Fedora på Kungliga Operan 2016

Fedora 1898 synopsis på Kungliga Operan Fedora - foto: Monika Rittershaus
82 / 100

Fedora: Umberto Giordano är förmodligen inte den mest kända italienske kompositören, men han har ändå lyckats att gå till historien för Andrea Chenier och Fedora. Han är också kanske mest känd för två operaarior La mamma morta och Amor Ti Vieta som ingår. Du kan läsa mer om handlingen här

Fedora på Kungliga Operan 2016

Nordisk premiär

Den nordiska premiären på Umberto Giordanos Fedora ägde rum i går! Det blev en helt fantastisk formidabel upplevelse! Det här blev en kväll på operan som jag kommer att minnas länge och helt ärligt som jag önskar att varje kväll skulle vara!

Det är naturligtvis inte ovanligt att det sjöngs bra på Operan, men i går kväll sjöngs det inte bara alldeles utmärkt utan det vara också alldeles utmärkt sceniskt och gestaltningsmässigt.

Hovkapellet

Musikaliskt var det både kraftfullt och tidvis smeksamt och Tobias Ringborg svarade tillsammans med Hovkapellet för en utomordentlig insats. Det började nästan som en utmärkt filmupplevelse och detta inte konstaterat som något nedsättande eller negativt. Det var intensivt och rappt och scenografiskt med en del av handlingen förlagt inom ramen för en tavla blev som att betrakta ett vackert konstverk. Elegant och snyggt!

Vokalt

Vokalt var det en formidabel upplevelse och främst bland de främsta var naturligtvis de båda huvudpersonerna Fedora, som sjöngs och gestaltades av Asmik Grigorian var helt betagande och magnifik och Loris Ipanov som sjöngs och gestaltades av Andrea Carè. Detta var absolut en av hans absolut bästa insatser som jag har upplevt honom i på Kungliga Operan.

Det fanns även flera andra utmärkta insatser där jag framförallt noterade Sofie Asplund som Olga Sukarev, men också Ola Eliasson som de Siriex  och John Erik Eleby, som Cirillo imponerade.

Operakören

Sångare som vanligtvis återfinns i Operakören bidrog till att göra detta till en av de bästa föreställningarna som jag har upplevt på Operan!

Tre akter i ett raskt tempo och nittiofem minuter senare var det dags för ett entusiastiskt och överväldigande applådtack med kraftfulla bravorop och långa stående ovationer!

Rekommendation

Avslutningsvis kan jag konstatera att Fedora kommer jag att räkna som en av mina största operaupplevelser och jag tycker att du skall följa denna uppmaning som min operavän Anders Nyström skriver på Facebook:

Skaffa en biljett till varje pris. Använd alla medel. Acceptera lyssnarplatser. Betala överpris. Köa för återlämnade biljetter. Stå utanför med en “köper biljett”-skylt. Hoppas!
Jag såg genrepet. Jag har upplevt något historisk.

Om föreställningen

Premiär  10.12.2016

upphovspersoner

Musik: Umberto Giordano|Text: Arturo Colautti efter en pjäs av Victorien Sardou

Konstnärligt team

Dirigent: Tobias Ringborg
Regi: Christof Loy
Dramaturg: Thomas Jonigk
Scenografi, kostym och mask: Herbert Murauer
Ljusdesign: Olaf Winter
Videodesign:

Medverkande

Fedora: Asmik Grigorian
Loris Ipanov: Andrea Carè
Dev Siriex: Ola Eliasson
Olga Sukarev: Sofie Asplund
Gretch: Kristian Flor
Dimitri: Johanna Rudström
Desirè: Niklas Björling Rygert
Rouvel: Jon Nilsson
Cirillo: John Erik Eleby
Borov: Jens Persson
Lorek: Håkan Ekenäs
Nicola: Andreas Lundmark
Sergio: Mikael Fagerholm
Michelle: Henrik Hugo
Boleslao Lazinski: Martin Virin
En pojke: Arvid Roos
En polis: Max Backholm
Dr Müller: Jacob Hellichius
Ivan: Anton L Samuelsson
Basilio: Elias Palin
Vladimiro: John Wassberg

Mer att läsa