Det Kongelige Teater 2017

Det Kongelige Teater 2017

Rekordmange besögere och ökonomisk balance

Det målrettede arbejde med at åbne teatret mere op og indgå stærke partnerskaber har de seneste år givet bonus i form af en rekordstor søgning til Det Kongelige Teater

2017 blev således året, hvor alle tidligere publikumsrekorder stod for fald. 806.465 besøgende til aktiviteter i vores huse eller ude i landet blev det til, hvilket er det største besøgstal i teatrets historie og et godt udgangspunkt for at sikre teatrets fortsatte forankring i befolkningen. Ballet-, opera- og skuespilforestillinger i Det Kongelige Teaters egne huse samt udendørsforestillingen Røde Orm stod for 488.668 af alle de besøgene, hvilket er det højeste antal i 8 år.

Der blev i 2017 gennemført 1.641 forestillinger og arrangementer.

I 2017 solgte teatret knap 90.000 billetter til børn og unge, hvilket er på niveau med rekordåret 2016, og vurderes til at være særdeles tilfredsstillende. Ud over de solgte billetter, så dukkede mere end 26.000 børn og unge op til gratis workshops og aktiviteter.

Det er nogle af de fakta i Det Kongelige Teaters årsberetning for 2017, som offentliggøres i dag. Beretning og årsrapport kan downloades HER.

Økonomi – overskud

Det Kongelige Teater kom ud af 2017 med et overskud på 200.000 kr.
Teatret vurderer, at årets resultat er tilfredsstillende.

Sponsor- og fondsarbejdet spiller fortsat en stor rolle for Det Kongelige Teater og mulighederne for at sætte unikke forestillinger op. I 2017 var de samlede sponsorindtægter på 40,3 mio. kr.

Rundt i hele landet

I 2017 turnerede Det Kongelige Teater rundt i hele Danmark og besøgte mere end 40 byer. Det blev til i alt 89 turnéforestillinger og 161 sommeraktiviteter i 2017.

Størst var udendørsforestillingen Røde Orm på Moesgaard Museum i Aarhus, hvor 93.330 danskere (primært fra Jylland), tog kampen op med det plagsomme danske sommervejr og fik en fantastisk teateroplevelse.

Det Kongelige Teater rykkede også på Danmarksturné med operaen Figaros Bryllup og tilbød i den forbindelse alle 3. klasser i spillebyerne at få opera på skoleskemaet. Operakoret var en vigtig del af aktiviteterne, og sørgede for at give introduktioner til publikum før hver forestilling, undervise skoleklasser og ikke mindst afholde gratis syng-med-koncerter, hvor sangglade borgere kunne forenes og lære mere om kendte operahits.

Fokus på børn og unge

I 2017 indgik Det Kongelige Teater også partnerskaber med alle grundskoler i Sønderborg Kommune og samtlige skoler i distrikt Amager i Københavns Kommune. I tæt samarbejde vil vi sætte Det Kongelige Teater på skoleskemaet, så endnu flere børn kan ”lære gennem kunsten” og derigennem få en vigtig indsigt i vores kulturarv og forhåbentlig vække passion og interesse for klassisk scenekunst.

Teatret havde i 2017 urpremiere på børneballetten De Glemte Børn, der med 6.631 solgte billetter i stor stil tiltrak børn og unge i efterårsferien. Operaen havde for første gang sat alle sejl til for at lave en stort anlagt børneopera, Momo, på den store scene i Operaen. Det var der 7.142 børn og voksne der indløste billet til.

Danskerne vil Det Kongelige Teater

Ud over de mange besøgene til kerneaktiviteterne på teatret, så har teatret også været igennem en digital transformation, der har givet flotte resultater. På få år er teatret gået fra at være nærmest usynlig på digitale platforme til at være en af landets absolut mest besøgte digitale kultur-destinationer. Det Kongelige Teaters hjemmeside havde i 2017 1.6 mio. unikke besøgende (en stigning på 11 % i forhold til 2016). Samtidig følger mere end 90.000 brugere i dag teatrets sociale medier, hvilket har afledt en stigning i antallet af videovisninger, der nu ses næsten fem millioner gange årligt.

Som det fremgår af teaterchefens og bestyrelsesformandens beretning, er ambitionen fortsat at udvikle nationalscenen, så den fremstår moderne og attraktiv for hele befolkningen. Og på trods af store besparelser viser de rekordmange besøgende og den digitale tilstedeværelse, at teatrets forankring i befolkningen er i en særdeles god udvikling. Mangfoldighed og åbenhed, både blandt publikum og i teatrets tilbud, er en væsentlig årsag til succesen. Håbet er derfor, at 2017 må blive en god strømpil for fremtiden for Det Kongelige Teater.

—————————————————————-

Metode – optælling af de 806.465 besøgende

Da der generelt ofte er debat om hvad diverse besøgstal dækker over, følger her en uddybning mht., hvordan Det Kongelige Teater optæller besøgende.

Opgørelsen af gæster ud fra antallet af besøg er den samme metode, som stort set alle andre kulturinstitutioner benytter – teatre, forlystelsesparker som biografer og museer. Metoden har været den samme på teatret siden starten af 80’erne. Derfor er det muligt at sammenligne de forskellige år. Når der er kommet helt nye tiltag på teatret, har man evt. ændret på kategorierne, så man bedre har kunne se hvad de nye tiltag bidrager med hver især. Men den grundlæggende metode er den samme.

Men hvem tælles så med? Vi tæller alle med som har været i kontakt med Det Kongelige Teater eller en form for kunstnerisk aktivitet fra teatret.
De kategorier som er medtaget er:

  • Skuespil, opera, klassiske koncerter og ballet. Gæstespil samt vores turnéer.
  • Øvrige arrangementer og aktiviteter – eks. Ofelia live, CPH Stage, Hands on, Klods Hans (børneopera), Ballet i det fri.
  • Aktiviteter for eksterne partnere – Eks. Klokkeren fra Notre Dame, Rune Klan, Zulu Comedy Galla.

Besøgende der IKKE tælles med er dem der kommer til rundvisningerne i husene (det er alene 38.076 årligt), besøgende i foyer og restauranter samt balletskolerne i Holstebro og Odense.

Vi tæller heller ikke digitale brugere med i de 806.465, som ser vores prøver, forestillinger og øvrige live-streaminger via vores hjemmeside eller sociale medier. Så da vi eksempelvis live-streamede fra en af vores scener til en klasse i et skolelokale i Thy, er det ikke talt med i antallet af besøgende.

Ligesom i Zoo, Tivoli og andre teatre kommer nogle af de besøgene flere gange inden for et år, de 806.465 er derfor ikke unikke besøgende.

Related posts