Eugene Onegin från Metropolitan Opera med imponerande solistinsatser

Peter Mattei as Onegin in Tchaikovsky's Eugene Onegin. Photo by Ken Howard/Metropolitan Opera.

Peter Mattei as Onegin in Tchaikovsky’s Eugene Onegin. Photo by Ken Howard/Metropolitan Opera.

Eugene Onegin från Metropolitan Opera med imponerande solistinsatser

Eugene Onegin från Metropolitan Opera i New York blev en imponerande vokal upplevelse särskilt från huvudpersonens sida, Peter Mattei. Det är något fascinerande med med hans röst och sceniska gestaltning och helt klart föredrar jag hans tolkning av partiet. Även om Dmitri Hvorostovsky också gör en helt utmärkt insats i partiet.

Det var ju egentligen planerat att just Hvorostovsky skulle sjunga partiet och om det hade skett hade det blivit en nästan helrysk ensemble.

Det är tredje gången som jag upplever Eugene Onegin från just Metropolitan Opera och på Folkets Hus och Parkers digitala biografkedja.

Låt mig direkt konstatera att jag inte är speciellt förtjust i regissören Deborah Warners uppsättning, mest på grund av  dessa ständiga scenbyten. Varför skall vi behöva se dessa återkommande inblick bakom scenen, som egentligen inte tjänar något som helst syfte.

Den unge engelske dirigenten, en gång chef för Gävle Symfoni Orkester, gjorde en utmärkt insats som helhet, men hans insats i första akten uppskattade jag inte särskilt. Det verkar som han hade problem med första aktens långsamma tempot, men när tempot ökade i de andra akterna så imponerade hans insatser. Men han har ju också god hjälp av den ypperliga orkestern, men också utmärkta koreograferade körinsatser.

I sista akten imponerades jag framförallt av Anna Netrebko och Peter Matteis fantastiska vokala och sceniska insatser. Visst gjorde Alexey Dolgov en utmärkt insats som Onegins bäste vän, Lenskij, men jag tycker nog att han sceniskt spelade över något, men det är kanske så här hans parti skall gestaltas. Vokalt gjorde han en fantastiskt imponerande insats, en av de bästa som jag minns att jag har upplevt!

En annan fantastisk insats svarade basen Stefan Kocán för i partiet som furst Gremin, Tatiana´s make. Även om jag  som helhet är mycket imponerad av Peter Mattei, Alexey Dolgov och Anna Netrebkos insatser så kommer Stefan Kocáns solonummer att finnas kvar länge som ett av föreställningens främsta insatser.

Konstnärligt team

Dirigent: Robin Ticciati

Regi: Deborah Warner

Scenografi: Tom Pye

Kostym: Chloe Obolensky

Ljussättning: Jean Kalman

Videodesign: Finn Ross och Ian William Galloway

Koreografi: Kim Brandstrup

Medverkande

Tatiana: Anna Netrebko

Olga: Elena Maximova

Lenski: Alexey Dolgov

Onegin: Peter Mattei

Gremin: Stefan Kocán