Belonging med Skånes Dansteater på Malmö Opera

Belonging med Skånes Dansteater på Malmö Opera

Med nya dansföreställningen Belonging bjuder Skånes Dansteater på dubbla urpremiärer. Koreograferna Ben Wright och David Hernandez tar på olika sätt sig an vår längtan efter att höra till. På Malmö Operas scen möter du hela Skånes Dansteaters danskompani och gästdansare mellan 12-76 år. I idylliska landskap och svepande svarta rum prövas och synas våra sköra mellanmänskliga relationer.

Communitydans på Malmö Operas scen

Skånes Dansteater har under många år arbetat med communitydansprojekt där icke-professionella dansare med olika bakgrund och ålder får ta plats på scenen. I Ben Wrights nya To find a way with one another tar communitydansen steget upp på Malmö Operas scen. Här dansar åtta av Skånes Dansteaters dansare tillsammans med tjugo icke-professionella dansare mellan 12 och 76 år.

Publiken får möta en vackert mångsidig ensemble. En grupp människor som försöker hantera den förändring som sker runt omkring dem, beskriver Ben Wright.

To find a way with one anothers kulissartade landskap rör sig också en större fråga.

Att vi är i desperat behov av att ta oss vidare. Vi måste här och nu hitta en väg tillsammans, där vi lär oss av våra olikheter och ser mångfald som en styrka, fortsätter han.

Gungande dansare i Lonley Hunter

Föreställningens andra verk, Lonley Hunter, är koreografen David Hernandez första för Skånes Dansteater. Med gungor och tyg virvlar och svingar sig Skånes Dansteaters femton dansare in och ut ur det gemensamma. Zdravka Ivandija Kirigins svarta scenografi skapas och förstörs, om och om igen.

Vi ville skapa en värld som manipuleras av sina invånare, dansarna själva, säger David Hernandez som har närmat sig temat Belonging från en personlig synvinkel.

Jag har alltid känt att jag inte passar in. Och jag misstänker att många känner likadant, att det är en del av den mänskliga erfarenheten i vår tid, säger David.

Längtan efter att höra hemma är mångbottnad. Den kan även leda till att vi skapar dogmer och stänger ute.

Motsägelsen finns i oss alla, vi vill både vara tryggt omhuldade och äventyrare, avslutar han.

 Om Ben Wright

Ben Wright är en mångfacetterad koreograf och regissör som arbetar internationellt med opera, teater och dans. Sedan 2008 leder han sitt eget brittiska kompani bgroup och är från och med 2018 en av två konstnärliga ledare för brittiska Candoco Dance Company.

Ben har arbetat med Skånes Dansteater vid ett flertal tillfällen sedan i verk som succén the feeling of goingSpectrumTo see the world while the light lastsBetween Silence and Stillnessoch Small Acts. 2014-2017 var han Skånes Dansteaters biträdande konstnärliga ledare.

Ben har koreograferat för bland annat Metropolitan Opera, Houston Grand Opera, The Michael Grandage Company, Glyndebourne Opera och English National Opera. Han arbetade som dansare och skådespelare 1991–2006.

Om David Hernandez

Amerikanske koreografen David Hernandez skapar till Belonging sitt första verk för Skånes Dansteater. David är utbildad i USA, som sångare och dansare, och har varit verksam som dansare och koreograf i samarbeten med t ex Trisha Brown Company, Meg Browns kompani Damaged Goods i sitt eget kompani Edwardvzw. Han var medgrundare till The Performance Education Program vid STUK i belgiska Leuven och har undervisat i dans och koreografi vid bland annat P.A.R.T.S i New York.

Sedan 2005 har David skapat verk till festivaler som Klapstuk, Springdance och Sum of the P.A.R.T.S. Han har haft återkommande samarbeten med Anna Teresa de Keersmaeker och hennes kompani Rosas, som resulterat i bl a verken D’un soir Un JourPenture, La Monnaie happensKeeping Still och Zeitung. Sedan 2009 har David ett eget kompani DH+ med vilket han ofta skapat koreografi i tätt samarbete med kompositörer; Hullabaloo och Ta tillsammans med kompositör Michel Debrulle, Thirst tillsammans med strupsångaren Phillip Cap, For Movement’s Sake och Passage.

…..

Speldagar Malmö

13 oktober – 11 november 2018 på Malmö Opera

…..

TEAM & MEDVERKANDE

To find a way with one another

Koreografi: Ben Wright

Musik: Maurice Ravel,Valses nobles et sentimentales och La Valse

Scenografi: Will Holt

Kostymdesign: Rike Zöllner

Ljusdesign: Natasha Chivers

Dansare: Anna Borràs Pico, Patrick Bragdell Eriksson, Kit Brown, Samuel Denton, Anette Jellne, Laura Lohi, Madeleine Månsson, Belinda Nusser

Gästdansare: Mostafa Ali, Monica Andersson, Suzanne Bergkvist, Eskil Dorrepaal, Ingela Fallenius, Steve Ghorbanpour, Anna Hallqvist, Chloe Hansson, Kerstin Håkansson, Simone Höckner, Omar Khalil, Vibha Kumra, Frida Lovén, Matilda Modig, Fayrad Mortazavi, Gun Skärbäck, Sara Söderblom, Gunvor Söderholm, Peter Söderholm, Harald Thegeder

Lonely Hunter

Koreografi: David Hernandez

Musik: Szymon Brzóska

Scenografi och kostymdesign: Zdravka Ivandija Kirigin

Ljusdesign: Natasha Chivers

Dansare: Maria Pilar Abaurrea, Sarah Bellugi Klima, Anna Borràs Pico, Patrick Bragdell Eriksson, Matthew Branham, Brittanie Brown, Kit Brown, Samuel Denton, Peter Jansson, Anette Jellne, Laura Lohi, Belinda Nusser, Kristian Refslund, Tiemen Stemerding, Riccardo Zandoná

…..


Skånes Dansteater är en institution i rörelse. Oavsett om du tillhör våra regelbundna gäster eller de som ännu inte upptäckt oss, finns här en plats för dig. Vi ger dig möjlighet att utmanas, beröras, lära, pröva och ompröva.

Spelplatserna varierar. Ofta är det vår egen scen i Dockan i Malmö, men det kan även vara på andra platser som Malmö Opera. Vi spelar regelbundet på andra platser i Skåne och turnerar såväl nationellt som internationellt.

Vi är Sveriges största fristående dansinstitution. Våra huvudmän är Region Skåne och Malmö stad. Det betyder att det är invånarna i Skåne som äger verksamheten och att vi finns till för alla.

Related posts