Eugen Onegin nästa premiär på Operan

Operan Eugen Onegin på Kungliga Operan 2018. På bilden; Kungliga Operans kör; Karl-Magnus Fredriksson Foto: Sören Vilks

Eugen Onegin nästa premiär på Operan

En brant kälkbacke, bybor som startar ett snöbollskrig och ett oskyldigt bråk som går överstyr. I unge stjärnregissören Vasily Barkhatovs uppsättning är spelplatsen en klaustrofobisk landsbygd i ett fiktivt, tidlöst Ryssland och med outsidern Onegin i centrum. Titelrollen görs av hovsångaren Karl-Magnus Fredriksson medan unga soprankometen Cornelia Beskow är Tatjana. Premiär på Kungliga Operan den 28 april.

För mig är Tjajkovskijs opera lika med Onegins tragedi, det är hans berättelse – snarare än Tatjanas – som står i centrum. Han är en otillfredsställd karaktär, fylld av tvivel på sig själv, säger Vasily Barkhatov.

Onegin lever ett ytligt liv, en desillusionerad ung man som gömmer sig bakom en mask av ironi och cynism för att överleva. När han till slut möter sanningen tar han till handling som slutar med katastrof. För vad betyder vänskap och den stora kärleken när det inte går att gömma sig bakom en yta?

Hovsångaren Karl-Magnus Fredriksson sjöng titelrollen även i Operans förra produktion av Eugen Onegin (2005) som då regisserades av Barkhatovs landsman Dmitri Bertman. Karl-Magnus nästa stora roll på Kungliga Operan blir Rigoletto i Verdis opera.

Cornelia Beskow, som sjunger Tatjana, har tidigare hyllats för sina tolkningar av Sieglinde i Valkyrian (Wagner) och Chrysothemis i Elektra (Strauss), vann i höstas alla fyra priser i Lauritz Melchior International Singing Competition, världens största Wagnertävling: första pris, publikens pris, orkesterns pris och ungdomens pris. Vid föreställningen den 16 maj sjungs Tatjana av Asmik Grigorian.

Rollerna som Lenskij och Olga görs av Joel Annmo och Johanna Rudström medan Lennart Forsén är furst Gremin. Dessutom medverkar Susann Végh (Larina), Katarina Leoson (Filipjevna), Jonas Degerfeldt (Monsieur Triqiuet) och Martin Lissel (Zartetskij).

Vasily Barkhatov, som är född 1983, är verksam vid bl a Mariinskijteatern i Moskva. 2016 öppnade Internationale Maifestspiele Wiesbaden med Zimmermanns Die Soldaten, regisserad av Barkhatov; i fjol iscensatte han bl a Aribert Reimanns L’Invisible på Deutsche Oper i Berlin och i år Prokofjevs Spelarna vid Theater Basel.

Kungliga Operans solister, kör och hovkapell leds av Evan Rogister, som tidigare dirigerat Lohengrin i operahuset. Denna säsong debuterar han på Metropolitanoperan i New York med Trollflöjten och därefter är han musikalisk ledare i GöteborgsOperans första uppsättning någonsin av Nibelungens ring.

Tjajkovskijs tolkning av Pusjkins tidlösa versroman hade premiär 1879 och i Eugen Onegin får kompositörens hela känsloregister komma till sin rätt. Operan är smärtsamt vacker, storslaget romantisk och obeskrivligt sorglig.

Produktionen är ett samarbete med tyska Staatstheater Wiesbaden.

Related posts