent Garden.

Ariodante 1735 synopsis

Akt I
Den skotska prinsessan Ginevra är mycket ivrig att uppvakta hjälten och korsriddaren Ariodante. Hennes hovdam Dalinda ställer sig tveksam.-Hertig Polinesso, som förgäves friat till Ginevra en längre tid, ansätter Henne igen. Ginevra avvisar honom skarpt och föraktfullt.

Dalinda råder Polinesso att ge upp hoppet om Ginevra och i stället rikta sina blickar mot en mer välvillig inställd kvinna – nämligen henne själv. Polinesso inser att den rättframma vägen är stängd för honom. Han försvär sig åt sin slughet och ondska för att nå sitt eftertraktade mål – Skottlands kungakrona!

Ariodante och hans bror Lurcanio är redo för korståg. Innan de går ombord på de väntande skeppen, tar Ariodante avsked av den härliga trakt, där han helst av allt hade velat dröja sig kvar, långt från krigets fasor.

Ginevra överraskar honom. Den spirande förälskelse mellan dem vill hon få bekräftad. Hon uppmanar Ariodante att räcka henne handen och lova henne evig tro. Så sker, men mitt i kärleksakten överraskas de av Kungen, som är på jakt med sina män och sin gunstling Odoardo.Kungen välkomnar förbindelsen och lovar på stående fot bort sin dotter och sin krona till Ariodante. Ginevra jublar extatiskt.

Kungen syns närnast lättad över att slippa regera. Han begrundar hur lyckan skiftat i hans liv. Ariodantes öde har hastigt förbytts. Nu gäller inte längre strid och larm och heroiska bragder. Plötsligt ska han förmälas med en vacker kvinna och bestiga den skotska tronen. Han känner stor lättnad och lycka.

Polinessos sätter sin lömska plan i verket. Han uppvaktar Dalinda,och övertalar henne att klä ut sig till Ginevra och släppa in honom kommande natt i kungaborgen. Han menar, att förklädnaden ska hjälpa honom att känna åtrå för Dalinda. Hon känner sig stolt och smickrad över att bli uppvaktad av en hertig och faller till föga.

Lurcanio, Ariodantes bror vill också vinna sig en hustru. Han vänder sina blickar mot Dalinda och försöker med kärleksbetygelser och klumpiga famntag få henne med på noterna. Hon avvisar honom. Hennes håg står till hertig Polinesso.

Det är midnatt. Vid kungaborgen inväntar Polinesso den sömnlöse Ariodante som strosar runt utanför i drömmerier. Polinesso lockar Ariodante att berätta om sin och Ginevras kärlek. Sedan påstår Olinesso, att han själv är bjuden till kärlekslekar av Ginevra samma natt. Ariodante tvingas åse hur någon som han tror är Ginevra släpper in Polinesso i sin sängkammare. Lurcanio, som följt hela spektaklet på avstånd, rusar till. Han uppmanar sin bror att söka hämnd och rättvisa.

Han rycker åt sig Ariodantes svärd, ängslig att denne ska ta sitt eget liv.Ariodante är förkrossad. Han har mist allt. Den som svor honom kärlek och tro har bedragit honom. Han har förlorat sin brors respekt. Han ser ingen mening med att leva vidare. Polinesso blir varse att hans pil träffat sitt mål. Nu vill han göra sig kvitt Dalinda så fort som )m möjligt. Men hon som har gett efter för honom, vädjar ihärdigt om hans trofasthet.Polinesso triumferar. Han förbereder sig att ta livet av det enda vittnet till hans komplott – Dalinda.
Akt II
Kungen är på väg att bekräfta sin abdikation, när Odoardo kommer in med budet att Ariodante setts ta sitt liv genom att kasta sig i havet.Kungen överväldigas av känslor av sorg och skuld. Ginevra känner oförklarlig oro inför sitt stundande bröllop.

Kungen försöker försöker förmedla nyheten om Ariodantes död på ett varligt sätt, men Ginevra svimmar och tas om hand. Lurcanio träder inför Kungen, som beklagar hans sorg. Men Lurcanio låter sig inte tröstas.

Han kräver hämnd på den som han menar har orsakat Ariodantes död genom sin skamlöshet och trolöshet – nämligen Ginevra. Kungen har att följa lagen enligt vilken en kvinna anklagad för otrohet är skyldig, till dess någon man, i tvekamp, ställer upp till hennes försvar.

Hans dotter kan inte vara sköka.Han överger Ginevra. Hon förstår ingenting. Dalinda anar att anklagelsen kanske har med hennes egna nattliga äventyr att göra. Hon försöker trösta, innan Ginevra förs ner i fängelsehålorna.

Ariodante har tagit sitt förnuft till fånga och gett upp sitt självmordsförsök. Just som han tar sig upp ur vattnet, rusar Dalinda in förföljd av en man med höjd kniv. Ariodante lyckas skrämma förföljaren på flykten. När Dalinda hämtat sig från sin förvåning att se Ariodante vid liv,avslöjar hon komplotten som hon blivit indragen i. Ariodante inser att Ginevra är oskyldigt anklagad och ger sig av för att rädda henne.Dalinda svär att hämnas på den falske Polinesso, som till och med har försökt mörda henne.

Polinesso har hastat till Kungen. Han erbjuder sig att försvara Ginevras heder i en tvekamp mot Lurcanio i hopp om att vinna kampen, få Ginevra till hustru och därmed bli arvtagare till kungatronen.Kungen tillåter Ginevra ett sista farväl och hon förs upp ur sitt fängelse.Kungen fastslår att Polinesso ska försvara Ginevra trots hennes protester. Familjens, tronens och rikets heder går före allt annat. Far och dotter skiljs åt plågade av motstridiga känslor.

Männen förbereder sig för tvekampen mellan Lurcanio och Polinesso, som ska avgöra Ginevras skuld eller oskuld. Kampen tar en oväntad och hastig vändning och Polinesso blir dödligt sårad av Lurcanio. Kungen utropar sig själv till Ginevras nye försvarare och ska just inleda kampen mot Lurcanio, när en främmande maskerad riddare ammäler sig i hans ställe.

Lurcanio attackerar utmanaren, men då höjer den okände riddaren visiret. Där står Ariodante, vars förmodade död har orsakat hela tvisten. Med Dalindas hjälp avslöjar Ariodante den djävulska komplott, som Polinesso iscensatt. Polinesso erkänner sitt falskspel, innan han dör.

Ariodante gläder sig åt att misstrons mörker har skingrats. Lurcanio närmar sig Dalinda igen. Hon är bitter över att ha blivit förd bakom ljuset och utnyttjad, men Lurcanio är beredd att överse med allt. Dalinda nickar ja till hans erbjudande.

Ginevra väntar på döden. Hennes sista hopp är att hennes heder och ära inte ska begravas med henne. Hon överraskas när Kungen stormar in tätt följd av Ariodante, Lurcanio och Dalinda som alla erkänner sin del i Ginevras olycka och ber henne om förlåtelse. Ginevra och Ariodante lovar varandra kärlek och trohet tusen gånger om.

Med en dans inleds den nya tidseran.
IN ENGLISH
Medieval Scotland. Ginevra, daughter of the King, is in love with and betrothed to Prince Ariodante. She rejects the amorous advances of the Duke of Albany, Polinesso, who then cruelly tricks Ariodante and Ginevra’s father into believing that Ginevra has been unfaithful. Ariodante attempts suicide and Ginevra is condemned, but after a challenge to a duel by Lurcanio, Ariodante’s brother, the dying Polinesso admits his plot and the lovers are reunited.
Act 1 

Anna Maria Strada, who created the role of Ginevra, by John Verelst (circa 1732)

The royal cabinet, in the palace

Princess Ginevra, in front of her mirror, is adorning herself to make herself beautiful for her beloved. (Aria:Vezze, lusinghe). Polinesso, Duke of Albany, bursts into the room and, thinking that having the king’s daughter as his sweetheart would advance his prospects, declares his love for her. Ginevra indignantly rejects him (Aria:Orrida a gl’occhi miei) and leaves.

Dalinda, who is secretly in love with Polinesso, advises him that his rival is Prince Ariodante but also advises him that all he has to do is open his eyes to see someone else who loves him (Aria:Apri le luci). Left alone, Polinesso can see that Dalinda is in love with him and plans to use her to thwart his rival and win Ginevra for himself (Aria: Coperta la frode).

The royal gardens

Ariodante sings of how all nature speaks to him of love (Aria:Quì d’amor). Ginevra joins him and they pledge their love (Duet: Prendi, prendi da questa mano). The King joins the lovers, gives them his blessing, and orders his courtier Odoardo to make the preparations for the wedding (Aria: Voli colla sua tromba). Alone, Ariodante swears to be faithful to Ginevra (Aria:Con l’ali di costanza).

Polinesso hatches his plot – he tells Dalinda that if she will dress as Ginevra that evening and invite him into her apartments, he will be hers (Aria:Spero per voi). Lurcanio, Ariodante’s brother, then appears to Dalinda and declares his love for her (Aria:Del mio sol vezzosi rai) but she has totally lost her heart to Polinesso (Aria:Il primo ardor).

A delightful valley

Ariodante and Ginevra enjoy the beauties of nature and each other’s company (Duet: Se rinasce nel mio cor). They are joined by shepherds and shepherdesses (Duet with chorus:Si godete al vostro amor) who dance to entertain them (Ballet).
Act 2

Dalinda disguised as Ginevra admits Polinesso to her bedroom, engraving by Gustave Doré

By ancient ruins, within sight of Ginevra’s apartments; moonlight

Polinesso and Ariodante meet; Polinesso feigns astonishment when Ariodante tells him he is betrothed to Ginevra, insisting that Ginevra loves him. Ariodante refuses to believe it. This is all being observed by Lurcanio, who is hidden. Polinesso tells Ariodante to watch as “Ginevra”, really Dalinda wearing Ginevra’s clothes, admits Polinesso into her bedroom for the night.

Ariodante is in despair and wants to die (Aria:Tu preparati a morire) but Lurcanio comes from the shadows and advises Ariodante to live, and seek revenge (Aria:Tu vivi). Ariodante sadly bewails his beloved’s (supposed) infidelity (Aria:Scherza infida). As day breaks, Polinesso and Dalinda emerge from the palace. Polinesso promises he will reward her, to her delight (Aria:Se tanto piace al cor) and, alone, Polinesso exults in how well his plot is proceeding (Aria:Se l’inganno).

A gallery in the palace

As the King is making the final arrangements for his daughter’s wedding, the courtier Odoardo brings him bad news – Ariodante has been seen committing suicide by leaping into the sea. The King is heartbroken (Aria:Invida sorte avara). Ginevra appears, having a premonition of some approaching calamity (Aria:Mi palpita il core). When her father gives her the terrible news, she swoons and is carried away. Lurcanio now appears before the King, who attempts to comfort him on the loss of his brother.

The furious Lurcanio, however, hands the King a letter telling him he saw Ginevra admit Polinesso into her bedroom for the night, which caused his brother to kill himself, and Lurcanio now is bent on revenge (Aria:Il tuo sangue). The King disowns his daughter and condemns her as a harlot. When Ginevra hears this, she collapses into delirium (Aria:Il mio crudel martoro) and all Dalinda’s attempts to console her fail. Ginevra falls into a fitful, disturbed sleep (Ballet of Good and Bad Dreams). She awakes in distress (Recitativo accompagnato:Che vidi? oh Dei! misera me!)
Act 3

Giovanni Carestini, who created the role of Ariodante

A wood near the sea

Ariodante survived, and he now bitterly rebukes the gods for condemning him to live (Arioso:Numi! lasciarmi vivere). Hearing cries, Ariodante finds Dalinda, who is being held by thugs hired by Polinesso, with orders to kill her, as she is the only witness to his plot to discredit Ginevra. Ariodante drives Polinesso’s henchmen away, and Dalinda reveals the truth to him – it was she, disguised as Ginevra, who let Polinesso into her bedroom. Ariodante rails against the treachery that caused him to doubt his beloved (Aria:Cieca notte). Alone, Dalinda expresses her remorse (Aria:Neghittosi or voi che fate?).

The royal gardens

The King announces that he will never see his daughter again unless a champion appears to defend her honour. Polinesso steps forward and offers to challenge Lurcanio to a duel (Aria:Dover, giustizia, amor). Ginevra, condemned to death for sexual irregularity, appears before her father begging to be allowed to kiss his hand (Aria:Io ti bacio).

Her father clasps her to her bosom, saying that a champion has appeared to defend her – Polinesso. She does not like this idea, but he insists (Aria:Al sen ti stringo e parto). Ginevra prefers death to the loss of her honour (Aria:Sì, morrò). Lurcanio again offers his love to Dalinda, and she indicates that she is now inclined to accept it (Duet: Dite spera, e son contento).

The duelling ground, the King on his throne

Polinesso and Lurcanio fight, Lurcanio mortally wounds Polinesso who is carried away by Odaordo. A new champion appears with his visor down. He reveals himself as Ariodante, to the astonishment of all, and declares Ginevra innocent. Dalinda admits her part in the plot.

Odoardo returns with the news that Polinesso, as he died, also admitted his guilt. The King pardons Dalinda and goes to find his daughter. Ariodante jubilantly hails a new bright day dawning after nights of darkness (Aria:Dopo notte).

The room where Ginevra is imprisoned

Ginevra looks death in the face (Arioso:Manca, oh Dei!). But her father and the others appear and declare her vindicated. She is reunited with her beloved Ariodante (Duet:Bramo aver mille vite).

The great hall of the palace. A large staircase supported by columns; on the upper part of the stairs musicians playing wind instruments. The King, Lords and Ladies descend the staircase. He begins the chorus, as the Lords and Ladies dance.

Ogn’uno acclami bella virtute (Chorus) … Ballo (Gavotte—Rondeau—Bourrée) … Sa trionfar ognor virtute in ogni cor (Chorus).
UPPHOVSPERSONER
Musik: Georg Friedrich Händel
Text: Antonio Salvi
LIBRETTO
IN ITALIANO
PREMIÄR
Uruppförande: London, Covent Garden 8 januari 1735. Svensk premiär: Drottningholmsteatern 18 augusti 1964.Sett föreställningen: 11.06.2009 Drottningholms Slottsteater

Läs mer