Don Giovanni på Takkelloftet 2012

Don Giovanni OperaAkademiets uppsättning på Takkelloftet Don Giovanni stor operaupplevelse på Takkelloftet!
78 / 100

Don Giovanni OperaAkademiets uppsättning på Takkelloftet

Don Giovanni på Takkelloftet 2012

I går kväll var det premiär på OperaAkademiets uppsättning av W A Mozart´s kända och älskade verk “Don Giovanni”. Det var första gången som jag såg en föreställning på Takkelloftet, som är en mindre scen på baksidan av Operaen ute på Holmen.

De senaste åren har jag sett flera föreställningar av olika slag som elever från OperaAkademiet medverkar i och det är dessutom också varit möjligt att uppleva några av sångarna i de ordinarie uppsättningarna på Den Kongelige Opera, nu senast upplevde jag Henning von Schulman i “Tosca” och Jacob Strövring Vad i “Alceste”, men också nästan alla som medverkade i går i den traditionella januari-konserten på Gamle Scene.

Det blev med andra ord en trevlig bekantskap med alla dessa helt underbara sångare; flera av dem kommer med all säkerhet att tillhöra morgondagens operastjärnor.

Det var som tidigare konstaterat en såväl stor som fin operaupplevelse som vi bjöds på. Jag lade särskilt märke till hur väl sammansvetsad sångare var. Det var var förmodligen inte en fulltimmarsversion, men upplägget med femtiotalsstuket gick säkert väl hem särskilt när scenorkestern spelade och sjöng några femtiotalsschlagers från filmvärlden i pausen.

Fem av sångarna utmärkte sig särskilt och här vill jag först nämna Olga Nikolskaja-Heikkäla, som gjorde en fantastisk fin prestation som Zerlina inte minst tillsammans med Henning von Schulman som var hennes nygifte make, Masetto,men mer om Henning von Schulman längre fram.

Föreställningens huvudperson utgjordes helt klart av Don Giovanni, som här sjöngs av Walteri Torikka. Enligt min uppfattning en av de bästa i detta rollporträtt som jag har sett de senaste åren. Till detta skall läggas ett gott sceniskt framförande något som för övrigt även gäller övriga medverkande. I samma klass som Don Giovanni hör Jacob Stövring Vad som intog scenen med en fantastiskt fin stämma, men också mycket sceniskt säker. Mycket bra var också Don Ottavio, som sjöngs av den norske tenoren Hallvar Djupvik och hans tolkning av “Il mio tesoro” lämnar inget i övrigt att önska. Dessutom var han ju en av scenmusikerna, en uppgift som han tillsammans med de andra två utförde med den äran.

Henning von Schulman hade denna afton två roller eftersom han dels sjöng donna Annas pappa, Kommendanten dels Mazetto som just denna kväll skulle gifta sig med Zerlina. Henning visade här att han utöver att kunna sjunga väl och mycket njutbart även besitter vissa komiska sceniska talanger, men ur sånglig synvinkel imponerade han storligen mest som Kommendanten i slutscenen.

Vad det gäller damernas insatser så utöver Olga Nikolskaja-Heikkälä´s insatser som Zerlina så är jag lite, men bara lite, tveksam till framförallt Henriette Neess Borup, som sjöng Donna Anna´s parti. Det jag saknar är framförallt värme och förtvivlan i rösten som jag anser hör till partiet, men i övrigt finns det inget att anmärka på. Efter att ha upplevt den svenska sopranen Maria Bengtsson i samma parti i Kasper Holtens film JUAN har hon fått så att säga sätta måttet på en bra donna Anna. Det är säkert något som gårdagens donna Anna med tiden också kan uppnå.

Partiet som donna Elvira delas av Stephanie Lippert och Cornelia Beskow och på premiärkvällen var det Cornelia Beskow som fullföljde partiet. Inte helt oävet, men av någon anledning sjöngs detta parti enligt min uppfattning alldeles för högt, ja ibland nästan “skrikigt”. Det är fullt möjligt att Cornelia Beskow sjöng partiet som det skall, men i mina gamla öron lät det av och till inte alls bra.Nu kan det för all del vara så att det är mina öron som det är fel, men jag skriver ju om min upplevelse ingenting annat.

Sammanlagt sett var det en mycket fin operaupplevelse och det finns ju absolut ingen anledning att vara orolig för operans framtid i varje fall inte när det gäller det utmärkta sångarmaterialet. Tänk vad roligt det skulle vara att få uppleva alla dessa härliga ungdomar i en liknande uppsättning, säg om ett tiotal år. I vilket fall som helst kommer jag med nyfikenhet och entusiasm följa dessa sångare i framtiden.

Om föreställningen

Upphovspersoner

Musik: W A Mozart
Libretto: Lorenzo da Ponte

Konstnärligt team

Musikalisk ledning: Jesper Nordin
Koreografi: Marlene Smith
Ljus: Svend Bergstrand och Camilla Wied
Regi: Ebbe Knudsen

Medverkande

Don Giovanni: Waltterri Torikka
Donna Anna: Henriette Neess Borup
Don Ottavio: Hallvar Djupvik
Donna Elvira: Cornelia Beskow
Leporello: Jakob Stövring Vad
Zerlina: Olga Nikolskaja-Heikkilä
Masetto: Henning von Schulman
Kommendören: Henning von Schulman
Bröllopsgäster: Lise Davidsen,Petter Wulfsberg Moen,Jens – Christian Tvilum, Alexander Nohr, Leif Jone Ölberg

Mer att läsa