Carmen en fulländad succé på GöteborgsOperan

Carmen en fulländad succé på GöteborgsOperan Carmen och Morales med Herrkören - foto Mats Bäcker Carmen en fulländad succé på GöteborgsOperan Carmen och Morales med Herrkören - foto Mats Bäcker
Carmen och Morales med Herrkören - foto Mats Bäcker

Carmen och Moralés med Herrkören – Fotograf Mats Bäcker

Carmen en fulländad succé på GöteborgsOperan

Premiär: 25.11.2016 på GöteborgsOperan

Musik: Georges Bizet|Libretto: Henri Meilhac och Ludovic Halévy efter Prosper Mérimées novell

Det är inte första gången jag upplever David McVicars omtalade s k Glyndebourneuppsättning av Carmen. Det är naturligtvis inte första gången jag upplever Carmen utan det är en opera som jag har sett ett stort antal gånger under årens lopp. Både på olika operascener och som film.

Det är något speciellt med musiken som lyckas gripa tag i mig och många andra. Det är lätt att komma ihåg och nynna på musiken i många olika sammanhang och platser.

Musikaliskt var det en mycket fin upplevelse och det märktes att dirigenten lät sångarna ta plats!

Det enda tråkiga med uppsättningen var att Micaela, som sjöngs av Julia Sporsén, tappade rösten efter första akten, men hon svarade för en formidabel insats fram till dess. Men varför hade man valt att låta henne gestalta Micaela som en äldre ungmö, när hon ju skall vara en ung flicka grunnar jag fortfarande på?

Men det är sådant som kan hända när det gäller levande teater som operachefen Stephen Langridge mycket riktigt uttryckte det.

I stället lät man dirigenten Karen Kamensek sjunga delar av partiet från pulten. Det är ju att betrakta som ett initiativ så gott som något, men jag förstår inte varför inte någon från den utmärkta kören fick möjlighet att hoppa in istället!

Föreställningen kännetecknades av utmärkta ensembleinsatser och det kändes som varenda scen genomfördes med stor exakthet och precision och jag imponerades också av hur naturligt deras franska lät. Carmen är ju en Opera-Comique där alltså språket fyller en viktig funktion.  Sceniskt är det en uppsättning som är lätt att ta till sig och det är lätt att imponeras av uppsättningens många detaljer, men man måste kanske se föreställningen mer än en gång för att upptäcka noggrannheten i instuderingen. För att ta ett exempel så tänker jag först på andra aktens kärleksmöte mellan Carmen och Don José, men också i fjärde akten där don José mor har dött och han därför bär en sorgbindel på höger arm.

Vokalt var det en imponerande uppvisning redan från början där debuterande Kar Peter Eriksson imponerade som Moralés men hit räknar jag också Markus Pettersons insatser som Remendado.

Anders  Lorentzson imponerade som vanligt med sin stämma och sceniska auktoritet i partiet som Zuniga och Mattias Ermedahl var bra som rövarbandets ledare.

Daniel Hällström gjorde en utmärkt insats som Escamillo och balanserade mycket bra vokalt gentemot Carmen och Don José, och sceniskt gjorde han ett elegant intryck i tredje aktens knivduell med Don José.

Bland övriga damer skötte sig Mia Karlsson, som Frasquita och Ann-Kristin Jones som Mercédès samstämmigt och bra.

Föreställningens radarpar utgörs naturligtvis av huvudpersonerna Carmen och don José. Det är första gången som jag upplever Katarina Giotas som just Carmen, men hon är en bländande, lysande och ypperlig Carmen både sceniskt och vokalt.

Tenoren, Joachim Bäckström, har jag upplevt i ett flertal uppsättningar och senast ett par gånger i  just David Mc Vicars uppsättning på Den Kongelige Opera i Köpenhamn.

Joachim Bäckström sjöng också don José  på Malmö Opera 2011 och det är bara att konstatera att han blir allt bättre och går från klarhet till klarhet såväl sceniskt som vokalt.

Nu är jag ingen expert på röster och röstutveckling, men i mina öron låter det onekligen som Joachim Bäckström börjar låta som en dramatisk tenor, samtidigt som han behåller sin vackra lyriska stämma.

Skall du bara se en enda operaföreställningen denna säsongen på GöteborgsOperan då skall du absolut inte missa Carmen!

 

Konstnärligt team

Dirigent: Karen Kamensek

Regi originaluppsättning: David Mc Vicar

Regi nyuppsättning: Marie Lambert

Scenografi: Michael Vale

Kostymdesign: Sue Blane

Ljusdesign originaluppsättning: Paule Constable

Ljusdesign nyuppsättning: Clare O´Donoghue

Stuntkoreografi: Nicholas Hall

 

Medverkande

Carmen: Katarina Giotas

Don José: Joachim Bäckström

Escamillo: Daniel Hällström

Micaela: Julia Sporsén

Dancaire: Mattias Ermedahl

Remendado: Markus Pettersson

Zuniga: Anders Lorentzson

Moralés: Karl Peter Eriksson

Frasquita: Mia Karlsson

Mercèdès: Ann – Kristin Jones

Lillas Pastia: Jérome Delbey

En guide: Miklós Taliga

GöteborgsOperans Kör

GöteborgsOperans Orkester

Dansare, barnkör, statister

Recensioner

Martin Nyström i DN

Karin Helander i SvD

Magnus Haglund i GP

Mats Hallberg i Kulturmagasinet Kulturbloggen

swish