Madame Butterfly på Folkoperan 2011

Madame Butterfly på Folkoperan 2011 Madame Butterfly Puccini-premiär på Folkoperan
77 / 100

Detta är ett verk som gjorde jättefiasko vid premiären på ”La Scala” i Milano, men efter ett antal omarbetningar tillhör verket nu en av Puccini´s mest älskade operor.

Madame Butterfly på Folkoperan 2011

Charlotta Larsson som Madame Butterfly lyfter föreställningen till oanade höjder!

”Folkoperan är ett litet operahus med storslagna drömmar och visioner. Alltsedan starten 1976 har målet varit att förnya och locka ny publik till operakonsten genom att sätta dramat i centrum.”

Så står det i programbladet inför uppsättningen av ”Madame Butterfly” och igår kväll var jag på första premiären av Giacomo Puccini´s ”Madame Butterfly”,fast jag envisas med att kalla verket för ”Madama Butterfly”.

Detta är ett verk som gjorde jättefiasko vid premiären på ”La Scala” i Milano, men efter ett antal omarbetningar tillhör verket nu en av Puccini´s mest älskade operor.

Själv har jag sett verket ett tiotal ggr och senast var det nog på DKT i Köpenhamn och ännu tidigare såg jag Henry Akinas uppsättning på Malmö Opera, en uppsättning som ursprungligen hade sin premiär på Savonlinna Operafestival och nu kommer som en nypremiär på Malmö Opera under våren 2012.

Uppsättningen är en s.k. nyinstudering och som regissör har Folkoperan valt den tyske regissören Katarina Thoma som senast gjorde succé med Samuel Barber´s ”Vanessa” på Malmö Opera.

Normalt eller vanligtvis gillar jag inte nyinstuderingar, eftersom jag föredrar att se uppsättningarna som kompositören och librettisten ursprungligen hade tänkt sig. Jag tillhör alltså den halva av publiken som uppskattar verken, som de alltid har spelats, men samtidigt är jag inte sämre karl än jag kan erkänna att ibland blir det ganska bra även med en nyinstudering.

Så var fallet igår kväll. Regissören Katharina Thoma och scenografen Julia Müer hade valt att förlägga handlingen till dagens Japan. Ett val som naturligtvis kan diskuteras, men efter att ha sett föreställningen känns det som ett ganska naturligt val.Det blir dock en annan uppsättning än åtminstone jag är van vid. Detta inte nödvändigtvis skrivet som ett negativt omdöme.

Huvudrollen sjöngs på första premiären av Charlotta Larsson och det kan utan tvekan konstateras att hon svarade för aftonens topprestation. Det var hon och Folkoperans kör och orkester som gjorde det.
Ivonne Fuchs som Suzuki och Anders Larsson som Sharpless svarade också för utmärkta prestationer och som jokern i leken betraktar jag Daniel Ralpsson som sjöng Goro´s parti.

Per Feltzin, Kulturnytt, Kulturnyheterna i SR skriver att Butterfly låter bra, men hörs dåligt och det är nog en ganska bra iakttagelse. Mitt intryck från första akten var att sångarna sas verkade sjunga för publiken på balkongen och mindre för oss på parketten. Helt säkert är i alla fall att jag fick anstränga mig för att höra sångarna, speciellt gällde detta i första akten. Detta var förmodligen en starkt bidragande orsak till att jag inte direkt noterade Pinkerton som sjöngs av den finske tenoren Christian Juslin, som någon stor Pinkerton-tenor.

Av dagens olika presskommentarer kan man också konstatera att de tyckte att det var en gripande föreställning, men det beror naturligtvis på hur man definierar begreppet gripande. Normalt brukar jag bli mycket gripen av verket men igår uteblev den känslan helt och hållet, åtminstone vad det gäller första akten.

En av mina operavänner tycks ha fångat stämningen bäst, enligt min uppfattning, genom att konstatera att framförandet var modernt, fulsnyggt, underbart och gripande.

Visst, slutet var en av de mest gripande slut som jag har sett överhuvudtaget, men det som för mig ändå var helt avgörande var kontrasten i en mer traditionell uppsättning och denna.Normalt fängslas man av de vackra kläderna och oftast en ljus och vacker scenografi; här var det lite mer just fulsnyggt och modernt. Det tar lite längre tid, än vanligt att smälta denna operaupplevelse och den helt avgörande orsaken till detta står med all sannolikhet att finna i just denna kontrast mellan den traditionella och en modern uppsättning.

Alltså kan åtminstone jag konstatera att man i denna uppsättning har lyckats sätta dramat i centrum och förhoppningsfullt skall detta leda till att Folkoperan kan locka till sig nya grupper av besökare, vilket är alldeles utmärkt för operakonsten i sin helhet.

Produktionsteam

REGI Katharina Thoma
SVENSK ÖVERSÄTTNING Sven Nyblom, reviderad av Göran Gentele
MUSIKALISK LEDNING Per-Otto Johansson
DIRIGENTER Per-Otto Johansson/ Joakin Unander
SCENOGRAFI & KOSTYM Julia Müer
LJUS Olaf Winter
MASK & PERUK Theresia Frisk, Petra Göransson
ORKESTERARRANGEMANG Anders Högstedt

Medverkande 14/9

Madame Butterfly (Cio-Cio-San): Charlotta Larsson
Suzuki: Ivonne Fuchs
Pinkerton: Christian Juslin
Sharpless: Anders Larsson
Goro: Daniel Ralphsson
Bonzo: Anders Kjellstrand
Kate Pinkerton: Ulrika Nilsson
Yamadori: Eric Thorslund
Yakuside: John Haque
Kommissarien: Andreas Konvicka
Mor: Sara Radulovic
Moster: Anneli Leandoer
Kusin: Maria Mayer
Vigselförrättare: Jan Lekemark
Barnet: César Kylberg
Folkoperans kör & orkester

Vill du veta mer om föreställningen besök Folkoperans hemsida eller läs mer här

Mer att läsa