Butterfly turnéversion med oväntat slut

Butterflys väninna – Sibylle Glosted; Suzuki – Susanna Sundberg; Sharpless – Per Høyer; Goro – Conny Thimander; Cio-Cio-San – Mariann Fjeld-Solberg; Pinkerton – Tobias Westman. Fotograf: Malin Arnesson

 

Butterfly turnéversion med oväntat slut

Sett föreställningen 15.11.2017 på Ystad Teater

Musik: Giacomo Puccini|Libretto: Luigi Illica och Giuseppe Giacosa i översättning av Birgitta Rydholm|Textbearbetning och regi: Åsa Melldahl|Musikalisk bearbetning och arrangemang: Bo Wannefors|Scenografi och ljus Bengt Gomér|Kostym: Annsofi Nyberg|Koreografi: Melker Sörensen|Medverkande: Mariann Fjeld-Solberg, Susanna Sundberg, Tobias Westman, Per Høyer, Conny Thimander, Sibylle Glosted|Musiker: Elena Jordan Ljungqvist, kapellmästare; Inga Zeppezauer, violin; Viktor Nordligen, cello; Blagoj Lamnjov, klarinett|


Sedan några år tillbaka presenterar Malmö Opera varje höst en operaföreställning som går på turné, i huvudsak i Skånemed avstickare till andra metropoler. På detta sätt har vi upplevt Tosca, La Traviata och Gounods Romeo och Julia.

Turnéversionen innebär att det ger uppsättning mer i kammarformat än vad som hade gällt om föreställningen hade getts på Stora scenen i Malmö. Kammarformatet gör också att sångarna antingen gör fler roller än normalt eller så minimerar man antalet roller. Det är inget att säga om det, men att helt ändra förutsättningarna från upphovsmännens utgångspunkter känns inte rätt. Inte ens om man kallar verket för Butterfly i stället för Madame Butterfly, som ju operan heter i original.

Av programbladet framgår att det konstnärliga teamet har valt att använda s k Brescia- versionen.  Efter fiaskot på La Scala drog Giacomo Puccini tillbaka sitt verk och gjorde en kraftig omarbetning. Den nya versionen, som nu ges i tre akter, hade  premiär i just Brescia.

När GöteborgsOperan satte upp Madame Butterfly  häromåret valde man också Brescia-versionen, medan Den Jyske Opera använde sig av en annan version. Jag är osäker på de olika skillnaderna, men jag tror att skillnaderna i grunden är små.

Det är något speciellt med dessa turnéversioner och särskilt gäller det atmosfären på de olika små spelplatserna som används. Det är en fin stämning även om det blir lång kö till pausserveringen och omöjligt att hitta en sittplats. Detta  beror förmodligen på att besökarna  har förbeställt till pausen. Kanske är det höstens stora operaupplevelse när Malmö Opera kommer till byn?

Musikaliskt gillar jag dessa föreställningen alldeles speciellt särskilt eftersom jag alltid lyckas uppfatta nya nyanser i den i övrigt välkända musiken. Det gäller i princip alla olika uppsättningarna som jag har upplevt och inte minst Butterfly.

Vokalt var det i stort en utmärkt upplevelse, men jag upplevde inte att den norska sopranen Mariann Fjeld – Solberg var det bästa valet för partiet och jag tyckte mycket bättre om hennes röst när hon gestaltade Susanna i Figaros bröllop med NorrlandsOperan för några år sedan. Dessvärre var inte Pinkerton i bästa form, men det är ju sådant som händer särskilt nu under hösten.

Bäst på plan, bland herrarna, var utan tvekan tenoren Conny Thimander som bl a gestaltade Goros parti. Sceniskt och vokalt helt utan anmärkning! Sharpless sjöngs utmärkt av Per Höyer, som Malmöpubliken känner igen från tidigare föreställningar på Stora scenen.

Bland damerna tyckte jag bäst om Susanna Sundbergs gestaltning av Cio-Cio-Sans tjänarinna Suzuki, men också Sibylle Glosted gjorde en fin insats bl a som Pinkertons amerikanska hustru Kate.

Sammantaget blev det en utmärkt operaupplevelse, i det mindre formatet, som jag gärna rekommenderar vidare. Butterfly kan du uppleva

t o m 3 december.

 

Related posts