Djävlarna från Loudon 1969 synopsis

Djävlarna från Loudon Djävlarna från Loudon på Det Kongelige Teater Operaen Köpenhamn 2013
85 / 100

Djävlarna från Loudon. Historien bygger på en verklig händelse i Frankrike den 18 augusti 1634, då den katolske prästen Urbain Grandier brändes på bål anklagad för trolldom och sexuell samvaro med en besatt nunna. Fallet med prästen som föll offer för en kombination av politiska intriger och obesvarad sexuell passion från en nunna blev rikt dokumenterad och ihågkommen under åren som följde.

Djävlarna från Loudon 1969 synopsis

Materialet fick ny aktualitet efter andra världskriget och senare delen av 1900-talet. Huxley hade bedrivit omfattande historisk efterforskning i ämnet och publicerade 1952 boken The Devils of Loudun. I romanen beskyller priorinnan för ursulineklostret i Loudun, Jeanne des Anges (Joan of the Angels), prästen Grandier som skyldig till hennes sexuella besatthet och anklagar honom för trolldom.

I Louduns ursulinerkloster har den pukkelryggede priorinde Jeanne hørt rygter om en lokal præst, den karismatiske og frimodige Fader Urbain Grandier. Hendes fantasi pirres, og en nat ser hun Grandier for sig i et sælsomt syn: Præsten bæres lemlæstet hen foran hende af en gruppe soldater og anklages for at have begået en forbrydelse imod Jeanne – en forbrydelse, han imidlertid nægter sig skyldig i. Jeanne skriver til fader Grandier og anmoder ham om at blive ursulinerklostrets nye skriftefader, men Grandier afslår høfligt hendes forespørgsel.

Efter denne afvisning får Jeanne et nyt syn: Hun ser Grandier i kødelig forening med en ung kvinde. Grandier har ganske rigtigt en svaghed for kvinder. Han har en affære med Ninon, en ung enke som oprindelig sendte bud efter præsten i sorg over sin mands pludselige død, og han indleder også et forhold til Philippe, en pige der erklærer Grandier sin kærlighed i skriftestolen. I byen går sladderen om Grandiers særlige måde at agere sjælesørger for kvinderne på.

Apotekeren Adam og kirurgen Mannoury er forargede og beslutter at falde Grandier ved at indsamle beviser for hans brud på kyskhedsløftet. Samtidig involveres Grandier i den mere og mere betændte politiske situation i Loudun. Kardinal Richelieu og hans fortrolige, ”Den grå eminence” Fader Joseph, ønsker at øge deres magt i Frankrig ved at lade alle franske byers fæstningsværker rive ned.

Louduns borgmester d’Armanac er imod dette tiltag, og Grandier erklærer, at han vil støtte d’Armanac i sagen. D’Armanac advarer præsten: Indtil videre har d’Armanac kongens opbakning i sagen, men skulle kongen vakle over for Richelieu, kan Grandiers standpunkt blive farligt for ham. En anden risikabel alliance af mere privat karakter indgår Grandier, da han i al hemmelighed gifter sig med Philippe. Grandier håber, at kærligheden og ægteskabet vil give ham en fred i sindet, han ikke har fundet alene.

Jeanne fortæller ursulinerklostrets nye skriftefader Fader Mignon, at Grandier er i pagt med Satan og forsøger at besætte hende. Mignon sender bestyrtet bud efter fader Barré, en præst fra Chinon, som er ekspert i djævleuddrivelser og det onde, og fader Barré begynder sin behandling af Jeanne. Under en eksorcisme kommer han tilsyneladende i kontakt med en dæmon dybt i Jeannes mave, der hævder at tjene fader Grandier.

Da Jeanne siden afhøres, påstår hun desuden at have deltaget i sataniske orgier sammen med andre ursulinersøstre og et antal dæmoner, som var under Grandiers ledelse. Den bizarre djævleuddrivelse og Jeannes vidneudsagn følges med interesse af omgivelserne. Adam og Mannoury såvel som Richelieus udsending Baron de Laubardemont er ivrige efter at finde materiale mod Grandier, og flere ursulinersøstre støtter op om Jeannes påstande om djævlebesættelser. Kun dommeren de Cerisay og kongens gesandt de Condé er skeptiske. De Cerisay får ærkebiskoppen til at udstede forbud mod flere djævleuddrivelser i Loudun, og de Condé har held til at afsløre djævleuddrivelserne som fup.

Men det er ikke nok til at standse den voksende uvilje mod Grandier. Kongen bøjer sig over for Richelieu i sagen om fæstningsværkerne og udsætter dermed Grandier for den farligt magtfulde kardinals fjendskab, og Grandier mister også Philippe: Hun bliver gravid, og da Grandier umuligt vedkende sig faderskabet, må han lade Philippe gifte sig med en anden. Ved et statsrådsmøde samles kongen, Richelieu, fader Joseph, de Laubardemont og de Condé for at diskutere Grandier, hans berygtede kærlighedsliv og djævlebesættelserne.

De Condé bedyrer Grandiers uskyld, men stemningen er imod ham. Kardinalen besegler Grandiers skæbne med et enkelt citat fra Sankt Chrysostomus: ”Man kan ikke stole på Djævelen, selv når han taler sandt.” Grandier bliver nu forment adgang til sin kirke og anholdt for at stå i ledtog med djævlen. I en fængselscelle tilbringer den rædselsslagne præst en urolig nat.

Næste morgen hentes han af de Laubardemont, som beordrer Grandier til at klæde sig nøgen, hvorefter han befaler Adam og fangevogteren Bontemps at barbere alt Grandiers hår af og rive hans fingernegle ud. Ved sit forhør bekender Grandier, at han har levet udsvævende og sanseligt, men han erklærer sig uskyldig i anklagerne om djævlepagt og besættelser, selv da han trues med tortur.

Jeanne drives til fortvivlelse af en uforklarlig lyd af gråd, som vækker hende om natten. Hun vil begå selvmord, men ursulinersøstrene forsikrer hende om, at det kun er den djævelske Grandier, der ønsker at plage sin angiverske.

Imens tortureres Grandier på grusomste vis, men nægter sig stadig skyldig. Til sidst ankommer processionen for at bære Grandier til henrettelsen. Fra skafottet beder Grandier Gud om at tilgive sine fjender. Jeanne dukker op ved henrettelsen, mens Grandier lider en pinefuld død.

IN ENGLISH

Act 1: Sister Jeanne, the abbess of the Ursuline convent in Loudun, is having night visions in which Father Grandier, the Vicar of St. Peter’s Church, appears wearing a heretic shirt with a rope around his neck as he is escorted by two guards. This dreadful image of the parish priest is followed by another one; in this instance, however, Grandier rests in the arms of a woman.

These macabre visions let Sister Jeanne, among other convent nuns, to the belief that they had been possessed by the devil, and thus to eventually confesses her visions to Father Mignon. In the meantime, Father Grandier’s unchaste life is disclosed through his relationships with Ninon (a widow), and Philippe (a young woman).

Furthermore, Grandier assures his fatal destiny by opposing the decree to demolish the city’s fortifications put forth by the King and the powerful Cardinal Richelieu. The act comes to a close with the exorcism of Sister Jeanne performed by Barré, the Vicar of Chinon. Barré asks Jeanne: what is your name? Jeanne, in a man’s voice, responds: Grandier.

Act 2: Jeanne’s exorcism continues. This time, however, Barré is assisted by Father Mignon and Father Rangier; yet, the attempts to expel the devil are unsuccessful. Following, Grandier denies ever seeing Jeanne, and implores God to help her. Nonetheless, his words prove feeble as Jeanne claims that he had forced the Ursuline nuns to practice black magic. The situation becomes even more convoluted when Philippe informs Grandier that she is bearing his child. Meanwhile, the exorcisms continue now in public at St. Peter’s Church, where Grandier is arrested as he enters.

Act 3: Grandier is held responsible for the demonical possessions of the Ursuline nuns, accused of conspiracy with the devil, and indicted for blasphemy and unchastity. He is, consequently, sentenced to public torture and death at stake. Grandier’s death thus becomes a realization of Jeanne’s visions. Finally, Jeanne comes to realize that her unanswered love for Grandier was the cause of her possession.

UPPHOVSPERSONER

Musik: Krzysztof Penderecki|Libretto: Krzysztof Penderecki, efter John Whitings dramatisering av Aldous Huxleys roman The Devils of Loudon

PREMIÄR

Uruppförande på Hamburgische Staatsoper 20.6.1969.

Läs mer

Djävlarna från Loudon 1969 synopsis 1