Brittens 100-års jubileum firades med Gloriana

Brittens 100-års jubileum firades med Gloriana

Brittens 100-års jubileum firas med Gloriana. Det har nog aldrig funnits möjlighet att uppleva så många olika operaföreställningar i den egna hemmiljön som i dessa corona-tider.Utbudet är närmast gigantiskt, vilket inte gör det särskilt enkelt att välja,men för egen del satsar jag på att se de verk som jag känner till och inte tidigare har sett eller upplevt och det gör jag genom att noggrant studera operahusens hemsidor vilket du också rekommenderas att göra. Längst ner i inlägget finns en länk som du kan använda.

Brittens 100-års jubileum firades med Gloriana

Benjamin Britten’s opera Gloriana skriven 1953 för firandet kring kröningen av hennes majestät drottning Elizabeth II, som operan är tillägnad, i närvaro av drottningen i egen hög person och bara 6 dagar in i hennes tid som drottning och statsöverhuvud.

Inför hundraårsjubileet 2013 av Britten födelse  och att det var sextio år sedan uppsättningen hade premiär hade  denna produktion premiär. Här använder regissören Richard Jones  anordnadet av en festlig tävling 1953 som utgångspunkt till att, utforska verkets växlande prakt och intimitet.

Denna teatraliska, uppfinningsrika och färgglada iscensättning har i sin kärna de symboliska reflektionerna mellan Tudor Elizabethan och New Elizabethan epokerna som kännetecknar handlingen i operan.

Sammansmältningen av det moderna och det arkaiska i William Plomers libretto är underbart förstärkt i musik som på ett genuint sätt smälter ljud och uppförande i Tudor England – från lutlåtar till hovdanser – med Britten egen distinkta stil.

Under årens lopp har jag sett ett stort antal Britten-operor, Albert Heering, Billy Budd, Peter Grimes, Våldtäkten på Lucrezia, The Turn of the Screw och det  förvånade mig att Britten kunde komponera denna eleganta och vackra musik. Tidvis mycket pampigt och ståtligt, men också mycket tidsenligt dvs från 1500-talet och till vår tid.

Det blev en fantastiskt fin musikaliskt, scenisk och vokal upplevelse med alla medverkande i toppform och med vår egen engelske baryton, Jeremy Carpenter och Susan Bullock med tenoren Toby Spence i främsta rummet.

Orkester och kör gjorde sitt allra bästa för att fördjupa  och förstärka upplevelsen till en helhetsupplevelse där det mesta stämde.

Presentationen av var i handlingen vi befann oss hade lösts på ett roligt sätt av en grupp engelska pojkar i kortbyxor.

Det är en föreställning som jag absolut rekommenderar dig att ta del av. Det kan du göra dels via ROH Facebook-sida eller ännu bättre från deras Youtube-kanal. Föreställningen finns tillgänglig t o m 24 maj och ingår i ROH satsning #OurHousetoYourHouse#StayAtHome serie.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Benjamin Britten|Libretto: William Plomer efter Lytton Stracheys Elizabeth and Essex

Konstnärligt team

Dirigent: Paul Daniel
Scenografi: Ultz
Ljus: Mimi Jordan Sherin
Koreografi: Lucy Burge
Regissör: Richard Jones

Medverkande

Drottning Elisabeth I: Susan Bullock
Earlen av Essex: Toby Spence
Lord Montjoy: Mark Stone
Frances grevinna av Essex: Patricia Bardon
Penelope Essex syster: Kate Royal
Sir Robert Cecil: Jeremy Carpenter
Sir Walter Raleigh: Clive Bayley
Henry Cuffe: Benjamin Bevan
En hovdam: Nadine Livingstone
En blind balladsångare: Brindley Sherratt
The Recorder of Norwich: Jeremy White

Mer att läsa