Don Giovanni 1786 synopsis

Don Giovanni med libretto och synopsis 1787 Målning av Max Slevogt
90 / 100

Don Giovanni. På Mozarts tid, och också långt senare, trodde man att kvinnotjusaren Don Juan Tenoro var en historisk person, en spansk adelsman, som levde under kung Pedro den grymme av Kastilien och som lär ha övat våld mot dottern till Sevillas guvernör och därefter mördat hennes far.

Senare har det visat sig att det inte finns bevis för en sådan uppfattning. I litteraturen möter man gestalten första gången i ett spanskt skådespel El burlador de Sevilla y convidado de piedra (1630), skrivet av Tirso de Molina.

Senare kom en lång rad versioner av historien om Don Juan, alla byggda på Tirsos verk. Bland de författare som använde ämnet finner man Molière och lord Byron.

Don Giovanni 1786 synopsis

MALMÖ OPERA

AKT 1

Leporello beklagar sig över sina plikter som tjänare till Don Giovanni. En maskerad Giovanni visar sig, tätt följd av Donna Anna, kommendörens dotter. Anna ropar på hjälp och fadern kommer till hennes undsättning, men dödas av Giovanni i en duell. Giovanni försvinner. Tillsammans med sin trolovade Don Ottavio hittar Anna sin döde far och övertalar Ottavio att hämnas.

Giovanni uppvaktar Donna Elvira utan att inse att hon är en av hans tidigare älskarinnor. När hon känner igen honom försvinner han därifrån. Kvar är Leporello, som visar henne den långa listan med Giovannis erövringar.

Några bönder förbereder bröllopet mellan Zerlina och Masetto. Giovanni ansluter sig till dem och försöker förföra bruden samtidigt som Leporello distraherar brudgummen. Giovannis uppvaktning av Zerlina avbryts av Elvira.

Anna och Ottavio ber Giovanni om hjälp att hitta Kommendörens mördare. Elvira varnar dem, men Giovanni hävdar att hon är otillräknelig och för bort henne. Anna känner igen Giovannis röst och inser att han är förövaren.

Giovanni förbereder sig inför den bröllopsfest han har ordnat för bönderna.

AKT 11

Giovanni och Leporello byter kläder med varandra så att Leporello ska kunna sysselsätta Elvira medan Giovanni uppvaktar hennes tjänsteflicka.

Giovanni, fortfarande förklädd till Leporello, träffar på Masetto och en grupp hämndlystna bönder. Han hjälper dem med planläggningen och övermannar sedan Masetto. Zerlina anländer och tröstar ömt sin trolovade.

Elvira och Leporello överraskas av Anna, Ottavio, Zerlina och Masetto, som tror att de äntligen har fångat Giovanni. Alla blir bestörta när de upptäcker sitt misstag, och de bryter samman. I tumultet lyckas Leporello fly.

Don Giovanni och Leporello träffas vid Kommendörens grav. En hinsides röst varnar Giovanni för hans undergång. Giovanni befaller sin betjänt att bjuda in Kommendören till supé och till Leporellos stora förskräckelse accepterar den döde inbjudan.

Anna avböjer Ottavios frieri, hon kan inte gifta sig förrän hennes fars död har hämnats.

Giovanni avnjuter sin supé, när Elvira kommer för att be honom lova bot och bättring. Men han avvisar henne.Kommendören infinner sig till supén och uppmanar Giovanni att ångra sig. Han vägrar och förs till helvetet.

När de andra upptäcker att Don Giovanni försvunnit framför de operans moral: “Detta är slutet för den som illa gör!”

Don G, Verkstan, Malmö Opera, 150821

GÖTEBORGSOPERAN

AKT 1

Leporello beklagar sig över sina plikter som tjänare till Don Giovanni. En maskerad Giovanni visar sig, tätt följd av Donna Anna, kommendörens dotter. Anna ropar på hjälp och fadern kommer till hennes undsättning, men dödas av Giovanni i en duell. Giovanni försvinner. Tillsammans med sin trolovade Don Ottavio hittar Anna sin döde far och övertalar Ottavio att hämnas.

Giovanni uppvaktar Donna Elvira utan att inse att hon är en av hans tidigare älskarinnor. När hon känner igen honom försvinner han därifrån. Kvar är Leporello, som visar henne den långa listan med Giovannis erövringar.

Några bönder förbereder bröllopet mellan Zerlina och Masetto. Giovanni ansluter sig till dem och försöker förföra bruden samtidigt som Leporello distraherar brudgummen. Giovannis uppvaktning av Zerlina avbryts av Elvira.

Anna och Ottavio ber Giovanni om hjälp att hitta Kommendörens mördare. Elvira varnar dem, men Giovanni hävdar att hon är otillräknelig och för bort henne. Anna känner igen Giovannis röst och inser att han är förövaren.

Giovanni förbereder sig inför den bröllopsfest han har ordnat för bönderna.

AKT 11

Giovanni och Leporello byter kläder med varandra så att Leporello ska kunna sysselsätta Elvira medan Giovanni uppvaktar hennes tjänsteflicka.

Giovanni, fortfarande förklädd till Leporello, träffar på Masetto och en grupp hämndlystna bönder. Han hjälper dem med planläggningen och övermannar sedan Masetto. Zerlina anländer och tröstar ömt sin trolovade.

Elvira och Leporello överraskas av Anna, Ottavio, Zerlina och Masetto, som tror att de äntligen har fångat Giovanni. Alla blir bestörta när de upptäcker sitt misstag, och de bryter samman. I tumultet lyckas Leporello fly.

Don Giovanni och Leporello träffas vid Kommendörens grav. En hinsides röst varnar Giovanni för hans undergång. Giovanni befaller sin betjänt att bjuda in Kommendören till supé och till Leporellos stora förskräckelse accepterar den döde inbjudan.

Anna avböjer Ottavios frieri, hon kan inte gifta sig förrän hennes fars död har hämnats.

Giovanni avnjuter sin supé, när Elvira kommer för att be honom lova bot och bättring. Men han avvisar henne. Kommendören infinner sig till supén och uppmanar Giovanni att ångra sig. Han vägrar och förs till helvetet.

När de andra upptäcker att Don Giovanni försvunnit framför de operans moral: “Detta är slutet för den som illa gör!”

Don Giovanni 1787 synopsis GöteborgsOperan

Don Giovanni på GöteborgsOperan – synopsis

KUNGLIGA OPERAN

AKT 1

Don Giovanni har förfört kommendörens dotter Donna Anna.Kommendören överraskar dem och i tumultet som uppstår dödas kommendören.DG avlägsnar sig tillsammans med sin tjänare Leporello. De möter Donna Elvira som har kommit för att leta rätt på DG och vinna honom tillbaka. Han smiter och överlämnar åt Leporello att klara upp det hela.

DG hamnar mitt i ett bröllop. Brudgummen Masetto tvingas iväg och DG börjar förföra den unga bruden Zerlina som smickras av hans uppmärksamhet. De blir avbrutna av Donna Elvira. Donna Anna kommer med sin tillbedjare Don Ottavio och ber om hjälp i sökandet efter kommendörens mördare. DG  erbjuder sitt bistånd. Donna Anna känner igen DG och berättar för Don Ottavio att det är DG som är den skyldige.

Zerlina försöker lugna den svartsjuke Masetto. Hon har svårt att motstå DG uppvaktning. Donna Anna, Donna Elvira och Don Ottavio anländer maskerade och blir inbjudna till hans fest.

Festen urartar då DG fortsätter att förföra Zerlina. Gästerna demaskerar sig och vill ställa honom till svars.

AKT 2

Leporello vill säga upp sig men DG  förmår honom att stanna. DG och Leporello byter kläder och en rad förvecklingar uppstår. Leporello, i DG´s  kläder, försvinner bort med Donna Elvira. DG, i Leporellos förklädnad, sjunger serenad. Masetto kommer för att klå upp DG, men blir i stället uppklådd av densamme i Leporellos förklädnad.

Don Ottavio tröstar den sörjande Donna Anna. Den falske DG avslöjas som Leporello och lyckas i sista stund rädda sitt liv förföljd som han är av Masetto, Zerlina, Donna Anna, Donna Elvira och Don Ottavio. DG och Leporello möts och kan åter byta kläder.

DG konfronteras med kommendörens vålnad och utmanar ödet genom att bjuda honom på supé. Kommendören nickar till bifall.

Supén är dukad. DG avbryts i måltiden av Donna Elvira. Förgäves gör hon ett sista försök att få hans kärlek. När hon skyndar ut möts hon av kommendörens vålnad. Han uppmanar DG att ångra sig men han vägrar och han döms och går under.

En chockad Leporello berättar för Donna Anna, Donna Elvira, Don Ottavio, Zerlina och Masetto vad som hänt. Don Giovanni är död och de som är kvar måste gå vidare med sina liv.

Don Giovanni at Royal Opera in Stockholm - synopsis

Don Giovanni at Royal Opera in Stockholm – synopsis

METROPOLITAN OPERA

Akt I

Spanien, mitten av 1700-talet. Leporello, adelsmannen Don Giovannis tjänare, håller vakt utanför Kommendörens hem på natten. Plötsligt kommer Kommendörens dotter Donna Anna utspringande. Hon bråkar med den maskerade Giovanni och efter dem följer hennes far.

Kommendören utmanar Giovanni i en duell, men blir dödad. Giovanni och Leporello flyr. Anna ber sin fästman, Don Ottavio, att hämnas faderns död.

På morgonen möter Giovanni och Leporello en av Giovannis tidigare erövringar, Donna Elvira, som är förkrossad över hans svek. Leporello förklarar för henne att hon varken är den första eller den sista kvinnan som fallit offer för Giovanni och så visar han henne sin katalog med namn på alla kvinnor Giovanni har förfört.

Några bönder firar äktenskapet mellan Masetto och Zerlina. Giovanni börjar flirta med bruden och berättar för henne att hon förtjänar ett bättre liv. Men Elvira uppmanar Zerlina att fly från sin friare. Hon varnar också Anna, som fortfarande inte vet vem som dödade hennes far och som har bett Giovanni om hjälp för att hitta mannen. Giovanni däremot hävdar att Elvira är galen, och Anna och Ottavio vet inte vad de ska tro.

Förkrossad men fast besluten ber hon Ottavio en gång att hämnas henne. Han undrar hur han ska lyckas återställa hennes inre frid. Giovanni, som har bjudit in hela bröllopsfesten hem till sig, ser fram emot en kväll full av dryck och dans.

Utanför Giovannis hus ber Zerlina Masetto om förlåtelse. Giovanni leder in dem båda i huset. Anna, Elvira och Ottavio dyker upp maskerade och Leporello känner inte igen dem, så han bjuder in dem till festen. I balsalen dansar Giovanni med Zerlina, för att sedan försöka tvinga sig på henne i ett rum bredvid.

Hennes rop på hjälp får Giovanni att snabbt skylla på Leporello istället. Anna, Elvira och Ottavio tar av sig sina masker och tillsammans med Zerlina och Masetto beskyller de Giovanni. För en stund överrumplas han, men sedan lyckas han smita undan ännu en gång.

Akt II

Efter att ha bytt kläder med Giovanni tar Leporello med Elvira på en kvällspromenad, för att ge sin herre chansen att uppvakta hennes tjänsteflicka. När Masetto anländer med en grupp bönder för att övermanna honom, sänder den maskerade Giovanni iväg dem i olika riktningar och slår sedan ner Masetto. Zerlina hittar sin blåslagne fästman och börjar trösta honom.

Senare den natten överraskas Leporello, som Elvira fortfarande tror är Giovanni, av Anna, Ottavio, Zerlina och Masetto, som alla pekar ut den påstådde Don Giovanni. Leporello blir livrädd, avslöjar sin identitet och flyr. Ottavio berättar att han ska hämnas på Giovanni och ber de andra att se efter Anna. Elvira tänker på Giovanni, som hon fortfarande älskar trots allt.

På en kyrkogård möter Giovanni och Leporello en staty av Kommendören, som varnar Giovanni för att hans skratt snart kommer att få ett abrupt slut. Giovanni tvingar den livrädde Leporello att bjuda in statyn på middag. Statyn tackar ja till inbjudan.

Ännu en gång frågar Ottavio om Anna vill gifta sig med honom, men hon svarar att hon inte kommer göra det förrän man har hämnats hennes fars död.

Elvira anländer hem till Giovanni. Hon gör ett sista försök att övertala honom att ändra på sitt sätt att leva, men han skrattar bara åt henne. Kommendörens staty dyker upp och säger åt Giovanni att be om ursäkt. Giovanni vägrar och förgås då av lågor. Elvira, Anna, Ottavio, Zerlina, Masetto och Leporello lämnas kvar för att tänka över sin framtid och den odödlige mannens öde.

Opera på Filmstaden säsongen 2019-2020

DON GIOVANNI_ROH_COVENT GARDEN,
Don Giovanni; Mariusz Kwiecien,
Leporello; Ildebrando D’Arcangelo,
Donna Anna; Rachel Willis_Sorensen,
Don Ottavio; Pavol Breslik,
Donna Elvira; Hrachuhi Bassenz,
Zerlina; Chen Reiss,
Masetto; Anatoli Sivko,
The Commendatore; Willard White,
Conductor; Marc Minkowski, – photo: Bill Cooper

ROYAL OPERAHOUSE LONDON

Act I

Don Giovanni, a Spanish nobleman, is renowned throughout Europe as a seducer of women; Leporello, his servant, reluctantly aids him by keeping watch. G is chased by Donna Anna, his most recent conquest; her father, the Commendatore, challenges G to a fight and is killed. Anna tells her fiancé, Don Ottavio, that she was raped
by an unknown man and they vow revenge on the murderer.

Leporello’s attempts to persuade his master to reform are interrupted by Donna Elvira, a former mistress of G ’s, who is travelling to look for him. G leaves it to Leporello to explain the extent of his master’s womanizing.

Masetto and his bride Zerlina are to be married at a peasant wedding, but G sets himself to seduce Zerlina. Elvira interrupts and foils G ’s attempt. Ottavio and Anna appeal to G for help in their pursuit of the murderer of Anna’s father. Elvira again interrupts and warns Ottavio and Anna about G ’s true nature; Anna tells Ottavio that G is the man who murdered her father.

Leporello discusses with him the plans for the masque ball his master is hosting that evening. Zerlina assures Masetto that G has not touched her. Elvira joins forces with Ottavio and Anna; they are going to the ball and intend to exact vengeance on G .

While everyone is dancing at the ball G attempts to ensnare Zerlina, but she rallies all behind her to try to entrap Giovanni. All accuse him, but he and Leporello elude them once more.

Act II

Hoping for success with Elvira’s maid, G exchanges clothes with Leporello, who is instructed to lure Elvira away. G is interrupted by Masetto, who is intent on killing him, but his disguise is successful and he beats Masetto up and escapes.

Returning with Elvira, Leporello is mistaken for G by Anna, Ottavio, Zerlina and Masetto. Removing his disguise, Leporello convinces them that he is not the guilty one. Ottavio swears vengeance on G whom, despite all, Elvira continues to love.

Giovanni hears the voice of the Commendatore, whom he killed, warning him of impending retribution. G orders Leporello to invite the ghost to supper. G is eating at home when Elvira rushes in and implores him to reform; he does not take her seriously. The ghost of the Commendatore has accepted the unrepentant Giovanni’s invitation and arrives to send him to hell.

Don Giovanni at Royal Operahouse synopsis 2015

Don Giovanni at Royal Operahouse – SF-bio – synopsis

METROPOLITAN OPERA

AKT 1

Det är natt. Leporello, tjänare hos adelsmannen Don Giovanni, håller utkik utanför Kommendörens hus. Plötsligt rusar Kommendörens dotter Donna Anna ut, i kamp med den maskerade Don Giovanni och följd av sin far. Kommendören utmanar Don Giovanni på duell och blir dödad. Don Giovanni och Leporello flyr. Donna Anna ber sin fästman, Don Ottavio, att hämnas faderns död.

Nästa morgon träffar Don Giovanni och Leporello en av Don Giovannis tidigare erövringar, Donna Elvira, som är nedbruten av hans svek. Leporello berättar att hon varken är den första eller den sista och visar henne sin katalog med namnen på alla kvinnor som Don Giovanni har förfört.

Ett följe med bönder firar det förestående bröllopet mellan Masetto och Zerlina. Don Giovanni flörtar med den blivande bruden och säger att hon är ämnad för ett bättre liv. Men Donna Elvira råder Zerlina att fly från honom. Hon varnar också Donna Anna, som fortfarande inte vet vem som är hennes faders mördare och har bett Don Giovanni om hjälp att hitta brottslingen.

Don Giovanni hävdar å sin sida att Donna Elvira är galen, och Donna Anna och Don Ottavio vet inte vad de ska tro. När Don Giovanni tar avsked känner Donna Anna plötsligt igen hans röst som nördarens. Förkrossad men beslutsam ber hon återigen Don Ottavio att hämmnas. Han undrar vad han kan göra för att lindra hennes smärta. Don Giovanni, som har bjudit in hela bröllopsföljet till sitt palats,ser fram emot en kväll fvlld av vin och dans.

Utanför Don Giovannis hem ber Zerlina Masetto om förlåtelse. Don Giovanni kommer och visar in dem. Donna Anna, Donna Elvira och Don Ottavio visar sig maskerade och bjuds in av Leporello. I danssalen dansar Don Giovanni med Zerina och försöker sedan dra in henne i ett avsides rum.

När hon ropar på hjälp skyller Don Giovanni på Leporello. Donna Anna. Donna Elvira och Don Ottavio tar av sina masker och beskyller tillsammans med Zerlina och Masetto Don Giovanni, som blir överraskad men lyckas smita undan.

AKT 11

Efter att ha bytt kläder med Don Giovanni tar Leporello Donna Elvira på en kvällspromenad, så att hans herre blir fri att hålla serenad för hennes tjänsteflicka. När Masetto kommer tillsammans med ett gäng bönder som jagar Don Giovanni, lurar den förklädde Giovanni iväg dem åt olika håll och misshandlar sedan Masetto. Zerlina hittar sin blåslagne fästman och tröstar honom.

Senare samma kväll blir Leporello som Donna Elvira fortfarande tror är Don Giovanni – överraskad av Donna Anna, Don Ottavio, Zerlina och Masetto, som alla anklagar honom. Leporello blir livrädd och avslöjar sin sanna identitet innan han lyckas fly.

Don Ottavio förkunnar att han ska hämnas på Don Giovanni och ber de andra att se efter Donna Anna. Donna Elvira tänker på Don Giovanni, som hon fortfarande älskar, trots allt.

På en kyrkogård träffar Don Giovanni och Leporello Kommendörens staty, som varnar Don Giovanni att han inte kommer att skratta nästa dag. Don Giovanni tvingar den skräckslagne Leporello att bjuda in statyn på middag. Statyn accepterar inbjudan.

Don Ottavio ber återigen Donna Anna att gifta sig med honom, men hon svarar att hon inte kan gifta sig med honom, förrän hennes faders död har blivit hämnad.

Donna Elvira kommer till Don Giovannis palats och gör ett sista desperat försök att få honom att ändra sitt liv, men han bara skrattar åt henne. Kommendören kommer och kräver att Don Giovanni ska bättra sig. När denne hårdnackat vägrar blir han förtärd av helveteseld.

Donna Elvira, Donna Anna, Don Ottavio, Zerlina, Masetto och Leporello visar sig. De betänker sin framtid och det öde som väntar en tygellös vällusting.

Don Giovanni at Metropolitan opera - synopsis

Don Giovanni at Metropolitan opera – synopsis

OPERA IN PRAHA

1. DEJSTVÍ

Zahrada. Noc.

Jsme pred domem Donny Anny. Leporello, sluha Dona Giovanniho, ceká na svého pána. “Jadává na težkou službu, zatímco si jeho pán užívá uvnitr s nejakou kráskou, on musí za málo penez, o hladu a v zimie, delat /enku stráž. Jeho stesky preruší chvatný príchod Dona Giovanniho. Pronásleduje ho rozlícená Donna Anna. Nechce jej nechat utéci, ale chce zjistit, kdo byl nezvaným hostem v její ložnici. Na její úpenlivé volání o pomoc pribíhá komtur, její otec. Vyzývá vetrelce na souboj. Giovanni souboj zpocátku odmítá, nakonec k nemu prece jenom dojde a Comtur podléhá.

Don Giovanni a Leporello rychle prchají z místa cinu.

Donna Anna privádí pomoc svému otci. Je však pozde. Comtur je zabit a vetrelec uprchl. Nad mrtvým telem ivého otce žádá Donna Anna od svého snoubence Dona Ottavia prísahu, že pomstí Comturovu smrt.

Noc. Ulice.

žena hledá svého milence, který ji opustil. Neunikne pozornosti Dona Giovanniho, a ten se rozhodne ji oslovit.

Je nepríjemne prekvapen, když v ní pozná Donnu Elvíru, ženu, kterou pred casem prohlásil svou manželkou. svedl a po trech dnech opustil. Pred záplavou výcitek Don Giovanni v nestreženém okamžiku uprchne. )onna Elvira zustává sama s Leporellem a prijímá jeho „útechu” – není ani první, ani poslední.

Jako dukaz ukazuje Leporello jednu obsáhlou knihu, kterou sám sepsal, seznam všech lásek svého pána.

Venkované, Zerlina a Masetto, slaví svatbu.

Mezi veselící se svatebcany prichází Don Giovanni s Leporellem. Don Giovanni je upoután puvabem Zerliny a zacíná o ni usilovat. Zve svatebcany na hostinu do svého paláce a poruc. LeporeHovi, aby je tam odvedl. ‘a velkého odpom odvádí i nejvetší prekážku svudcových plánu, ženicha – Masetta.

Don Giovanni neztrácí cas, dvorí se Zerline, a ta jeho zájem opetuje.

Pristihne je však Donna Elvira, varuje Zerlinu pred Donem Giovannim a odvádí ji pryc.

Pricházejí Donna Anna a Don Ottavio a žádají Dona Giovanniho o pomoc.

Znovu se objevuje Donna Elvira a varuje Donnu Annu a Dona Ottavia pred Giovanniho ^erolomností. Ten ji však prohlašuje za šílenou a posílá ji pryc.

Po odchodu Dona Giovanniho zustává Donna Anna v šoku. Podle posledních slov, která Don Giovanni oronesl na odchodu, v nem poznala vraha svého otce a prekvapenému Donu Ottaviovi vypráví svuj nocní zážitek a znovu ho žádá o pomstu.

Don Giovanni pripravuje vecerní zábavu.

Zahrada.

Zerlina se snaží udobrit Masetta.

Don Giovanni zve všechny do paláce na slavnost.

K paláci pricházejí tri postavy v maskách. Jsou to Donna Anna a Don Ottavio, které vede Donna Elvira. Chtejí tak v prestrojeni sledovat Dona Giovanniho.

Leporello spatrí masky a zve i je do paláce.

Osvétilený sál, pripravený k velkému plesu.

Slavnost zacíná. Je prístupná všem. „At žije svoboda!” – vyzývá k zábave hostitel. Behem tance se Leporello, na pokyn svého pána, snaží odpoutat Masetta od Zerliny A Giovanni s. odvádí Zerlinu pryc. Jej. upenlive volání o pomoc prerušuje zábavu. Don Giovanni se snaží vše svést na Leporella. Don Ottavio, Donna Anna a Donna Elvira se odmaskují, Don Giovanni poznává, že je vše prozrazeno.

KONEC 1. DEJSTVÍ

2. DEJSTVÍ

Ulice.

Leporello chce skoncit službu u svého pána. Don Giovanni si jej udobri penezi a hned mu prozradí svuj plán. N Vymení si s nim šaty a bude se dvorit komorné Donny Elviry.

Nyní se nacházejí práve pred domem Donny Elviry, která se objevuje na balkóne, kde si vycítá marnost No. své lásky k Donu Giovannimu. Ten okamžite využije situace a predstírá pokání. Tak se mu podarí dostat Elvíru z domu a místo sebe do její rozdychtené náruce nastrcí prestrojeného Leporella.

Elvira s prestrojeným Leporellem odešla a Don Giovanni zacíná zpívat komorné zastavenícko.

Než se komorná stací objevit v okne, je Don Giovanni prekvapen Masettem. Ten v doprovodu ozbrojených ‘ venkovanu hledá Dona Giovanniho, aby ho chytil a zabil. Prestrojeného Dona Giovanniho považuje :a Leporella a uverí jeho slovum, že i on se chce Giovannimu pomstít.

Don Giovanni rozvfjí s venkovany svuj plán (porádá honicku sám na sebe) – cást pošle na jednu stranu, cást na druhou, aby hledali Dona Giovanniho. Sám pak zustává s Masettem, kterému sebere zbrané,Ztluce ho a utece.

Zerlina objeví naríkajícího, ztluceného Masetta a utešuje ho.

Leporello (stále v prestrojení za Dona Giovanniho) se marne snaží utéci Donne Elvíre. Navíc )otkává Donnu N Annu s Donem Ottaviem a pozdeji ješte Zerlinu s Masettem. Všichni se vrhnou na domneieno uona Giovanniho, pouze Donna Elvira se jej snaží bránit. Leporello odhaluje, k nemilému prekvapeni Donny Elviry a všech ostatních, svou pravou totožnost. Snaží se celit výcitkám a behem své obhajoby se mu podarí Zei uprchnout.

Všichni jsou rozzlobeni. Don Ottavio se rozhodne oznámit zlociny Dona Giovanniho soudu a uklidnuje Donnu Annu.

Uzavrené místo ve tvaru pohrebište. Socha Komtura.

Don Giovanni a Leporello se setkávají u Comturovy sochy. Jejich rozhovor preruší Comturuv hlas. Leporello Ne je zdešen, ale jeho pán zve sochu na veceri.

Pochmurný pokoj.

Don Ottavio utešuje Donnu Annu. Po potrestání Dona Giovanniho bude lépe. Nabízí ji uzavrít snatek hned Ne zítra. Donna Anna však váhá a na výcitky svého snoubence reaguje tím, že ho ujištuje o své lásce.

Sál. Stul pripravený k jídlu.

Don Giovanni vecerí a Leporello ho obsluhuje. Prichází Donna Elvira a naposledy žádá Dona Giovanniho, vše mu odpustí, jestliže zmení svuj život. Ten má pro ejí prosby pouze výsmech. Po jejím odchodu No ätupuje Comtur a vyzývá Dona Giovanniho k pokání. Giovanni odmítá a propadá se do pekel.

Tak koncí ten, který ciní zlo! Smrt nicemu je vždy podobná jejich životu!

SMÅLANDSOPERAN

AKT 1

Don Giovanni (Don Juan) har förfört kommendörens dotter Donna Anna. Kommendören överraskar dem och i tumultet som uppstår dödas kommendören. Don Giovanni avlägsnar sig tillsammans med sin tjänare Leporello. De möter Donna Elvira som har kommit för att leta rätt på Don Giovanni och vinna honom tillbaka. Han smiter och överlämnar åt Leporello att klara upp det hela.

Don Giovanni hamnar mitt i ett bröllop. Brudgummen Masetto tvingas iväg och Don Giovanni börjar förföra den unga bruden Zerlina som smickras av hans uppmärksamhet. De blir avbrutna av Donna Elvira. Donna Anna kommer med sin tillbedjare Don Ottavio och ber om hjälp i sökandet efter kommendörens mördare. Don Giovanni erbjuder sitt bistånd. Donna Anna känner igen Don Giovanni och berättar för Don Ottavio att det är Don Giovanni som är den skyldige.

Zerlina försöker lugna den svartsjuke Masetto. Hon har svårt att motstå Don Giovannis uppvaktning. Donna Anna, Donna Elvira och Don Ottavio anländer maskerade och blir inbjudna till Don Giovannis fest.
Festen urartar då Don Juan fortsätter att förföra Zerlina. Gästerna demaskerar sig och vill ställa Don Giovanni till svars.

AKT 2

Leporello vill säga upp sig men Don Giovanni förmår honom att stanna. Don Giovanni och Leporello byter kläder och en rad förvecklingar uppstår. Leporello, i Don Giovannis kläder, försvinner bort med Donna Elvira. Don Giovanni, i Leporellos förklädnad, sjunger serenad. Masetto kommer för att klå upp Don Giovanni, men blir i stället uppklådd av densamme i Leporellos förklädnad.

Don Ottavio tröstar den sörjande Donna Anna. Den falske Don Giovanni avslöjas som Leporello och lyckas i sista stund rädda sitt liv förföljd som han är av Masetto, Zerlina, Donna Anna, Donna Elvira och Don Ottavio. Don Giovanni och Leporello möts och kan åter byta kläder.

Don Giovanni konfronteras med kommendörens vålnad och utmanar ödet genom att bjuda honom på supé. Kommendören nickar till bifall.

Supén är dukad. Don Giovanni avbryts i måltiden av Donna Elvira. Förgäves gör hon ett sista försök att få Don Giovannis kärlek. När hon skyndar ut möts hon av kommendörens vålnad. Han uppmanar Don Giovanni att ångra sig men Don Giovanni vägrar och han döms och går under. En chockad Leporello berättar för Donna Anna, Donna Elvira, Don Ottavio, Zerlina och Masetto vad som hänt. Don Giovanni är död och de som är kvar måste gå vidare med sina liv.

Don Giovanni med SmålandsOperan 2015

Mozarts Don Giovanni på Huseby

DROTTNINGHOLMS SLOTTSTEATER

AKT 1

Året är 1787 och den gamle betjänten Leporello beklagar sig över sin lika ålderstigne herre, aristokraten Don Giovanni som mitt i natten försöker förföra en kvinna. En maskerad Giovanni försöker fly från Donna Anna, kommendörens dotter, som kräver att få veta vem han är.

Annas far, kommendören, kommer till hennes hjälp, men dödas av Giovanni i en duell. Giovanni försvinner. Tillsammans med sin trolovade Don Ottavio hittar Anna sin döde far och övertalar Ottavio att de skall hämnas.

Giovanni uppvaktar Donna Elvira utan att inse att hon är en av hans tidigare flammor. När hon känner igen honom försvinner han därifrån. Kvar är Leporello, som visar henne den långa listan över Giovannis erövringar.

Ungdomarna Zerlina och Masetto firar sitt bröllop. Giovanni ansluter sig till dem och försöker förföra bruden samtidigt som Leporello distraherar brudgummen och hela bröllopsföljet bjuds till Giovannis hem. Giovannis uppvaktning avbryts av Elvira som varnar Zerlina för Don Giovanni.

Anna och Ottavio ber Giovanni om hjälp att hitta Kommendörens mördare. Elvira varnar dem för honom, men Giovanni hävdar att hon är galen och för bort henne. Anna känner plötsligt igen Giovanni som sin fars baneman.

Hos Giovanni pågår festen för fullt när Anna, Ottavio och Elvira torklädda ansluter sig. Plötsligt hörs Zerlinas rop på hjälp när Giovanni försöker våldföra sig på henne.

AKT 11

Giovanni och Leporello byter kläder med varandra så att Leporello ska kunna underhålla Elvira medan Giovanni uppvaktar hennes tjänsteflicka. Elvira tror att hon återförenats med sin make.

Giovanni, fortfarande förklädd till Leporello, träffar på Masetto och hans hämndlystna vänner. Han hjälper dem med planläggningen att få fast Don Giovanni och slår sedan ner Masetto. Zerlina anländer och försöker trösta sin make.

Elvira och Leporello överraskas av Anna, Ottavio, Zerlina och Masetto, som tror att de äntligen har fångat Giovanni. När de upptäcker sitt misstag lyckas Leporello fly i tumultet.

Don Giovanni och Leporello träffas på kyrkogården. Plötsligt varnar den döde Kommendörens staty Don Giovanni för att hans undergång. Giovanni befaller Leporello att bjuda in kommendören på supé och den döde accepterar inbjudan.

Anna ber Ottavio vänta med deras giftermål, hon kan inte gifta sig förrän hennes fars död har hämnats.

Giovanni avnjuter sin supé när Elvira kommer för att be honom lova bot och bättring, men han avvisar henne. Kommendören infinner sig till supén och uppmanar Giovanni att ångra sig eller hamna i helvetet.

Don Giovanni på Drottningholm - synopsis

OPERA HEDELAND

AKT 1

Don Giovanni er i gang med at tage den unge Donna Anna med magt. Han udfordres til duel av Donna Annas far, og ender med at slå ham ihjel. Donna Anna indser, at hun har varit udsat for et bedrag, og får sin forlovede til at værge hævn over den maskerede morder. Genem resten av förste akt er Don Giovanni jaget vildt; alligevel fortsätter han med at feste och förföre kvinder.

1. Scene

Don Giovannis tjener, Leporello, holde vagt der hvor Don Giovanni er traengt ind for at voldtage kommendantens datter, Donna Anna, som råber på hjaelp. Hendes fader kommer til, og voldsmanden draeper kommendanten i duel og flygter. Donna Annas forlovede, Don Ottavio svaerger, at han vil haevne hendes faders död.

2. Scene:

Don Giovanni traeffer en ung kvinde, som söger efter sin forsvundne elsker. Han traeder straks tröstende til og updager for sent, at det er Donna Elvira, som han har forladt for nogen tid siden. Hun bebrejder ham hans adfaerd, mens han sniger sig bort. Tjeneren Leporello forsöger at tröste hende med listen over sin herres talrige erobringer.

3. Scene:

Masetto og Zerlina fejrer deres forlovelse. Don Giovanni fatter intresse for Zerlina, og Leporello narrer det övrige selskab vaek, inklusive Masetto. Nu alene med Zerlina erklaerer Don Giovanni hende sin kaerlighed og lover aegteskab. Hun smelter og er villig til alt. Donna Elvira dukker uventet op og advarer Zerlina mod denne utro forförer og förer Zerlina bort.

Donna Anna og Don Ottavio beder – uvidende om Don Giovannis skyld – ham om hjaelp til at finde kommandantens morder. Don Giovanni lover dem sin bistand. Donna Elvira kommer tilbage og forklarer Donna Anna og Don Ottavio, hvad han er for en person. Don Giovanni erklaerer, at hun er gal. Det går op for Donna Anna, at Don Giovanni er hendes faders morder, men Ottavio tror ikke på, at en adelsmand kunne have gjort det.

Leporello arrangerer en stor fest og ordner dansen sådan, at Don Giovanni kan forsvinde med de södeste af pigerne.

4. Scene

Zerlina forsöger at formilde sin skinsyge kaereste Masetto, Don Giovanni inviterer dem begge med till festen. Anna, Elvira og Ottavio kommer til huset maskeret. Leporello inviterer dem med til festen, mens de svaerger at haevnen nu skal ramme Don Giovanni.

5. Scene

I balsalen er der liv og glade dager. Masetto advarr forgaeves Zerlina om at vaere forsigtig. Under dansen lykkes det Don Juan at få Zerlina på tomandshånd. Da hun råber om hjaelp kommer Masetto til undsaetning og Don Giovanni kommer med Leporello, som han beskylder for at have förgrebet sig på Zerlina. De tre sammansvorne giver sig nu til kende, og da Don Giovanni forstår at han er gennemskuet, flygter han med trukket våben.

2. AKT

Don Giovanni flygter fra sine forfolgere, der önsker at haevne hans (u)gerninger; et haevntogt der er taet på at koste Don Giovannis tjener Leporello livet. Leporello och Don Giovanni genforenes på en kirkegård ved gravmaelet for Donna Annas far, kommendanten. De to finder ro inden den store finale, det moralske opgör, hvor Don Giovanni opfordres til at angre sine gerninger.

1 Scene

Leporello är traet af livet son tjener og vil kvitte Don Giovanni. En pung med guldmönter får ham dog til at ombestemme sig. Don Giovanni har netop kastet sine öjner på Elviras kammerpige og da han mener, at han vil kunne vaeke tilid hos hende, hvis han går i almindeligt töj, tvinger han hurtigt Leporello til at byte töj.

Elvira traeder nu fram. Don Giovanni lader nu som om, at han angrer sin utroskab imod hende. Mens hun är på vej hen til ham, löber han vaeck og overlader Leporello at spille sin herres rolle. Elvira lader sig narre af Leporellos forklaedning. Hun flygter med Leporello.

Don Giovanni synger sin serenade til kammerpigen, men inden hun reagerar, kommer Masetto listende med en flok venner. Don Giovanni forklaedt som Leporello lokker våbnene fra Masetto og gennemprygler ham. Don Giovanni flygter og Zerlina kommer og tröster Masetto.

2. Scene

Leporello er sammen med Donna Elvira, som tror han er Don Giovanni. Han forsöger flugt, men må gemme sig da Anna og Ottavio kommer. Anna sörger over faderens död, mens Ottavio tröster.

Leporello forsöger igen at flygte, men stoppes av Mazetto og Zerlina, som er på jagt efter ham. Först tror alle at han er Don Giovanni, som de alle har en grund til at ville straffe. Elvira beder forgaeves om nåde for ham. Leporello bliver nödt til at give sig til kende, og i forvirringen lykkedes det ham at forsvinde.

Ottavio svaerger at haevne mordet på kommendanten, og Elvira beskriver sine modstridende fölelser for Don Giovanni.

3. Scene

Don Giovanni og Leporello mödes om natten på en kirkegård og deler deres oplevelser. En stemme lyder fra statuen på kommendantens grav: “Din morskab er forbi inden i morgen!”. Leporel inviterer på Don Giovannis ordre statuen til aftensmad. Den nikker og siger ja. Leporello bliver raedselsslagen.

4.Scene

Ottavio forsöger at overtale Anna til snarligt bryllop. Hun erklaerer sin kaerlighed til ham, men hun först må overvinde sin fars död.

5. Scene

Don Giovanni sidder og spiser. Elvira kommer for at göre et sidste forsög på at få Don Juan til at stoppe sit udsvaevende liv. Han ler og priser vinen og kvinderne.

Man hörer et drönnende slag på dören: Don Giovanni lukker op og statuen traeder ind. Don Giovanni beder den saette sig vid bordet, hvad den afslår. Den opfordrer Don Giovanni til at fölge med og han raekker tatuen hånden. Stenhanden knuger ham i et greb, som han ikke kan slippe fri af, men da statuen opfordrer ham til at angre sine synder, svarer han klart nej. Helvedes dyp åpner sig herefter og han synker ned i flammerne.

Leporello har raedselsslagen overvaeret begivenhederne gemt under bordet. Da alle de andre kommer ind for at fange Don Giovanni, forteller Leporello, hvad der er sket. De synger sammen “den gode gamle sang” om straffen, som rammer den, der handler ondt.

Resume med udgangspunkt i Gerhardt Schepelern: Operabogen.

SCENSÅNGARNA

Vi befinner oss i Sevilla år 1598. Leporello vaktar utanför när Don Giovanni förklädd har tagit sig in i Donna Annas sovrum och försöker förföra henne. På grund av det tumult som uppstår när hon gör motstånd vaknar hennes far, Kommendören.

I striden som följer dödar Don Giovanni Kommendören. Donna Anna tröstas av sin fästman Don Ottavio och han svär henne att hämnas.

Don Giovanni springer ihop med en av de tusentals kvinnor han förfört och lämnat, Donna Elvira, Han vill inte veta av henne. Leporello berättar sanningen om Don Giovanni och hans kvinnor för henne.

Zerlina och Masetto ska gifta sig imorgon och Don Giovanni missar inte chansen att skicka iväg Masetto och själv uppvakta Zerlina. Donna Elvira dyker upp och varnar Zerlina för Giovanni och dessutom dyker Donna Anna och Don Ottavio upp.

Donna Anna känner igen honom som sin fars mördare. Giovanni lyckas undfly dem men de tar upp jakten på honom tillsammans med Zerlina och Masetto.

Leporello har fått nog och vill gå. Don Giovanni byter kläder med Leporello för att kunna fortsätta sitt förförande utan att bli igenkänd. Han skickar iväg Leporello med Elvira men stöter själv ihop med Masetto som han lurar.

Leporello blir tillfångatagen och de övriga tror fortfarande att han är Don Giovanni. Leporello lyckas i sista stund undkomma som genom ett mirakel. En hämnd planeras i skogen.

Don Giovanni och Leporello möts åter och träffar på en mörk gestalt på kyrkogården, Kommendörens vålnad. Hånfullt bjuder Don Giovanni in Kommendören på middag. En stund senare roar sig Don Giovanni kungligt i sitt palats när det hörs en knackning på dörren

Don Giovanni med Scensångarna - synopsis

Don Giovanni med Scensångarna – synopsis

WiENER KAMMEROPER (SCHÖNBRUNN SLOTT)

AKT 1

Leporello beklagar sig över sina plikter som tjänare till Don Giovanni. En maskerad Giovanni visar sig, tätt följd av Donna Anna, kommendörens dotter. Anna ropar på hjälp och fadern kommer till hennes undsättning, men dödas av Giovanni i en duell. Giovanni försvinner. Tillsammans med sin trolovade Don Ottavio hittar Anna sin döde far och övertalar Ottavio att hämnas.

Giovanni uppvaktar Donna Elvira utan att inse att hon är en av hans tidigare älskarinnor. När hon känner igen honom försvinner han därifrån. Kvar är Leporello, som visar henne den långa listan med Giovannis erövringar.

Några bönder förbereder bröllopet mellan Zerlina och Masetto. Giovanni ansluter sig till dem och försöker förföra bruden samtidigt som Leporello distraherar brudgummen. Giovannis uppvaktning av Zerlina avbryts av Elvira.

Anna och Ottavio ber Giovanni om hjälp att hitta Kommendörens mördare. Elvira varnar dem, men Giovanni hävdar att hon är otillräknelig och för bort henne. Anna känner igen Giovannis röst och inser att han är förövaren.

Giovanni förbereder sig inför den bröllopsfest han har ordnat för bönderna.

AKT 11

Giovanni och Leporello byter kläder med varandra så att Leporello ska kunna sysselsätta Elvira medan Giovanni uppvaktar hennes tjänsteflicka.

Giovanni, fortfarande förklädd till Leporello, träffar på Masetto och en grupp hämndlystna bönder. Han hjälper dem med planläggningen och övermannar sedan Masetto. Zerlina anländer och tröstar ömt sin trolovade.

Elvira och Leporello överraskas av Anna, Ottavio, Zerlina och Masetto, som tror att de äntligen har fångat Giovanni. Alla blir bestörta när de upptäcker sitt misstag, och de bryter samman. I tumultet lyckas Leporello fly.

Don Giovanni och Leporello träffas vid Kommendörens grav. En hinsides röst varnar Giovanni för hans undergång. Giovanni befaller sin betjänt att bjuda in Kommendören till supé och till Leporellos stora förskräckelse accepterar den döde inbjudan.

Anna avböjer Ottavios frieri, hon kan inte gifta sig förrän hennes fars död har hämnats.

Giovanni avnjuter sin supé, när Elvira kommer för att be honom lova bot och bättring. Men han avvisar henne. Kommendören infinner sig till supén och uppmanar Giovanni att ångra sig. Han vägrar och förs till helvetet.

När de andra upptäcker att Don Giovanni försvunnit framför de operans moral: “Detta är slutet för den som illa gör!”

Don Giovanni på Wiener Kammeroper - synopsis

Don Giovanni på Wiener Kammeroper – synopsis

 

OPERAVOX

AKT 1

Färjan har just påbörjat sin färd över Östersjön – passagerarna förbereder sig för shopping, barrundor och andra sjöns förlustelser. Nere på bildäck är securitasvakten Anna på jakt efter en bråkmakare, Giovanni.

Leporello städar och håller ställningarna. Anna har precis blivit övermannad av Giovanni när hennes chef och tillika far, kommer till undsättning. I ett bråk blir pappan nedstucken av Giovanni, som flyr fältet med Leporello.

Anna lyckas anropa kollegan Ottavio, som kommer och lovar hjälpa henne att hämnas mordet på fadern. Uppe på A-däck finns Elvira, som tagit färjan för att söka sin förlupne make, Giovanni – som av misstag ger sig tillkänna och blir tvungen att låta Leporello ta över rodret.

Giovanni och Leporello möts i taxfreeshopen bland shoppingsugna resenärer. Där finns det nyförlovade paret Zerlina och Masetto. Leporello tar med sig hela gänget inklusive den svartsjuke Masetto – till baren, under det att Giovanni stannar och gör Zerlina sin kur. Elvira kommer och avbryter förförelsen och tar med sig en förvirrad Zerlina.

Då kommer Anna och Ottavio, på jakt efter en mördare. De förhör sig med Giovann: men han förnekar all kunskap om mordet – men säger sig ha en del kontakter vid polisen. Elvira kommer tillbaka och anklagar Giovanni för lögner och svek, inför Anna och Ottavio.

När Giovanni släpar med sig Elvira, känner Anna igen situationen och förstår vem mannen i mörkret på bildäck, var. Don Giovanni är mördaren…

Giovanni och Leporello gör i ordning baren. Leporello berättar att han låst ute Elvira på bildäck, Giovanni bestämmer sig för att öppna baren för en intern fest för Zerlina, Masetto och gänget som de mötte i taxfree. Masetto och Zerlina grälar i cafét, Masetto misstror Zerlinas försök att övertyga honom om att inget hände med Giovanni. De hör Giovanni komma, Masetto gömmer sig för att se vad som händer. Giovanni gör en framstöt, men blir avbruten av Masetto. Paret följer ändå med på Giovannis fest.

Anna och Ottavio har slagit sig samman med Elvira. De går oinbjudna och maskerade på Giovannis fest, för att ställa honom mot väggen. I baren är det livat – gratisdrinkar och dans. När Giovanni tvingar med sig en ovillig Zerlina bakom disken, blir det upprörd stämning.

Anna, Ottavio och Elvira demaskerar sig och anklagar Giovanni för mord, svek och våldtäkt, inför hela gruppen.Giovanni kommer undan, Leporello hamnar av misstag mitt i slagsmålet.

AKT 11

Nere på Spa-avdelningen grälar Giovanni och Leporello, som är sur för att han blev lämnad i sticket i bråket i baren. Men när de upptäcker Elvira som väntar på massage, gör de gemensam sak – Giovanni visar prov på grym humor. Han bevekar den upprörda Elvira, men låter Leporello ta hans plats när det hettar till. Elvira och den hon tror är Giovanni, försvinner in i ett behandlingsrum, men Giovanni blir kvar.

Då kommer Masetto, på jakt efter Giovanni som brutalt slår ner den något överförfriskade Masetto. Giovanni sticker iväg. Zerlina kommer, hittar en sönderslagen Masetto. Hon lyckas få med sig den stackars Masetto för öm omplåstring.Leporello har gjort vad han skulle, och vill nu smita från Elvira innan hon upptäcker att han inte är Giovanni.

De går fel, och hamnar i ångbastun. Dit kommer också Anna och Ottavio, både Elvira och Leporello försöker smyga ut osedda. Då möter de Zerlina och Masetto i dörren, som tror det är Giovanni. Elvira tar sin make (som hon tror) i försvar, Leporello som förstår att det nog är bäst att säga som det är visar upp sig som den han är. Förvirring uppstår, Leporello passar på att smita sin väg. Elvira är fullständigt förkrossad och kränkt, men kan ändå inte släppa tankarna på Giovanni.

Giovanni hittar Leporello på däck. På färjan efterlyser man nu mördaren, det sitter lappar med bilder på den mördade överallt. Anna har smyckat fören med blommor, gravljus och efterlysningen. Giovanni är instabil och lynnig – Leporello utnyttjar läget för att ändra maktbalansen. När Giovanni ser bilden av Annas far, hör han sitt offers röst – och bjuder så småningom den döde till buffén till kvällen.

Anna går för att kolla minnesplatsen på däck. Ottavio gör ett försök att få Anna att ta ställning – vill hon ha honom eller inte? Anna svarar att hon behöver betänketid, minst ett halvår. Ottavio lämnar henne i vredesmod. Anna tycker sig plötsligt se en framtid – utan krav från männen kring henne. Leporello gör i ordning buffén. Giovanni är inte till stor hjälp.

Plötsligt kommer Elvira, hon ser att Giovanni är på gränsen – försöker förmå honom att söka hjälp vilket gör Giovanni ursinnig. Hans plötsliga vrede skrämmer henne, hon springer iväg. Då kommer den döde vaktchefen. Den sista uppgörelsen. När Anna, Ottavio och Elvira tillsammans med Zerlina och Masetto kommer till buffén är Giovanni borta. Kvar finns blott en desillusionerad Leporello. Och färjan glider långsamt in i hamnen.

Don Giovanni med Operavox synopsis 2011

Don Giovanni med Operavox – synopsis

 

DEN KONGELIGE OPERA

Er Don Giovanni en indtagende forfører eller en simpel bedrager? Er han en hensynsløs misbruger af andro menneskers følelser, eller er han en oprører, en befrier, en Messias for den frie kærlighed eller en simpel kærlighedsdæmon?

Forestillingen om Don Giovanni og hans tjener Leporello udspiller sig i 50’erne. Den vestlige verden har tabt troen på det gode som bærende princip. Meningsløsheden er begyndt at gnave i det kollektive ubevidste. 1 kunsten vokser absurdismen frem. Og de unge begynder at gøre oprør mod forældrenes strikse moralske rammer, der mere og mere virker som tomme skaller i skyggen af anden verdenskrigs bestialske og endeløse myrderier

Opgøret med den borgerlige formalisme, moral og pænhed er på vej. En gryende hedonisme og fanden-i-voldskhed titter frem i sprækkerne af det glansbilledagtige forbrugssamfund som reaktion mod fornuften, de fastlåste kønsroller, familiemønstre og kravet om et stille og roligt liv fra 8 til 16. Rock and roll er på vej… Nu er det individets egne behov, der begynder at komme i højsædet. Troen på og respekten for autoriteter som Gud, Konge og Fædreland kan ligge på et meget lille sted.

I denne periode driver officeren Don Giovanni og hans adjudant Leporello rundt i jagten på endnu en erobring. Don Giovanni har for længst mistet troen på autoriteterne. For ham er det sanseligheden, nydelsen, øjeblikket der tæller. For ham findes der ingen fortid ingen fremtid.

Kun ét brændende nu, hvor han prædiker og praktiserer sit friheds- og kærligheds evangelium fritaget for en hver form for ansvar eller hensyntagen.

Som en skyggee af den modbydelige krig lever han blandt unge, rodløse mennesker, for hvem meningsløsheden og længslen efter et liv uden for det borgerlige livs faste rammer er ved at blive et alvorligt problem.

Vi møder ham første gang i et opgør med Donna Anna, en ung kvinde han har forført. Han bærer maske og vil ikke sige sit navn og er egentlig på vej væk, da hendes far, en gammel officer fra anden verdenskrig dukker op. Faren er rasende over, at Don Giovanni har ført hans eneste datter ud i fortabelse.

De kommer op at slås, ‘ og Don Giovanni dræber officeren, hvorefter han flygter. Den unge kvinde bliver ulykkelig og beder sin tilkommende, musikeren Don Ottavio, om at hævne sin far.

Don Giovanni fortsætter sin søgen efter nye unge piger og på sin vej møder han Donna Elvira, som han har haft et forhold til i tre dage – hvilket er lang tid for Don Giovanni. Elvira, der er dybt ulykkelig over at været blevet foriadt, leder efter Don Giovanni for at få ham tilbage. De mødes, og han formår ved hjælp af sin adjudant at smyge sig fri af hendes ønske om et fast forhold.

Derpå dukker Don Giovanni op til et bryllup, hvor han forsøger at forføre den unge brud, Zerlina. Det lykkes næsten, men han afbrydes af Elvira, der advarer bruden om Don Giovannis moralske mangler.

Donna Anna og Don Ottavio kommer til for at bede Ottavios gode ven, Don Giovanni, om hjælp. Endnu en gang lykkes det Don Giovanni at smulte fra sine handlinger men Anna bliver klar over at den mand hun netop bad om hjælp, var den mand, der dræbte hendes far.

Nu må Ottavio træde i karakter og dræbe ham. Men Ottavio er i tvivl. Kan hans ven virkelig have gjort det?

De mødes alle til en fest hos Don Giovanni, hvor Anna, Ottavio, og Elvira vil gribe Don Giovanni på fersk gerning, så hele verden kan se, hvad han er for én. I sidste øjeblik lykkes det nok en gang Don Giovanni at smutte ud af bagdøren.

Nu forsøger adjudanten Leporello at gøre oprør mod Don Giovannis livsstil, men overtales med penge til at fortsætte. Don Giovanni får Leporello til at forføre Elvira, så han selv kan forføre Elviras anstandsdame.

Den forsmåede brudgom, Masetto dukker op for at dræbe Don Giovanni som hævn for hvad han har gjort mod hans elskede Zerlina. Don Giovanni snyder ham og slipper væk, Masetto forenes med Zerlina.

Ottavio, Anna, Masetto, Zerlina og Elvira fanger Leporello forklædt som Don Giovanni. De tror de kan få deres hævn. Men da de opdager at det er Leporello, bliver de i tvivl: Hvem gør hvad her?

Hvornår er det Don Giovanni, der er på spil, og hvornår er det Leporello forklædt som Don Giovanni? Det lykkes Leporello at undslippe.

Don Giovanni mødes ved et tilfælde med Leporello på en kirkegård. Her ser de en statue af den officer som Don Giovanni dræbte. Den taler. Don Giovanni inviterer statuen til middag.

Till middagen kommer Elvira uanmeldt ind og beder Don Giovanni om at ændre sit liv og blive et bedre menneske. Giovanni nægter og forsøger at forføre Elvira.

Middagen for den døde officer løber af sporet – og Don Giovanni ender med at brænde op… i helvede? Eller i sin egen lidenskabs flammer?

Tilbage står alle de andre. Hvad nu? For selvom Don Giovanni har efterladt en smule af sin passion i dem aile, er det alligevel, som om det hele er lidt tomt…

Af Ebbe Knudsen.

Don Giovanni synopsis

Don Giovanni på Det Kongelige Teater Takkelloftet – synopsis

DEN KONGELIGE OPERA

AKT 1

Don Juan har ett överskuggande intresse; att förföra kvinnor. Ett av hans många mål är Donna Anna, men hennes far, kommendanten, uppmanar Don Juan på duell. Don Juan dräper kommendanten, och Donna Annas fästman, Don Ottavio, svär på att hämnas gärningsmannen.

Donna Elvira är en av Don Juans tidigare erövringar, och hon känner sig – inte utan grund – sviken. Leporello strör salt i hennes sår genom att visa listan han har fört över sin herres erövringar; hon är i alla fall inte den enda som han har utnyttjat!

Don Juan är allaredan i farten på nytt – denna gång är det med Zerlina, som skall gifta sig med sin Masetto. Donna Elvira är beredd att förhindra Don Juan att förföra den unga flickan, men Don Juan arrangerar på stället en fest för all – inte minst för flickorna!

Festen skulle vara en bra utgångspunkt för att få lagt till ett par nya namn till listan – speciellt Zerlina – men det förhindrar Donna Anna, Donna Elvira och Don Ottavio, som dyker upp iförd olika förklädningar. De konfronterar Don Juan, men han hinner komma undan.

Snart är han i full gång med nya äventyr med påföljande förklädningar och flera förvecklingar. Plötsligt hör Leoperllo och Don Juan en stämma, som varnar Don Juan om, att det snart är slut på det roliga. De upptäcker en staty på kommendanten med inskriptionen: “Här väntar himlens hämnd”.

Full av övermod insisterar Don Juan på, att Leporello skall invitera statyn till middag nästa dag, och den dyker ganska riktigt upp och begär, att Don Juan skall ångra sig. Det nekar han till, och när han ger sin hand till statyn för att besegla ännu ett möte, vet han utmärkt väl vad som skall ske…

Översättning: Mogens H Andersson

Don Juan på DKT - första operabesöket 2007

Don Juan på DKT – första operabesöket 2007

DEN JYSKE OPERA

1. AKT

Sevilla i Spanien

Adelsmanden Don Juan er en rutineret kvindeforfører. Leporello, hans tro tjener, venter udenfor, mens DJ forsøger at forføre Donna Anna. Da Donna Anna skriger, flygter DJ, men bliver stoppet af Donna Annas far, Kommandanten. I den efterfølgende kamp bliver Kommandanten dræbt. Donna Anna får sin forlovede, Don Ottavio, til at love at hævne faderen.

DJ er flygtet og møder kort efter en anden kvinde, som han gør kur til. Først for sent opdager han, at det er en af hans tidligere og nu meget rasende erobringer, Donna Elvira. Han ser sit snit til igen at forlade situationen og lader Elvira tilbage med tjeneren Leporello, som viser hende en liste over DJ`s mange tusind erobringer. Hun er ikke den eneste.

Ved et bryllup i det grønne udser DJ sig straks bruden, bondepigen Zerlina, som skal giftes med bonden Masetto. Elvira advarer Zerlina mod DJ, og da Don Ottavio og Donna Anna beder DJ om hjælp til at finde og fælde faderens morder, advarer hun også dem.

Donna Anna indser, at DJ er den morder, de leder efter. DJ har inviteret alle bønderne ved brylluppet til fest i sit eget hus, hvor han har bedre mulighed for at forføre Zerlina. Imidlertid dukker Donna Elvira, Donna Anna og Don Ottavio forklædte op til festen for at forhindre DJ i flere ugerninger. DJ danser med Zerlina, og hun er ikke helt uinteresseret, men da han trækker hende ind i et sideværelse, lader Donna Elvira, Donna Anna og Don Ottavio maskerne falde og afslører hans hensigter.

2. AKT

DJ har sat sig for at forføre Donna Elviras kammerpige og bytter tøj med Leporello for at fremstå som en mere passende mand for kammerpigen. Da Donna Elvira viser sig, får DJ idéen at lade Leporello, forklædt som DJ, lokke hende væk fra huset.

Og så har DJ fri adgang til kammerpigen. Masetto har bevæbnet nogle bønder for at hævne sig, fordi DJ forsøgte at forføre Zerlina. Da DJ jo er iklædt Leporellos tøj, bliver han ikke genkendt, men kan sende bønderne videre og straffe Masetto med prygl for at ville slå ham ihjel. Den forslåede Masetto trøstes af Zerlina.

Donna Elvira tror, at hun har fundet DJ, men det er jo Leporello i forklædning. Han er træt af at spille DJ og forsøger at slippe væk fra hende. Men både Masetto, Zerlina, Don Ottavio og Donna Anna kommer og vil nu stille DJ endeligt til regnskab. Leporello afslører sin forklædning, beder om nåde og stikker af.

DJ og Leporello må skjule sig for forfølgerne og gemmer sig om natten på kirkegården. Her hører de pludselig en stemme, som advarer DJ om, at hans udsvævende liv snart må høre op. Stemmen kommer fra en statue af Kommandanten. DJ er fuld af arrogance og inviterer statuen på middag næste dag.

Til middagen kommer Elvira og forsøger at få DJ til at ændre sin levevis, men han ler ad hende. Pludselig kommer statuen og forlanger, at DJ skal angre, men da han nægter, åbner helvedes flammer sig og opsluger honom.

Don Juan på Den Jyske Opera i Aarhus - synopsis

Don Juan på Den Jyske Opera i Aarhus – synopsis

OPERAFABRIKEN

AKT 1

Leporello väntar på sin herre och beklagar sig över tjänarståndets mödor. Don Giovanni har smugit sig in i kommendörens hus för att förföra dennes dotter. Men Donna Anna avvisar den okände och ropar på hjälp. Fadern utmanar inkräktaren till duell och dödas av Don Giovanni, som sedan undkommer utan att bli igenkänd. Ottavio kommer till undsättning, men för sent. Donna Anna kräver att han ska hämnnas faderns död.

Donna Elvira, som har övergivits av Don Giovanni, följer den trolöse mannen i spåren. När hon äntligen finner honom, flyr han och lämnar kvar Leporello att ta hand om henne. Tjänaren chockerar den olyckliga genom att berätta för henne om samtliga Don Giovannis erövringar.

Bondeparet Zerlina och Masetto firar bröllop. Don Giovanni finner bruden tilltalande och bjuder in bröllopssällskapet till en fest på sitt slott. Men när Don Giovanni kurtiserar Zerlina, ingriper Donna Elvira.

Donna Anna och Don Ottavio söker efter en bundsförvant och ber Don Giovanni om hjälp med att söka efter kommendörens mördare. Elvira varnar lidelsefullt Donna Anna för Don Giovanni, men denne låter det framstå som om Donna Elvira har mist förståndet.

Först då känner Donna Anna i Don Giovanni igen den okände inkräktaren som dräpte hennes far. Hon upplyser sin trolovade om vad som hände under mordnatten och fordrar att denna ska döda Don Giovanni. Don Ottavio svär att göra detta.

Bröllopssällskapet har anlänt till Don Giovannis fest, men även oinbjudna gäster dyker upp: Donna Elvira, Donna Anna och Don Ottavio – de bär masker. Don Giovanni bjuder en skål för friheten och hans lista som ska utökas.

AKT 11

Leporello tar avsked från sin tjänst, men Don Giovanni mutar honom med pengar och smicker. Herre och tjänare byter kläder för ett nytt kärleksäventyr. Don Giovanni är ute efter Donna Eilviras kammarjungfru och låter därför Leporello, som är utklädd till Don Giovanni, uppehålla Elvira.

Leporello lurar den stackars flickan, som förlåter honom i tron att han är don GiovannL Men den riktige Don Giovanni uppenbarar sig och jagar bort paret från platsen. Han sjunger därefter en serenad för kammarjungfrun.

Masetto, som är beväpnad letar efter don Giovanni, men denne, utklädd till Leporello, lurar honom att avväpna sig och misshandlar honom därefter. Zerlina lockas till platsen av brudgrummens skrik och tröstar honom.

Leporello blir inte av med Elvira, och Don Giovannis kläder försätter honom i fara. Förföljarna är honom på spåret, men han lyckas rädda sitt skinn genom att ta av sig Don Giovannis kläder och be om nåd.

Don Giovanni och Leporello möts på en kyrkogård. Då öppnar statyn av den döde kommendören munnen och varnar dem för att ha stört den heliga platsens frid. Don Giovanni bjuder in stenstatyn till en supé. Statyn tackar ja.

Donna Anna besöker faderns grav. Don Ottavio insisterar på att de ska gifta sig snarast, men Donna Anna vill skjuta upp bröllopet.

Don Giovannis bord är dukat. Elvira bönfaller Don Giovanni om att han ska bättra sig och känna ånger. Han förblir oberörd. Stengästen anländer. Elvira flyr i bestörtning.

Den döde kommendören fordrar att den vanartige ädlingen ska bättra sig. Don Giovannis svar blir ett niofaldigt nej. Han uppslukas av helvetet och dör.

Källa för texten: Opera, Komponister, Verk, Uttolkare Andreás Batta. Könemann

Don Giovanni 1787 Operafabriken synopsis

UPPHOVSPERSONER

Musik: W.A. Mozart|Text: Lorenzo da Ponte

Libretto

Mer att läsa

Om W A Mozart