Daniel Nelson kompositör utbildad i USA

Daniel Nelson kompositör utbildad i USA

Daniel Nelson kompositör utbildad i USA

Daniel Nelson, född 1965, har fått sin musikaliska utbildning vid Peabody Conservatory of Music, Johns Hopkins University i Baltinore och vid University of Chicago, USA.I Sverige har han studerat för Lars-Erik Rosell.
Nelsons musik har beskrivits som pulsorienterad med en nyromantisk ådra recensenter har talat om »magnifikt rörlig instru¬ nentering« och »sprudlande energi«• Sedan genombrottet 1999 med Klarinettkonserten har Nelson mestadels skrivit för orkester. Åren 1997-2000 hade Daniel Nelson ett nära samarbete med Sundsvalls Kammarorkester vilket bland annat resulterade i tubakonserten Metalléphonic. Detta verk har sedan uruppförandet spelats närmare fyrtio gånger av orkestrar i Europa, Australien, Nordamerika och Asien. Metalléphonic har även blivit ett standardverk i tubarepertoaren. Under 2000-talets första fyra år arbetade Nelson med Västerås Sinfonietta på vars beställning The Ninth Wave för orkester och sopran tillkom liksom Dances & Air, den första av två violinkonserter som skrivits direkt för Cecilia Zilliacus.Daniel Nelsons musik har spelats vid Sveriges Radios Symfoniorkesters fyra senast TV-sända trettondagskonserter. Hans musik har även hörts under Radiosymfonikernas och SVT:s Tittarnas Önskekonsert från Skansen, samt Kungliga Filharmoniska Orkesterns årligt återkomnande konsert i det gröna. Nelsons musik har spelats vid åtskilliga konserter och festivaler i Europa, Asien, Sydamerika samt USA. Hans verk har även spelats in på CD av ensembler så som Helsingborg Symfoniorkester, Danmarks Radios Underholdningsorkester, Västerås Sinfonietta,Nordiska Kammarorkestern, Stockholms Blåsarsymfoniker, Kammarensemblen och Stockholms Saxofonkvartett.

Stolthet och fördom är Daniel Nelsons första operaverk. Idén kom ifrån tonsättaren själv:

Jane Austen målar rättframt och omedelbart upp en underbar samling personligheter, allt från förtjusande sympatiska till groteskt komiska, samtidigt som allegorier och dubbelmeningar döljs. Jag ville göra musiken lika sprakande för lyssnaren som Jane Austens text är för läsaren. Den rikt melodibaserade musiken och de graciösa sångnumren reflekterar både intrigerna och dubbelmeningarna i boken säger Daniel Nelson.

Läs mer

Web-site

Sammanställt av Mogens H Andersson

Related posts