Dröm och skådespel en introduktion till opera

Vad är grejen med opera egentligen? Hur kan en 400 år gammal konstform fortfarande väcka så starka känslor? Hur ska man göra om man vill närma sig opera, om man aldrig har satt sin fot i ett operahus, men är nyfiken på vad som döljer sig i denna mytomspunna värld?

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli följer upp Den andra musiken en introduktion till att lyssna på klassisk musik med en introduktion till opera. En musik som är både ambitiös konst och lättillgänglig underhållning, både djup skönhet och publiktillvänt spektakel, både dröm och skådespel. Liksom i den förra boken finns spellistor på Spotify för att läsaren ska kunna lyssna på alla musikexempel.

Boken består av tre delar där den första förklarar operans fyra element, den andra går igenom operans historia och den sista guidar läsaren genom tio fantastiska operor. Så att man kan hänga med i handlingen i Figaros bröllop, Tristan och Isolde eller La bohème, förstå varenda sång och njuta av varje sekund, oavsett var man befinner sig

På ett plan är det en intressant läsning och musikjournalisten Nicholas Ringskog Ferrada – Noli har breda kunskaper om musik, men kanske inte så djupa kunskaper om opera?

Det är ett vällovligt initiativ att sprida kunskap om opera speciellt till nya grupper, men hans språkbruk eller jargong är irriterande precis som hans fixering att berätta vilket årtal ett verk hade premiär.

Det är förmodligen känt för de flesta att Mozart och hans tid räknas till andra halvan av 1700-talet, men också att Wagner och Verdi hör till 1800-talets mest namnkunniga kompositörer.

Det är underförstått att Nicholas introduktion till operans underbara värld inte direkt skriven för personer som redan i dag är regelbundna operabesökare, men frågan är då är frågan för vem den är skriven. Tyvärr hittar jag ingen direkt målgrupp, men kanske är det redan musikintresserade som skall lockas till operahusen? Speciellt till Kungliga Operan i Stockholm?

Det är både bra och önskvärt, men om målet är att locka in en yngre grupp besökare eller människor som aldrig har upplevt ett operaverk i sin helhet på ett operahus eller scen varför skriver han ingenting om till exempel de fria grupperna som anordnar föreställningar runt om i våra större städer, Göteborg, Karlstad, Malmö och Umeå till exempel?

Det första steget in i operans underbara värld sker lättast om man inte behöver oroa sig för klädsel och kända och okända regler hur man skall bära sig åt och att miljö känns bekant och inbjudande. Det skall kännas som man gör ett biobesök helt enkelt.

I dag finns det många olika sätt att uppleva opera både som opera på bio och via dator/läsplatta. Föreställningar från Metropolitan Opera i New York kan du uppleva direkt på biografer anslutna till Folkets Hus och Parker och föreställningar från Royal Operahouse i London på utvalda biografer anslutna  till  SF-Filmstaden där du också kan se föreställningar från Opera National de Paris.

På dator/läsplatta kan du uppleva föreställningar båda kända och mindre kända verk från operahus runt om i Europa. Ibland kan man också följa sändningar direkt från ett större operahus.

Om dessa möjligheter hittar jag inga uppgifter i boken! Det är kanske mer intressant att veta var man kan uppleva opera än att läsa en detaljerad beskrivning av vad varje akt handlar om?

Det är tveksamt om författarens spellistor på Spotify egentligen tillför något värde, men där har jag kanske fel, men jag skulle helst hänvisa en person nyfiken på opera att leta reda på en inspelning på Youtube eller till att låna en CD på närmaste bibliotek.

Läs mer

Atlas Bokförlag