Dracula opera fylld av skräckromantik, hämnd och blod

Dracula på Kungliga Operan 2017. På bilden; Joel Annmo som Jonathan fotograf: Carl Thorborg

Linus Fellboms uppsättning av Dracula fick stor uppmärksamhet i samband med Kungliga Operans uruppförande 2017 – första gången som vampyren tog ton på en stor operascen. Den 25 april blir det nypremiär, med samtliga solister från urpremiären, dvs Elisabeth Meyer (Mina), Sanna Gibbs (Lucy) och Ola Eliasson (Dracula) i några av de ledande rollerna. Det är en Dracula där kvinnorna kring titelrollen berättar sin historia. För musiken står den internationellt erkända tonsättaren Victoria Borisova-Ollas.

»Jag lockades av utmaningen som det innebär att jobba med en historia som har ett så högt tempo som Dracula har«, enligt Victoria Borisova-Ollas. »Scenerna är händelserika och inte särskilt långa, och de flyter in i varandra. Samtidigt är den här dramatiska, actionfyllda operan dynamisk.«

Linus Fellbom (regi och ljus) har tillsammans med scenografen Dan Potra skapat en uppsättning fylld av skräckromantik, viktorianskt mode, storslagna körer, krossade hjärtan, hämnd och blod.

Även om operans handling i stort följer Bram Stokers litterära förlaga så skiljer sig librettot (av Kristian Benkö och Claes Peter Hellwig) från Bram Stokers litterära förlaga. Dels för att boken är uppbyggd kring fiktiva brev och dokument, dels för att främsta anledningen till att Stokers Dracula reser till det folkrika London är att det råder brist på mat – blod – i det ensligt belägna Transsylvanien. I operan finns ett kärlekstema mellan Dracula och Mina där han blir ett verktyg för hennes frigörelse från det viktorianskt instängda samhället.

»Dracula står för det som är dödligt och farligt, men också spännande. Att ge sig hän är att riskera livet vilket är fel åtminstone i den värld som vi är präglade av«, sammanfattar regissören Linus Fellbom.

Förutom Operans solister medverkar gäster som dansaren och koreografen Lars Bethke (Draculas andra skepnad), basbarytonen Lars Arvidson (Van Helsing) och movers samt Kungliga Operans kör och Kungliga Hovkapellet under ledning av Karen Kamensek.

Uruppförandet av Dracula bidrog till att öka antalet besökare i åldrarna 15-39 år. Operan belönades med ett pris från Stockholms Handelskammare för att aktivt arbetet med ”nya och kreativa grepp” som t ex den specialkväll Vampyrernas Afton som arrangerades inför urpremiären.

Presscitat:

Den tekniska scenkonsten imponerar. DN
Virvlande vampyrer i visuellt fyrverkeri… Effekterna trotsar det mesta som har setts på en svensk operascen. SvD
Vampyroperan är en hänförande scenshow. Expressen

OM

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett.