Drottningens juvelsmycke Operaverkstan 2016

Drottningens juvelsmycke Operaverkstan 2016 Ensemblen - foto: Katja Sund

Senare i mars är det premiär på Giuseppe Verdi´s Maskeradbalen på Stora scenen på Malmö Opera, men först blir det lite mer av Carl Jonas Love Almkvist som är  aktuell med Drottningens juvelsmycke som handlar om tiden före och efter mordet på Gustaf III. 

Drottningens juvelsmycke Operaverkstan 2016

Läckö slottsopera har premiär på Almkvists roman från 1842 “Det går an” i sommar, en nykomponerad opera av  Malmö-baserade tonsättaren Daniel Fjellström, som också kan upplevas i Lund under några dagar i augusti.

I lördags var det premiär på Drottningens juvelsmycke, men det var en premiär som jag missade. I dag fick jag möjligt att se föreställningen som skolföreställning, med salongen full av förväntansfulla ungdomar från olika Malmö-skolor.

Det var trångt men efter en uppskattad introduktion av Lars Fembro var det dags att gå in i salongen, som i dag såg ut som Drottningholms slottsteater bakom scenen.Till en början var det en viss nervositet, men det tror jag beror på att föreställningen började i samband med insläppet och kanske inte alla ungdomarna hade uppfattat att föreställningen skulle börja innan de hade intagit sina platser?

Musiken bestod av dels musik komponerad av Carl Jonas Love Almkvist dels  Joseph Martin Kraus arrangerad av den tidigare huskompositören, på Malmö Opera, Jonas Forsell.

Musiken spelades av en kvartett musiker som spelade på  violin, valthorn, oboe, kontrabas och piano. Särskilt valthornet som trakterades av Jake Maczynski uppskattade jag mycket, men det musikaliska i sin helhet var en av föreställningens höjdpunkter.

Föreställningen annonseras som ett sångspel och det kanske det är, men jag skulle nog heller kalla det för ett teaterstycke med musik. Det har egentligen ingen betydelse vad föreställningen kallas särskilt inte som det var alldeles underbart, men ibland tänkte jag på hur många av eleverna som kunde ta till sig det något gammaldags språket;  sirligt och elegant, men ändå med ord och begrepp som för en yngre publik kan te sig främmande.

Det var en mycket fin förmiddagsupplevelse där jag särskilt noterar det utmärkta ensemblespelet där allt flöt mycket fint trots olika klädbyten och att en av de medverkande hade fått inte mindre än sju roller på sin lott, nämligen Ola Simonsson och det var  en prestation som heter duga.

Föreställningen kombinerar musik, dans, sång och teater på ett ypperligt sätt och där både Sara Ekman och Björn Löfgren utmärker sig.

Föreställningens absoluta höjdpunkt räknar jag både det musikaliska framförandet och det sångliga. Sopranen Helena Magnusson och barytonisten Sebastian Durán fortsätter att imponera och det är troligt att båda går en ljus framtid till mötes, men där jag framförallt särskilt imponeras av Sebastian Duráns vackra fylliga och kraftfulla baryton.

Det är utsålt på alla föreställningarna men satsa gärna på återbud, för det är en riktigt fin totalupplevelse, som man inte bör missa!

Om föreställningen

Upphovspersoner

Produktionsteam

Regi: Maria Sundqvist
Scenografi och kostym:Leif Persson
Ljus: Anna Björklund
Koreografi: Sara Ekman

Medverkande

Sara Ekman, Ola Simonsson, Helena Magnusson, Sebastian Durán, Björn Löfgren

Orkesterensemble

Inga Zeppesauer, Jake Maczynski, Halel Lewin, Magnus Lorinius

Mera att läsa