Don Giovanni med synopsis/libretto med Operafabriken

På Mozarts tid, och också långt senare, trodde man att kvinnotjusaren Don Juan Tenoro var en historisk person, en spansk adelsman, som levde under kung Pedro den grymme av Kastilien och som lär ha övat våld mot dottern till Sevillas guvernör och därefter mördat hennes far. Senare har det visat sig att det inte finns bevis för en sådan uppfattning. I litteraturen möter man gestalten första gången i ett spanskt skådespel El burlador de Sevilla y convidado de piedra (1630), skrivet av Tirso de Molina. Senare kom en lång rad versioner av historien om Don Juan, alla byggda på Tirsos verk. Bland de författare som använde ämnet finner man Molière och lord Byron.

AKT 1

Leporello väntar på sin herre och beklagar sig över tjänarståndets mödor. Don Giovanni har smugit sig in i kommendörens hus för att förföra dennes dotter. Men Donna Anna avvisar den okände och ropar på hjälp. Fadern utmanar inkräktaren till duell och dödas av Don Giovanni, som sedan undkommer utan att bli igenkänd. Ottavio kommer till undsättning, men för sent. Donna Anna kräver att han ska hämnnas faderns död.

Donna Elvira, som har övergivits av Don Giovanni, följer den trolöse mannen i spåren. När hon äntligen finner honom, flyr han och lämnar kvar Leporello att ta hand om henne. Tjänaren chockerar den olyckliga genom att berätta för henne om samtliga Don Giovannis erövringar.

Bondeparet Zerlina och Masetto firar bröllop. Don Giovanni finner bruden tilltalande och bjuder in bröllopssällskapet till en fest på sitt slott. Men när Don Giovanni kurtiserar Zerlina, ingriper Donna Elvira.

Donna Anna och Don Ottavio söker efter en bundsförvant och ber Don Giovanni om hjälp med att söka efter kommendörens mördare. Elvira varnar lidelsefullt Donna Anna för Don Giovanni, men denne låter det framstå som om Donna Elvira har mist förståndet. Först då känner Donna Anna i Don Giovanni igen den okände inkräktaren som dräpte hennes far. Hon upplyser sin trolovade om vad som hände under mordnatten och fordrar att denna ska döda Don Giovanni. Don Ottavio svär att göra detta.

Bröllopssällskapet har anlänt till Don Giovannis fest, men även oinbjudna gäster dyker upp: Donna Elvira, Donna Anna och Don Ottavio – de bär masker. Don Giovanni bjuder en skål för friheten och hans lista som ska utökas.

AKT 11

Leporello tar avsked från sin tjänst, men Don Giovanni mutar honom med pengar och smicker. Herre och tjänare byter kläder för ett nytt kärleksäventyr. Don Giovanni är ute efter Donna Eilviras kammarjungfru och låter därför Leporello, som är utklädd till Don Giovanni, uppehålla Elvira. Leporello lurar den stackars flickan, som förlåter honom i tron att han är don GiovannL Men den riktige Don Giovanni uppenbarar sig och jagar bort paret från platsen. Han sjunger därefter en serenad för kammarjungfrun.

Masetto, som är beväpnad letar efter don Giovanni, men denne, utklädd till Leporello, lurar honom att avväpna sig och misshandlar honom därefter. Zerlina lockas till platsen av brudgrummens skrik och tröstar honom.

Leporello blir inte av med Elvira, och Don Giovannis kläder försätter honom i fara. Förföljarna är honom på spåret, men han lyckas rädda sitt skinn genom att ta av sig Don Giovannis kläder och be om nåd.

Don Giovanni och Leporello möts på en kyrkogård. Då öppnar statyn av den döde kommendören munnen och varnar dem för att ha stört den heliga platsens frid. Don Giovanni bjuder in stenstatyn till en supé. Statyn tackar ja.

Donna Anna besöker faderns grav. Don Ottavio insisterar på att de ska gifta sig snarast, men Donna Anna vill skjuta upp bröllopet.

Don Giovannis bord är dukat. Elvira bönfaller Don Giovanni om att han ska bättra sig och känna ånger. Han förblir oberörd. Stengästen anländer. Elvira flyr i bestörtning. Den döde kommendören fordrar att den vanartige ädlingen ska bättra sig. Don Giovannis svar blir ett niofaldigt nej. Han uppslukas av helvetet och dör.

Källa för texten: Opera, Komponister, Verk, Uttolkare Andreás Batta. Könemann

Upphovspersoner

Musik: W.A. Mozart|Text: Lorenzo da Ponte|

Libretto