Attila Göteborgsoperan 2011

Attila synopsis 1846 Attila på GöteborgsOperan - synopsis
76 / 100

Musikaliskt gillade jag inte denna opera särskilt mycket även om man kan höra flera av hans kommande verk, till exempel kunde jag urskilja både ”Aida”, ”Trubaduren” och framförallt ”Nabucco”.

Attila Göteborgsoperan 2011

Det fanns till exempel inte en enda melodislinga som jag kunde ta med mig hem och nynna vidare på och det anser jag är absolut nödvändigt. Efter en operaföreställning.

Nu har operasäsongen börjat. Det skedde igår (20/8-11) med en konsertant föreställning av Giuseppe Verdis Attila  på GöteborgsOperan. Det är en av hans tidigare verk och som räknas in i gruppen risorgimentooperor. Risorgimento var den rörelse för det italienska enandet mot den österrikiska respektive franska ockupationen.
(Vill du veta mer om begreppet ”risorgimento” kan du läsa mer om detta i Göran Gademans inlägg på GO:s hemsida)

Det är ett verk som så vitt jag vet aldrig har spelats i Sverige och efter att ha sett föreställningen känns det inte särskilt svårt att förstå orsakerna till detta, men det känns inte särskilt angeläget att närmare gå in på vad jag tror är orsakerna.

Musikaliskt gillade jag inte denna opera särskilt mycket även om man kan höra flera av hans kommande verk, till exempel kunde jag urskilja både ”Aida”, ”Trubaduren” och framförallt ”Nabucco”. Det fanns till exempel inte en enda melodislinga som jag kunde ta med mig hem och nynna vidare på och det anser jag är absolut nödvändigt. Efter en operaföreställning.

Solistinsatserna kan man dock varken klaga eller anmärka på. Samtliga svarade för goda insatser. Särskilt bra för att inte beskriva lysande var Tomas Linds insats som Foresto. Denna kväll var han i sitt absoluta esse och jag tror aldrig jag har hört ”hustenoren” så bra som denna kväll.

Utmärkta insatser svarade även Attila själv för, nämligen Anders Lorentzson och Jesper Taube, som sjöng Ezios parti var mycket bra och efter pausen var han precis som Lind strålande.

Odabellas parti sjöngs av den italienska mezzon Francesca Patané. Hon har en mycket speciell röst och sångstil och hon lär ju ha gjort stor succé i en annan Verdi-opera på GO, nämligen ”Macbeth”, men hennes insats denna afton har jag svårt att bedöma. Jag hörde för övrigt henne som Abigail i ”Nabucco” på DKT förra säsongen och jag kan inte alls minnas henne sångstil eller röst på detta vis.

Mycket bra var också körens insatser och speciellt noterade jag arrangemanget med delar av den kvinnliga kören bakom scenen, annars var det som vanligt tenorer och basar som imponerade mest.

Orkestern under ledning av dirigenten Giancarlo Andretta svarade också för en mycket fin insats och det verkade som Andretta hjälpte till att sjunga, men det var kanske en synvilla?

Sammanfattningsvis var det en fin operaupplevelse som den fullsatta salongen fick sig till livs i går kväll och nu återstår bara att spekulera i vad som blir nästa års säsongs konsertanta operaupplevelse.

Om föreställningen

Musik: Giuseppe Verdi

Medverkande

Anders Lorentzson: Attila
Jesper Taube: Ezio
Francesca Patanè: Odabella
Tomas Lind: Foresto
Marco Stella: Leone
Henrik Andersson: Uldino
GöteborgsOperans kör och orkester
Dirigent: Giancarlo Andretta

Läs mer