Erika Sunnegårdh svensk sopran

Erika Sunnegårdh svensk sopran Erika Sunnegårdh - sopran

Erika Sunnergårdh, sopran, debuterade på Malmö Opera i Turandot hösten 2004 och har här sedan sjungit Paulina Salas i Jonas Forssells Death and the Maiden. Erika sjunger i stora operahus över hela världen, hon har bl a sjungit Leonore i Fidelio och Turandot på Metropolitanoperan, Tosca på Operan i Frankfurt, Deutsche Opera i Berlin och på Kungliga Operan, Salome på operorna i München, Tokyo och Bologna.Chrysothemis i Elektra i Geneve och Senta i Den flygande holländaren i Atlanta. 

Erika Sunnegårdh svensk sopran

Hon gjorde sin professionella debut i rollen som Turandot på Malmö Opera och Musikteater. Under säsongen 2004/2005 sjöng hon Turandot vid NorrlandsOperan och Beethovens Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniorkester och Mario Venzago. Hösten 2005 sjöng hon sin första Leonora i Fidelio i Milwaukee, USA och våren 2006 debuterade hon på Metropolitan Operan i New York.

Erika fick sin utbildning vid Manhattan School of Music och Aaron Copland School of Music at Queens College, där hon tog sin examen 1999. Med sitt speciella intresse för både klassisk sånglyrik och nutida musik har hon framträtt vid solorecitals och kammarmusikkonserter i Sverige, England, Israel, Italien och USA i verk av bl a Berkeley, Birtwhistle, Dallapiccola, Henze, Messiaen och även sångcykler skrivna för henne personligen av Hiromi Abe och Ronald Roseman. På CD kan Erika Sunnergårdh höras på Love Unknown, en samling sakrala sånger, samt på en skiva med sånger av den amerikanske tonsättaren Joel Mandelbaum utgiven på Capstone Records.

Den 21 mars 2011 debuterar hon som Tosca i “Tosca” på Kungliga Operan i Stockholm

CD – och DVD-inspelningar

Erika Sunnegårdh har gett ut en en egen cd-skiva med verk av Beethoven, Strauss och Wagner. Läs mer här Erika Sunnegårdh medverkar också på en dvd av Jenufa från Malmö Opera och som Salome från en upptagning på Teatro di Communale i Bologna, 2010 .

Upplevda föreställningar

Läs mer

Intervju med Erika Sunnegårdh i OV-Revyn Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm November 2007

Möte med Erika Sunnegårdh

Det var lite som en saga då Erika Sunnegårdh, som tidigare framträtt med stor framgång som Turandot dels på Malmö Musikteater och dels på Norrlandsoperan i Umeå, gjorde succé på Metropolitan i New York i rollen som Leonora i Beethovens Fidelio i april 2006. Det gick till så här: Ann Braathen, Erikas agent, var i New York för att lyssna på Peter Mattei som hon också är agent för. Hennes kontakt på Met frågade lite allmänt “What´s new?”. Och då berättade Ann om Erika och hennes framgång med titelrollen i Turandot. – Då vill vi höra henne, sa de.

Några veckor senare, den 20 maj 2005, var det dags att ta klivet in på Metropolitan.Erika fick provsjunga, först med arian i Turandot och sedan med några andra arior.

Tre dagar senare kallades Erika Sunnegårdh tillbaka. Nu skulle hon provsjunga på stora scenen och inför James Levine, Metropolitans chefsdirigent sedan 30 år.Och det gick bra. Erika, som tidigare försörjt sig och finansierat studierna genom att jobba som servitris i New York, fick ett erbjudande om kontrakt redan samma kväll. Och sedan har framgångarna bara hopat sig och i dag är Erika det verkliga inne-namnet i operavärlden med engagemang fram till 2009.

Erika berättade om sina framgångar och motgångar i USA vid ett möte med Operavännerna här för leden.Jag blev helt nedsablad av vissa kritiker, det sved. Men jag tar haft värre motgångar, det är bara att gå vidare, förklarade hon.

Erika växte upp med musik. Båda föräldrarna var sångare och sångpedagoger. Hennes far, Arne Sunnegårdh, var även kormästare på Stockholmsoperan och hennes halvbror Thomas är som bekant en välmeriterad sångare.

Efter studenten på Adolf Fredrik for Erika till New York. Hennes mor kommer därifrån. Efter ett par år sökte hon in på Manhattan School of Music. Hon gick där i drygt tre år. 38 år gammal – en senior i operasammanhang – började hon provsjunga för engagemang i olika operahus och fick då Ann Braathen som agent. Ann visste att Malmö var på jakt efter en Turandot och det ledde till att Erika blev engagerad 2004. Det gick bra som vi vet och sedan fick Erika samma rollanbud från Norrlandsoperan.

Erika berättade på mötet om kommande projekt. Hon ska sjunga Salome på Florentine Opera i Milwaukee med Joseph Rescigno som dirigent i februari 2008. Som “träning” för denna roll höll hon en välbesökt konsert i Stockholm nyligen med slutscenen ur Salome. Det är kort framförhållning på de amerikanska operahusen. Vi har 2,5 veckors repetitionstid – man måste vara förberedd ut i fingerspetsarna när man kommer.

Erika håller sig gärna kring den repertoar hon börjat med: Strauss, Verdi, Beethoven och även en del modern musik. Hon ska också sjunga Wagner, och gör Helmwige i Valkyrian vid operafestivalen i Salzburg nästa påsk och Senta i Den flygande holländaren vid operan i Atlanta 2009. Annars, förklarade hon, är inte Wagner något hon egentligen vill sjunga.Wagner är ett offerbål för rösten medan Verdi däremot är en bra skola. Man blir bara bättre och bättre av att sjunga Verdi, men med Wagner måste man vara bra redan när man börja sjunga.

Ett annat spännade projekt för Erika är Jonas Forssells nyskrivna opera Döden och flickan (Death and the Maiden), som ges i Malmö på engelska med världspremiär den 5 juli 2008.

Erika har tillfälligt lämnat sin lya i New York. Jag bor i kappsäck, den är rymlig och på hjul, förklarade hon.

Ur OV-Revyn (2007) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattaren Ann Löfberg och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida