Bellinis Norma från New York – Spegeln 2017

Norma Bellinis Norma från New York på biograf Spegeln 2017 Joyce DiDonato as Adalgisa and Sondra Radvanovsky in the title role of Bellini's "Norma." Photo: Ken Howard/Metropolitan Opera
84 / 100

Bellinis Norma från Metropolitan Opera i New York på Spegeln. I lördags hände det mycket aktuellt på operafronten i Malmö dels var det premiär på Léo Delibes Lakmé på Malmö Opera dels gästades Malmö Live av världstenoren Juan Diego Florez. Det var också säsongspremiär på operasändningarna från Metropolitan Opera i New York till biografer anslutna till Folkets Hus och Parker biografer. Alltså inte bara i Malmö.

Bellinis Norma från New York – Spegeln 2017

Det självklara valet för mig blev att jag prioriterade premiären på Delibes Lakmé på Malmö Opera, men det skedde med en viss tvekan. Det är ju inte var dag som en världstenor besöker Malmö Live.

Det var egentligen inget svårt val eftersom jag visste att jag hade möjlighet att uppleva Norma på reprissändningen på Spegeln.

Det var jag nu inte ensam om att göra eftersom de de översta sju raderna var fyllda av förväntansfulla operagoers. Av snacket i pausen lät det som de flesta hade varit på konserten med Juan Diego Florez på lördagskvällen.

Norma öppnade säsongen på Metropolitan Opera i slutet av september, men öppnade också operabio-säsongen på biografer anslutna till Folkets Hus och Parkers digitala biografkedja.

Norma tillhör som bekant belcanto-operorna och bedöms av operaälskare som ett verk med långa vackra och nästan oändliga melodier, men det är inget verk som spelas särskilt ofta. En förklaring är säkert att titelpartiet är oerhört krävande även för en erkänd och välkänd sopran som Maria Callas, Joan Sutherland och vår egen Lena Nordin.

I denna uppsättning signerad David Mc Vicar hade man valt en verklig stjärntrio med Sondra Radvanovsky i titelpartiet, Joyce Di Donato som Adalgisa och med Joseph Calleja som Pollione. Denna föreställning visar också tydligt och klart att det inte bara arian Casta diva som är det enda “örhänget” i denna dramatiska och tragiska opera.

Det blev en fin inledning på säsongen och även om det blev en mörk föreställning med undantag för scenen i Normas bostad.

Musikaliskt blev det en mycket fin upplevelse och dirigenten Carlo Rizzi är värd allt beröm för sin insats tillsammans med orkester och inte minst körinsatserna.

Som vanligt var det världsklass på sångarna även om tenoren från Malta, Joseph Calleja, inte riktigt var till sin fördel i första akten. Han tog dock full revansch i andra akten.

Övriga sångare svarade också för utmärkta insatser och som vanligt på Metropolitan Opera så är även de mindre rollerna välbesatta.

Joyce Di Donato som Adalgisa gjorde en av sina bästa insatser, som jag har upplevt henne i.Det fordras mycket av en sångerska som både skall gestalta sin kärlek och samtidigt behålla sin respekt och vördnad för Norma. Det lyckades hon väl med samtidigt som hon väl balanserade Sondra Radvanovsky´s insats.

Bäst på plan

Bäst på plan var utan tvekan Sondra Radvanovsky, som väl förvaltade sitt parti som översteprästinna och mor, övergiven älskarinna och hämndgirig rival i en och samma person. Ett intryck som förstärktes av de två medverkande gossebarnen.

Det blev en fin vokal upplevelse och en utmärkt säsongsstart för säsongen 2017-18.

Om föreställningen

Sett föreställningen 9.10.2017 på Biograf Spegeln i Malmö.

upphovspersoner

Musik: Vincenzo Bellini|Libretto: Felice Romani efter tragedin Norma, ou L’infanticide av Alexandre Soumet.

Kreativt team

Dirigent: Carlo Rizzi
Regissör: David Mc Vicar
Scenografi: Robert Jones
Kostym: Moritz Junge
Ljussättning: Paule Constable

Medverkande

Sondra Radvanovsky, Joyce Di Donato, Joseph Calleja, Matthew Rose, Adam Diegel, Michelle Bradley, Christopher Reynolds,John Reynolds

Läs mer