Carmen på lastbil – Malmö Opera på Limhamn 2018

Carmen på lastbil - Malmö Opera på Limhamn 2018
76 / 100

Carmen på lastbil Malmö Opera ges på fem torg i Malmö och  i dag var det premiär på Limhamn. Uppsättningen ges under hösten på turné Skåne runt

Carmen på lastbil – Malmö Opera på Limhamn 2018

Regnet

Det hade samlats rätt många människor i dag på torget i Limhamn. Det var kanske inte helt perfekta förutsättningar för premiären av Carmen på lastbil, men lite regn skrämde inte bort särskilt många. Regnet fick dock en annan positiv konsekvens för recensenten eftersom det efter paus blev bättre plats framför scenen.

Sceniskt och musikaliskt

Det blev en imponerande upplevelse både sceniskt musikaliskt och framförallt vokalt. Malmö Opera hade satt samman en ensemble med en blandning av unga sångare på väg upp med en och annan som inte kan räknas in i just den gruppen och med en välsjungande och sceniskt aktiv och inspirerande operakör.

Musikaliskt var det mycket njutbart och jag har inte annat än lovord om trion med Ida Hövli Hidle i spetsen på ackordeon, förstärkt med John Löfgren på cello och Blagoj Lamnjov på klarinett.

Scenografiskt

Scenografiskt och kostymmässigt hade Stine Martinsen lyckats väl med att få med vad som behövdes på ett lastbilsflak. Förstärkt med en café-del framför lastbilen fanns det utrymme för solister och Malmö Operakör, men också plats för Dancairos Budservice-bil.

Ensemblen sjöng på svenska till en aktuell och rolig översättning där jag drog på smilbandet när smugglargänget skulle sälja smuggelcigarretterna till Norge.

Vokalt gjordes det mycket fina insatser och bäst på plan var naturligtvis Emma Sventelius i rollen som Carmen tillsammans med Sara Swietlicki i dubbelrollen Mikaela och Frasquita.

Katarina Lundborg gjorde en utmärkt insats som Mercedes och tillsammans med Sara Swietlicki lät det mycket samspelt och bra.

Herrarnas insatser

Band herrarnas insatser imponerades jag som vanligt av tenoren Conny Thimander och Jonas Samuelsson som gestaltade och sjöng Remendado respektive Dancairos parti.

Den norske barytonen Aleksander Nohr svarade för en välsjungande insats som boxaren Escamillo och basen Nils Gustén svarade för en engagerande insats som Zuniga.

Den engelske tenoren Alexander Grove imponerade i rollen som Don José. En tenor som jag mest har hört i mindre roller tidigare. Här gjorde han ett gott intryck både sceniskt och vokalt.

Utmärkt operaupplevelse

Sammanfattningsvis blev det en alldeles utmärkt operaupplevelse och det får anses vara en fin prestation att få i hop en av världens mest spelade operor även i detta format.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: Georges Bizet|Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy|Musikalisk bearbetning & arrangemang: Benjamin de Murashkin|Översättning: Anders Bodegård|

Produktionsteam

Dramaturgi & bearbetning Anne Barslev, Boel Adler Kapellmästare Ida Løvli Hidle Regi Anne Barslev Scenografi & kostym Stine Martinsen Ljus Fredrik Glahns

Medverkande

Emma Sventelius (Carmen)  Alexander Grove (Don José)  Aleksander Nohr (Escamillo)  Sara Swietlicki (Mïcaela/Frasquita)  Nils Gustén (Zuniga)  Katarina Lundborg (Mercedes)  Jonas Samuelsson (Dancaïro)  Conny Thimander (Remendado) Inspelad Malmö Operakör Musiker Ackordeon: Ida Løvli Hidle Cello: John Löfgren Klarinett: Blagoj Lamnjov

Läs mer