Askungen från Kungliga Operan på Operan Play

Askungen från Kungliga Operan på Operan Play Operan Askungen på Kungliga Operan 2019. På bilden; Dara Savinova (Angelina/Askungen) och Michele Angelini (Don Ramiro)

Askungen från Kungliga Operan på Operan Play

Nu är det nog tretton månader sedan jag upplevde en operaföreställning direkt i en operasalong. Det var närmare bestämt den 14 mars  2020 sedan jag tillsammans med den övriga publiken upplevde den konsertanta versionen av Richard Wagners Valkyrian, Die Walkure eller första dagen i hans Nibelungens ring på Kungliga Operan i Stockholm.

Nu går det ju ingen direkt nöd på mig, men visst känns det ju andefattigt att vara helt och totalt avskuren från möjligheten till stora musikaliska upplevelser tillsammans med vänner som man spontant träffar på i samband med en operaföreställning.

Mest tråkigt är det ju naturligtvis för alla sångare och musiker som tillsammans svarar för en föreställning skall bli till verklighet, men mot detta får man ju också reflektera över att vi trots allt befinner oss mitt i en pandemi där många av våra släktingar och vänner inte längre finns mitt ibland oss på grund av pandemins härjningar.

Trots allt saknar jag ju inte möjlighet till olika operaupplevelser och det har jag sannerligen lyckats närmast fullända och nu senast har jag upplevt Siegfried från GöteborgsOperan under nästan en veckas tid. Kanske blir det dags att återuppleva Valkyrian som nu i påsk ges på Operan Play.

Just nu kan du uppleva Askungen från Kungliga Operan direkt på Operan Play t o m 24 april. Det är ursprungligen en uppsättning från Opera Queensland i Brisbane Australien och New Zealand.

Berättelsen tar sin utgångspunkt från Charles Dickens 1800-tals London. Sångarlaget består av morgondagens operasångare och några av dagens operastjärnor.

Både sceniskt och musikaliskt är det en fin berätttelse i centrum för Dan Potras sceniska, kostymmässiga och maskvärld. För regin svarar Lindy Hume till vardags konstnärlig ledare för Opera Queensland i Brisbane, Australien. Hon är känd och erkänd för sina tolkningar och nyuppsättningar av äldre verk i Australien och Europa.

Kombinationen av sångare och Dan Potra´s värld blir oslagbart roligt. Det är egentligen inte nödvändigt att särskilt framhålla någon sångare, men jag särskilt uppskattar Johanna Rudströms gestaltning av huvudpersonen Angelina, men också de elaka och fisförnäma systrarna Clorinda och Tisbe gestaltade av Marianne Odenkrants och Karin Osbeck gör bra ifrån sig.

Bland herrarna  så utmärker sig särskilt ungherrarna Ole Aleksander Bang och Jens Persson som Don Ramiro respektive Dandini den allorstädes närvarande hjälpande handen.

John Erik Eleby är till utseendet helt förvandlat, men hans röst är inte att ta miste på och Markus Schwartz är lika förnäm och belevad som jag antar att han förväntas vara som just Alidoro.

Allt som allt blev det en trevlig kväll framför den numera ytterst användbara datorn och särskilt eftersom det var en av de få missade operapremiärerna från 2017.

Upphovspersoner

MUSIK GIOACHINO ROSSINI

TEXT JACOPO FERRETTI EFTER CHARLES PERRAULTS ASKUNGEN

Konstnärligt team

Dirigent: Fredrik Burstedt

Regissör: Lindy Hume

Scenografi, kostym och maskdesign: Dan Potra

Ljus: Matthew Marshall

Översättning: Annika Brandt

Medverkande

Angelina: Johanna Rudström

Clorinda: Marianne Odenkrants

Tisbe: Karin Osbeck

Don Ramiro: Ole Aleksander Bang

Dandini: Jens Persson

Don Magnifico: John Erik Eleby

Alidoro: Markus Schwartz

Kungliga Operans Kör

Kungliga Hovkapellet

Läs mer