Don Giovanni – filmmogul succé med Skånska Operan

Don Giovanni - filmmogul succé med Skånska Operan Fotograf: Håkan Röjder
81 / 100 SEO Score

Det har blivit många uppsättningar med Skånska Operan på turné under årens lopp, även om jag inte har suttit på parkett varje år så har det blivit mer än dussintalet föreställningar sedan 2003. Årets uppsättning, Mozarts Don Giovanni tillhör avgjort en av de bästa. Musikaliskt, sceniskt och vokalt en absolut en fullträff! Med ett ensemblespel och solistinsatser som inte lämnar något ytterligare att önska.

Don Giovanni – filmmogul succé med Skånska Operan

När det gäller Skånska Operans uppsättningar måste man förstås acceptera deras speciella förutsättningar som det innebär att turnera Skåne runt och spela i alla sorters lokaler och förutsättningar. Det innebär attt uppsättningar regelmässigt förläggs i aktuell och modern tid och det alltid sjöngs på svenska. Det är beundransvärt att den konstnärliga ledningen lyckas så väl trots deras snäva ekonomiska ramar och uteblivna projektbidrag.

Min inställning är ju att de allra flesta verken tål att spelas som de var tänkt av kompositör och librettist och sjungas på originalspråket, men jag har i grunden nga svårigheter att både acceptera och förstå faktumen som begränsar valen.

Att förlägga handlingen till filmens värld fungerar mycket bra inte minst för att detta passar som hand i handske för medlemmarna i ensemblen, men också för gestaltningen blir mer trovärdig än originalet.

Don Giovannis förhållanden till alla kvinnorna som han möter känns mer relevant. Till exempel blir hans intresse för Zerlina mer aktuellt, begripigt och gripbart, när hans avsikter är så uppenbara.

Det märks att ensemblen trivs bra tillsammans och arbetet att med hjälp av flyttbara fllexiglasväggar illustrera olika rum och platser flyter på bra även om det kanske blir lite för många förflyttningar.

Musikaliskt är mycket njutbart och kapellmästare Rebecka Elsgard leder det hela på ett helt utmärkt sätt med hjälp av en klassisk flygel. Scenografin är nästan att betrakta som ett snilledrag och kostymerna är tidsenliga och moderna.

Vokalt finns det flera utmärkta insatser och särskilt roligt är det att få uppleva Anna och Ottavio där särskilt den sistnämnde gör en utmärkt scenisk gestaltning av den timide Ottavio. Vokalt gör han en fin tenoral insats av sina två kända arior.

En annan fin insats svarar Emma Johansson och Joris Grouwels som paret Zerlina och Mazetto för. Alltid berikande att få uppleva två helt nya sångförmågor för första gången.

Bäst på plan var utan tvekan Tor Lind som Don Giovanni och hans vapendragare som gestaltas av basbarytonen Albin Ahl och Elvira som sjöngs av Lona Mohr Villadsen. Både Don Giovanni och Elvira har jag upplevt tidigare och båda två svarar för utmärkta insatser som kompletteras fint av Leporello, som jag hör för första gången i operasammanhang. Det skall bli roligt att få följa alla av de tidigare nämnda sångarna i framtiden!

Sammanfattningsvis blev det ännu en fin operaupplevelse i sällskap med Skånska Operan och det är en föreställning som du absolut inte skall missa. Det spelas t o m den 16 augusti.

Och så får vi hoppas att att bidragsgivande instanser åter prioriterar denna kulturgärning bättre de kommande åren.

Om föreställningen

Sett föreställningen 4 augusti 2019 på Palladium i Malmö

Upphovspersoner

Musik: W A Mozart
Libretto: Lorenzo da Ponte
Översättning: Christian Fürst Myrup i bearbetning av Ola Hörling

Konstnärligt team

Regissör: Ola Hörling
Musikaliskt ansvarig: Rebecka Elsgard
Kostymör: Fredrika Lilius
Scenograf: Leif Persson
Ljusdesigner: Ludvig Uppman

I Rollerna

Don Giovanni: Tor Lind
Leporello: Albin Ahl
Elvira: Lona Mohr Villadsen
Anna: Jennie Lomm
Ottavio: Martin Hultkvist
Zerlina: Emma Johansson
Masetto: Joris Grouwels
Leopold: Roodney Nilsson
Sandrina: Matilda  Nordberg
Gianotta: Molly Selander

Orkester

Kapellmästare och piano: Rebecka Elsgard
Violin I: Saana Kähkönen
Violin 2: Clara Bjerhag
Viola: Sebastian Flögel
Cello: Henning Fredriksson

Läs mer