Eugen Onegin på DKT- operasäsongen är inledd

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater Operaen i Köpenhamn - synopsis Eugen Onegin på Det Kongelige Teater Operaen i Köpenhamn - synopsis
Eugen Onegin på Det Kongelige Teater Operaen i Köpenhamn - synopsis

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater Operaen i Köpenhamn – synopsis

Eugen Onegin på DKT- operasäsongen är inledd

Idag söndagen den 13 september började operasäsongen 2009-10.
Det blev Pjotr Tjajkovskijs Eugen Onegin som inledde säsongen på Den Kongelige Opera i Köpenhamn. Men det var nära ögat att det inte blev någon premiär idag. Ett par timmar före föreställningen börjar begav jag mig av hemifrån. Oturen började direkt för förmodligen missade jag första bussen så det blev till att vänta en halvtimme på nästa dvs det dröjde trettiofem minuter innan nästa buss kom.
Framme vid centralstationen hade 13.22 tåget inte hunnit avgå så det var bara att stiga ombord. Efter ytterligare tio minuter fick vi besked om att tågsätt inte skulle avgå från stationen utan vi var hänvisade till att ta buss till Svågertorps station där resan senare skulle fortsätta till Köpenhamn. Efter ytterligare tio minuter började folk att åter ombord på tåget. C:a tio minuter senare avgick tåget mot Köpenhamn, men det dröjde inte länge förrän tåget stannade strax före Persborgs station och där stod det som det verkade en evighet. Under väntetiden där fick vi besked om anledningen till tågförseningen var en personolycka som hade inträffat strax före tågets beräknade avgång. Nåväl jag anlände till Örestad för byte till Metron och 14.45 anlände jag till Christianhavns station, tre minuter för bussen skulle avgå till Operaen. Men det dröjde till 15.05 innan bussen kom och kvart över tre steg jag in i foyern på Operaen och fick genast besked om att de egentligen inte släppte in folk till föreställningen om det hade gått femton minuter efter föreställningens början. Samtidigt som biljettkontrollören påpekade att jag var försenad, men det visste jag ju redan. Nåväl jag och en annan man blev hänvisade till sista raden på tredje balkong och en kvart senare kom det ytterligare ett par personer som också blev insläppta.

Nu över till själva föreställningen. Musiken var helt underbar och helt underbart spelat av Det Konglige Kapel under ledning av Michael Schönwandt. Operakören gjorde som vanligt en mycket god insats, men det brukar dom ju alltid göra. Fast kanske var de ett strå vassare idag?
Detta var en nyinstudering av Peter Konwitschny och för scenografi och kostymer svarade Johannes Leiacker. Ganska grå och trist scenbild men med allting samlat i en kvadratliknande scen. Men man utnyttjade också ridåtäcket och hade byggt upp en förlängning av scenen förmodligen med hjälp av att man hade plockat bort en eller ett par stolsrader på parketten. I slutscenerna använde man sig även av både höger och vänster balkong. Onekligen ett ovanligt drag, även om jag har varit med om detta tidigare.

Som Tatjana hörde vi Natalia Kreslina, en lettiskfödd sopran som debuterade 1999 på Novaya Opera Theater i Moskva. En mycket bra insats. Som Eugen Onegin hörde vi norrmannen Audun Iversen, en man som vi säkert kommer att höra mycket om i framtiden. Som Lenskij hördes Niels Jörgen Riis, en tenor som jag aldrig har hört göra något dålig. I ett par arior var han fantastisk. Susanne Resmark som Filipjevna var som vanligt alldeles utmärkt, men inte heller detta är något nytt. Bengt-Ola Morgny, eller Bengt-Olga Morgny som han kallas i presentationen av medverkande, gjorde rollen som Triquet på ett roligt och humoristiskt sätt och med glimten i ögat. Sist men inte minst tyckte jag att den slovakiske basbarytonen Gustav Belacek gjorde en hyfsad insats, men jag måste nog säga att jag föredrar en äkta bas i rollen som Furst Gremin.

Som helhet, med reservation för att jag missade de första tjugominuterna tyckte jag nog att det var en ganska bra början på den nya operasäsongen, men om jag får möjlighet så tänker jag nog se föreställningen en gång till och helst en av de sex föreställningarna som Ylva Kihlberg sjunger Tatjanas roll och där Michael Kristensen sjunger Lenskij och Christian Christiansen sjunger furst Gremin.

Vill du veta vad SDS skrev? Carl Håkan Larséns recension