Don Carlos succé nästan i världsklass på Operaen

I måndags kväll var jag och såg och hörde Don Carlos på Operaen i “Kongens by”. Vilken succé! Tänk om det alltid var så här när man går på opera. Då skulle det vara ett sant nöje att åka varje gång.Så är det som bekant inte alltid, därför är det desto roligare när det blir så bra som det blev i måndags kväll.

Det Kongelige kapell dirigerades av Michael Schönwandt och uppsättningen regisserades av Kasper Bech Holten. För scenografin svarade Steffen Aarfing på ett alldeles strålande sätt. Mer skall inte avslöjas för jag vill verkligen inte fördärva nöjet för de som tänker gå och se uppsättningen.

Filip II sjöngs av Christian Christiansen som ännu en gång det här året övertygade mig om att det är Verdiroller som han är som bäst i. Elisabeth sjöngs av Iréne Theorin på ett helt bedövande sätt, väl i klass med hennes prestationer i Nibelungens ring. Eboli sjöngs av Susanne Resmark den förtjusande kvinna som har begåvats med en utomordentlig stämma.

Kvällens bästa prestation svarade dock Tommi Hakala i rollen som Rodrigo, markisen av Posa. Vilken röst, vilken scennärvaro, allt blev helt perfekt. Honom vill vi höra mer av!

Kvällens besvikelse svarade Nikolai Schukoff i rollen som Don Carlos för. Inför andra akten meddelades att han var något indisponerad. Varför man lät honom sjunga är för mig en gåta. Dessutom passar kanske inte hans röst för den typen av roll? Efter att ha hört honom tidigare i somras såg jag verkligen framemot att få lyssna på honom, men det går väl fler tåg.

Som slutomdöme vill jag ändå placera denna nyuppsättning som något av det bästa som jag har sett på Den Kongelige Opera. Tyvärr avslutades kvällen med att det tog mycket lång tid innan bussarna tog oss hemåt. Det brukar alltid stå flera bussar och vänta på oss när föreställningen är slut.Men till slut kom jag ändock hem.

Närmast på programmet står en operaresa till Berlin och Hamburg och dessemellan skall jag lyssna på Rufus Wainright i Århus. Till allt detta kan du om du vill läsa mer om på Operalogg.

Om föreställningen

UPPHOVSPERSONER

Kreativt team

Medverkande