Figaros bröllop 1786 synopsis från flera scener

Figaros bröllop Figaros bröllop premiär på NorrlandsOperan 2015
91 / 100

Figaro har i motsats till greven en stark politisk motivation i rivalitetskampen. Begripligt nog har hans skarpa politiska åsikter, som Josef II fann så anstötliga hos Beaumarchais, varsamt desarmetats i da Pontes libretto. Figaro hade ursprungligen en ursinnig monolog i femte akten. Det kan endast hänga samman med den nära förestående revolutionen att man i mitten av 1780-talet kunde trycka och på scen uttala en sådan här replik till en greve:

Adel, förmögenhet, rang och titlar – åh, det leder till övermod! Vad har ni då åstadkommit för att uppnå allt detta? Ni har bemödat er med att låta er födas, inget annat, i övrigt är ni bara en människa bland tusen andra.

 

Figaros bröllop 1786 synopsis från flera scener

AKT 1
Greve Almaviva har gett tillstånd till bröllopet mellan sin betjänt Figaro och grevinnans kammarjungfru Susanna. Men tvärtemot vad han har sagt offentligt ämnar han hävda sin feodala rätt till den första natten med bruden. Då Susanna antyder detta för Figaro beslutar denne att ta strid med greven. Almaviva åberopar ett gammalt äktenskapslöfte som Figaro har gett den halvgamla Marcellina för att få låna pengar av henne. Susanna tjuvlyssnar på samtalet och de båda kvinnorna säger varandra diverse ironiska sanningar. Den kärlekskranke unge pagen Cherubino söker tröst hos Susanna sedan greven avskedat honom. På grund av att han har påträffats i trädgårdspigan Barbarinas rum.

Grevens steg hörs och pagen gömmer sig bakom en stol, men då greven gör Susanna närmanden och don Basilio hörs utanför är det grevens tur att ta betäckning bakom stolen. Cherubino måste i all hast hoppa upp i den och gömma sig under några kuddar. Basilio går på om att pagen kurtiserar grevinnan, varpå greven förtörnad stiger fram. Just när han berättar att han hittat Cherubino hos Barbarina lyfter han på kudden, och nu råkar den otursförföljde pagen illa ut än en gång.

Greven blir ursinnig och vill köra honom på porten. Figaro och Susanna vädjar till greven och denne utnämner honom istället till officer vid sitt regemente. Figaro framhåller för Cherubino att hans lättjefulla tillvaro nu är slut.
AKT 11
Grevinnan sörjer över att greven förefaller ha tröttnat på henne. Susanna och Figaro röjer sina planer på att ge greven en läxa. Susanna skall avtala ett hemligt möte med honom, men samtidigt skall han få ett anonymt brev. Där det står att grevinnan har gjort upp om att möta en okänd man i parken. Cherubino spelar med i deras komedi, förklädd till flicka, men just när de sätter på honom klänningen bultar greven på dörren.  De gömmer i all hast pagen i rummet intill. Grevinnan bedyrar att hon har varit ensam hela tiden,men det hörs buller från det angränsande rummet och greven vill bryta upp dörren.

Medan greven och grevinnan är ute och skaffar verktyg att öppna dörren med hinner Susanna låsa upp och få Cherubino att hoppa ut genom fönstret.  Till grevens förvåning står Susanna inne i rummet då dörren går upp. Han skall just börja ursäkta sig då trädgårdsmästaren kommer in och säger att någon har hoppat ut genom ett fönster och förstört hans blommor.

Figaro tar på sig skulden men greven blir misstänksam när Antonio visar upp pagens officersfullmakt som han har tappat. Figaro finner dock på råd och greven måste ge slaget förlorat. I det ögonblicket kommer kommer Marcellina och kräver att Figaro skall hålla sitt äktenskapslöfte.  Greven lovar undersöka saken.   Det ger honom chansen att än en gång skjuta upp bröllopet mellan Figaro och Susanna.
AKT 111
I ett samtal med greven lovar Susannna att träffa honom samma kväll, men oturligt nog råkar han höra då Susanna på väg ut genom dörren viskar till Figaro att spelet är vunnet. Greven skall nu döma i målet mellan Figaro och Marcellina, men det visar sig helt oväntat att Figaro i själva verket är hennes son med don Bartolo. Barbarina har gömt den förklädde Cherubino, men Antonio har hittat hans kläder och skvallrat för greven. Grevinnan beklagar sin förlorade lycka med greven. Hon och Susanna förbereder det fingerade kärleksmötet men avbryts av en skara flickor som kommer för att ge grevinnan blommor.

Antonio avslöjar att Cherubino befinner sig bland dem och greven vill än en gång förvisa honom ur sin åsyn, men Barbarina tigger om nåd för honom eftersom hon vill gifta sig med honom. Ett bröllopståg kommer och vill hylla greven för att han har visat sig högsint och avstått från sin herremansrätt, och Susanna utnyttjar tillfället till att ge greven sin inbjudan till ett hemligt möte i parken.
AKT IV
På kvällen infinner sig alla i tur och ordning i parken. Barbarina berättar naivt nog för Figaro att hon har gått med mellan greven och Susanna och han blir svartsjuk, men då grevinnan kommer in med Susanna iförd hennes kläder känner han genast igen sin fästmö och genomskådar spelet. Susanna låtsas tråna efter sin kavaljer, men det är Cherubino som kommer och tar miste på Susanna och grevinnan, som är klädd i Susannas kläder. Han blir avbryten av greven som börjar kurtisera den han tror är kammarjungfrun. Han måste emellertid gömma sig när Figaro kommer.

Även han gör närmanden till Susanna i grevinnans kläder, vilket hon tar mycket illa upp eftersom hon tror att han tar henne för grevinnan. Han erkänner att han kände igen henne på rösten ända från början. Och då blidkas hon. Förvecklingarna fortsätter tills greven förstår att han har uppvaktat sin egen förklädda hustru och spontant faller på knä och ber om förlåtelse. Alla är nu glada över att bröllopet mellan Figaro och Susanna äntligen kan firas.
KAMMEROPER WIEN (SCHÖNBRUNN SCHLOSSTHEATER)
AKT 1
Greve Almaviva har gett tillstånd till bröllopet mellan sin betjänt Figaro och grevinnans kammarjungfru Susanna, men tvärtemot vad han har sagt offentligt ämnar han hävda sin feodala rätt till den första natten med bruden. Då Susanna antyder detta för Figaro beslutar denne att ta strid med greven. Almaviva åberopar ett gammalt äktenskapslöfte som Figaro har gett den halvgamla Marcellina för att få låna pengar av henne, men Susanna tjuvlyssnar på samtalet och de båda kvinnorna säger varandra diverse ironiska sanningar. Den kärlekskranke unge pagen Cherubino söker tröst hos Susanna sedan greven avskedat honom därför att han har påträffats i trädgårdspigan Barbarinas rum.

Grevens steg hörs och pagen gömmer sig bakom en stol, men då greven gör Susanna närmanden och don Basilio hörs utanför är det grevens tur att ta betäckning bakom stolen, och Cherubino måste i all hast hoppa upp i den och gömma sig under några kuddar. Basilio går på om att pagen kurtiserar grevinnan, varpå greven förtörnad stiger fram. Just när han berättar att han hittat Cherubino hos Barbarina lyfter han på kudden, och nu råkar den otursförföljde pagen illa ut än en gång. Greven blir ursinnig och vill köra honom på porten, men Figaro och Susanna vädjar till greven och denne utnämner honom istället till officer vid sitt regemente. Figaro framhåller för Cherubino att hans lättjefulla tillvaro nu är slut.
AKT 11
Grevinnan sörjer över att greven förefaller ha tröttnat på henne och Susanna och Figaro röjer sina planer på att ge greven en läxa. Susanna skall avtala ett hemligt möte med honom, men samtidigt skall han få ett anonymt brev där det står att grevinnan har gjort upp om att möta en okänd man i parken. Cherubino spelar med i deras komedi, förklädd till flicka, men just när de sätter på honom klänningen bultar greven på dörren och de gömmer i all hast pagen i rummet intill. Grevinnan bedyrar att hon har varit ensam hela tiden,men det hörs buller från det angränsande rummet och greven vill bryta upp dörren.

Medan greven och grevinnan är ute och skaffar verktyg att öppna dörren med hinner Susanna låsa upp och få Cherubino att hoppa ut genom fönstret, och till grevens förvåning står Susanna inne i rummet då dörren går upp. Han skall just börja ursäkta sig då trädgårsmästaren kommer in och säger att någon har hoppat ut genom ett fönster och förstört hans blommor. Figaro tar på sig skulden men greven blir misstänksam när Antonio visar upp pagens officersfullmakt som han har tappat.

Figaro finner dock på råd och greven måste ge slaget förlorat. I det ögonblicket kommer kommer Marcellina och kräver att Figaro skall hålla sitt äktenskapslöfte, och greven lovar undersöka saken eftersom det ger honom chansen att än en gång skjuta upp bröllopet mellan Figaro och Susanna.
AKT 111
I ett samtal med greven lovar Susanna att träffa honom samma kväll, men oturligt nog råkar han höra då Susanna på väg ut genom dörren viskar till Figaro att spelet är vunnet. Greven skall nu döma i målet mellan Figaro och Marcellina, men det visar sig helt oväntat att Figaro i själva verket är hennes son med don Bartolo. Barbarina har gömt den förklädde Cherubino, men Antonio har hittat hans kläder och skvallrat för greven. Grevinnan beklagar sin förlorade lycka med greven. Hon och Susanna förbereder det fingerade kärleksmötet men avbryts av en skara flickor som kommer för att ge grevinnan blommor.

Antonio avslöjar att Cherubino befinner sig bland dem och greven vill än en gång förvisa honom ur sin åsyn, men Barbarina tigger om nåd för honom eftersom hon vill gifta sig med honom. Ett bröllopståg kommer och vill hylla greven för att han har visat sig högsint och avstått från sin herremansrätt, och Susanna utnyttjar tillfället till att ge greven sin inbjudan till ett hemligt möte i parken.
AKT IV
På kvällen infinner sig alla i tur och ordning i parken. Barbarina berättar naivt nog för Figaro att hon har gått med mellan greven och Susanna och han blir svartsjuk, men då grevinnan kommer in med Susanna iförd hennes kläder känner han genast igen sin fästmö och genomskådar spelet. Susanna låtsas tråna efter sin kavaljer, men det är Cherubino som kommer och tar miste på Susanna och grevinnan, som är klädd i Susannas kläder.

Han blir avbryten av greven som börjar kurtisera den han tror är kammarjungfrun. Han måste emellertid gömma sig när Figaro kommer. Även han gör närmanden till Susanna i grevinnans kläder, vilket hon tar mycket illa upp eftersom hon tror att han tar henne för grevinnan. Han erkänner att han kände igen henne på rösten ända från början. Och då blidkas hon.

Förvecklingarna fortsätter tills greven förstår att han har uppvaktat sin egen förklädda hustru och spontant faller på knä och ber om förlåtelse. Alla är nu glada över att bröllopet mellan Figaro och Susanna äntligen kan firas.

YSTAD TEATER
AKT 1
Greve Almaviva har gett tillstånd till bröllopet mellan sin betjänt Figaro och grevinnans kammarjungfru Susanna, men tvärtemot vad han har sagt offentligt ämnar han hävda sin feodala rätt till den första natten med bruden. Då Susanna antyder detta för Figaro beslutar denne att ta strid med greven. Almaviva åberopar ett gammalt äktenskapslöfte som Figaro har gett den halvgamla Marcellina för att få låna pengar av henne, men Susanna tjuvlyssnar på samtalet och de båda kvinnorna säger varandra diverse ironiska sanningar. Den kärlekskranke unge pagen Cherubino söker tröst hos Susanna sedan greven avskedat honom därför att han har påträffats i trädgårdspigan Barbarinas rum.

Grevens steg hörs och pagen gömmer sig bakom en stol, men då greven gör Susanna närmanden och don Basilio hörs utanför är det grevens tur att ta betäckning bakom stolen, och Cherubino måste i all hast hoppa upp i den och gömma sig under några kuddar. Basilio går på om att pagen kurtiserar grevinnan, varpå greven förtörnad stiger fram. Just när han berättar att han hittat Cherubino hos Barbarina lyfter han på kudden, och nu råkar den otursförföljde pagen illa ut än en gång. Greven blir ursinnig och vill köra honom på porten, men Figaro och Susanna vädjar till greven och denne utnämner honom istället till officer vid sitt regemente. Figaro framhåller för Cherubino att hans lättjefulla tillvaro nu är slut.
AKT 11
Grevinnan sörjer över att greven förefaller ha tröttnat på henne och Susanna och Figaro röjer sina planer på att ge greven en läxa. Susanna skall avtala ett hemligt möte med honom, men samtidigt skall han få ett anonymt brev där det står att grevinnan har gjort upp om att möta en okänd man i parken. Cherubino spelar med i deras komedi, förklädd till flicka, men just när de sätter på honom klänningen bultar greven på dörren och de gömmer i all hast pagen i rummet intill. Grevinnan bedyrar att hon har varit ensam hela tiden,men det hörs buller från det angränsande rummet och greven vill bryta upp dörren.

Medan greven och grevinnan är ute och skaffar verktyg att öppna dörren med hinner Susanna låsa upp och få Cherubino att hoppa ut genom fönstret, och till grevens förvåning står Susanna inne i rummet då dörren går upp. Han skall just börja ursäkta sig då trädgårsmästaren kommer in och säger att någon har hoppat ut genom ett fönster och förstört hans blommor. Figaro tar på sig skulden men greven blir misstänksam när Antonio visar upp pagens officersfullmakt som han har tappat.

Figaro finner dock på råd och greven måste ge slaget förlorat. I det ögonblicket kommer kommer Marcellina och kräver att Figaro skall hålla sitt äktenskapslöfte, och greven lovar undersöka saken eftersom det ger honom chansen att än en gång skjuta upp bröllopet mellan Figaro och Susanna.
AKT 111
I ett samtal med greven lovar Susanna att träffa honom samma kväll, men oturligt nog råkar han höra då Susanna på väg ut genom dörren viskar till Figaro att spelet är vunnet. Greven skall nu döma i målet mellan Figaro och Marcellina, men det visar sig helt oväntat att Figaro i själva verket är hennes son med don Bartolo. Barbarina har gömt den förklädde Cherubino, men Antonio har hittat hans kläder och skvallrat för greven. Grevinnan beklagar sin förlorade lycka med greven. Hon och Susanna förbereder det fingerade kärleksmötet men avbryts av en skara flickor som kommer för att ge grevinnan blommor.

Antonio avslöjar att Cherubino befinner sig bland dem och greven vill än en gång förvisa honom ur sin åsyn, men Barbarina tigger om nåd för honom eftersom hon vill gifta sig med honom. Ett bröllopståg kommer och vill hylla greven för att han har visat sig högsint och avstått från sin herremansrätt, och Susanna utnyttjar tillfället till att ge greven sin inbjudan till ett hemligt möte i parken.
AKT IV
På kvällen infinner sig alla i tur och ordning i parken. Barbarina berättar naivt nog för Figaro att hon har gått med mellan greven och Susanna och han blir svartsjuk, men då grevinnan kommer in med Susanna iförd hennes kläder känner han genast igen sin fästmö och genomskådar spelet. Susanna låtsas tråna efter sin kavaljer, men det är Cherubino som kommer och tar miste på Susanna och grevinnan, som är klädd i Susannas kläder. Han blir avbryten av greven som börjar kurtisera den han tror är kammarjungfrun. Han måste emellertid gömma sig när Figaro kommer. Även han gör närmanden till Susanna i grevinnans kläder, vilket hon tar mycket illa upp eftersom hon tror att han tar henne för grevinnan. Han erkänner att han kände igen henne på rösten ända från början. Och då blidkas hon.

Förvecklingarna fortsätter tills greven förstår att han har uppvaktat sin egen förklädda hustru och spontant faller p&arin g; knä och ber om förlåtelse. Alla är nu glada över att bröllopet mellan Figaro och Susanna äntligen kan firas.

Figaros bröllop på Ystad Teater - synopsis

Figaros bröllop på Ystad Teater – synopsis

MALMÖ OPERA
AKT 1
Greve Almaviva har gett tillstånd till bröllopet mellan sin betjänt Figaro och grevinnans kammarjungfru Susanna, men tvärtemot vad han har sagt offentligt ämnar han hävda sin feodala rätt till den första natten med bruden. Då Susanna antyder detta för Figaro beslutar denne att ta strid med greven. Almaviva åberopar ett gammalt äktenskapslöfte som Figaro har gett den halvgamla Marcellina för att få låna pengar av henne, men Susanna tjuvlyssnar på samtalet och de båda kvinnorna säger varandra diverse ironiska sanningar. Den kärlekskranke unge pagen Cherubino söker tröst hos Susanna sedan greven avskedat honom därför att han har påträffats i trädgårdspigan Barbarinas rum.

Grevens steg hörs och pagen gömmer sig bakom en stol, men då greven gör Susanna närmanden och don Basilio hörs utanför är det grevens tur att ta betäckning bakom stolen, och Cherubino måste i all hast hoppa upp i den och gömma sig under några kuddar. Basilio går på om att pagen kurtiserar grevinnan, varpå greven förtörnad stiger fram. Just när han berättar att han hittat Cherubino hos Barbarina lyfter han på kudden, och nu råkar den otursförföljde pagen illa ut än en gång. Greven blir ursinnig och vill köra honom på porten, men Figaro och Susanna vädjar till greven och denne utnämner honom istället till officer vid sitt regemente. Figaro framhåller för Cherubino att hans lättjefulla tillvaro nu är slut.
AKT 11
Grevinnan sörjer över att greven förefaller ha tröttnat på henne och Susanna och Figaro röjer sina planer på att ge greven en läxa. Susanna skall avtala ett hemligt möte med honom, men samtidigt skall han få ett anonymt brev där det står att grevinnan har gjort upp om att möta en okänd man i parken. Cherubino spelar med i deras komedi, förklädd till flicka, men just när de sätter på honom klänningen bultar greven på dörren och de gömmer i all hast pagen i rummet intill. Grevinnan bedyrar att hon har varit ensam hela tiden,men det hörs buller från det angränsande rummet och greven vill bryta upp dörren.

Medan greven och grevinnan är ute och skaffar verktyg att öppna dörren med hinner Susanna låsa upp och få Cherubino att hoppa ut genom fönstret, och till grevens förvåning står Susanna inne i rummet då dörren går upp. Han skall just börja ursäkta sig då trädgårsmästaren kommer in och säger att någon har hoppat ut genom ett fönster och förstört hans blommor. Figaro tar på sig skulden men greven blir misstänksam när Antonio visar upp pagens officersfullmakt som han har tappat.

Figaro finner dock på råd och greven måste ge slaget förlorat. I det ögonblicket kommer kommer Marcellina och kräver att Figaro skall hålla sitt äktenskapslöfte, och greven lovar undersöka saken eftersom det ger honom chansen att än en gång skjuta upp bröllopet mellan Figaro och Susanna.
AKT 111
I ett samtal med greven lovar Susanna att träffa honom samma kväll, men oturligt nog råkar han höra då Susanna på väg ut genom dörren viskar till Figaro att spelet är vunnet. Greven skall nu döma i målet mellan Figaro och Marcellina, men det visar sig helt oväntat att Figaro i själva verket är hennes son med don Bartolo. Barbarina har gömt den förklädde Cherubino, men Antonio har hittat hans kläder och skvallrat för greven. Grevinnan beklagar sin förlorade lycka med greven. Hon och Susanna förbereder det fingerade kärleksmötet men avbryts av en skara flickor som kommer för att ge grevinnan blommor.

Antonio avslöjar att Cherubino befinner sig bland dem och greven vill än en gång förvisa honom ur sin åsyn, men Barbarina tigger om nåd för honom eftersom hon vill gifta sig med honom. Ett bröllopståg kommer och vill hylla greven för att han har visat sig högsint och avstått från sin herremansrätt, och Susanna utnyttjar tillfället till att ge greven sin inbjudan till ett hemligt möte i parken.
AKT IV
På kvällen infinner sig alla i tur och ordning i parken. Barbarina berättar naivt nog för Figaro att hon har gått med mellan greven och Susanna och han blir svartsjuk, men då grevinnan kommer in med Susanna iförd hennes kläder känner han genast igen sin fästmö och genomskådar spelet. Susanna låtsas tråna efter sin kavaljer, men det är Cherubino som kommer och tar miste på Susanna och grevinnan, som är klädd i Susannas kläder. Han blir avbryten av greven som börjar kurtisera den han tror är kammarjungfrun. Han måste emellertid gömma sig när Figaro kommer. Även han gör närmanden till Susanna i grevinnans kläder, vilket hon tar mycket illa upp eftersom hon tror att han tar henne för grevinnan. Han erkänner att han kände igen henne på rösten ända från början. Och då blidkas hon.

Förvecklingarna fortsätter tills greven förstår att han har uppvaktat sin egen förklädda hustru och spontant faller på knä och ber om förlåtelse. Alla är nu glada över att bröllopet mellan Figaro och Susanna äntligen kan firas.

Figaros bröllop på Malmö Opera - synopsis

Figaros bröllop på Malmö Opera – synopsis

KUNGLIGA OPERAN
AKT I
Susanna och Figaro är anställda hos greve Almaviva och i dag ska de gifta sig. Susanna upplyser Figaro om att greven har anvisat dem ett särskilt rum med vissa biavsikter, något som gör Figaro rasande.

Bartolo och Marcellina vill också stoppa det planerade bröllopet. Figaro har en gång lånat pengar av Marcellina och lovat henne äktenskap som borgen för reversen. Bartolo stödjer Marcellina för att få hämnd på Figaro, som tidigare hjälpt Almaviva att lura ifrån Bartolo den unga Rosina som han så gärna velat gifta sig med. Rosina är numera grevinnan Almaviva.

Den unge Cherubino ber Susanna om grevinnans hjälp eftersom greven vill avskeda honom. Orsaken skulle vara Cherubinos erotiska intressen som kolliderar med grevens. Cherubino kan inte se på en kvinna utan att tänka på sex.

Greven kommer. Cherubino hinner nätt och jämt gömma sig. Efter ett kort meningsutbyte mellan greven och Susanna inträder musikläraren Basilio till grevens stora förargelse, vilket tvingar även greven att gömma sig. Då Basilio ironiserar över Cherubinos uppvaktning av Susanna och grevinnan, träder greven fram ur sitt gömställe.

Han är kränkt och visar hur han överraskat Cherubino hos Barbarina, Susannas kusin. Greven upptäcker Cherubino.

Figaro kommer och ber greven redan samma eftermiddag samtycka till hans och Susannas giftermål. Greven håller god min i elakt spel. Dock står han fast vid sitt beslut att skicka i väg Cherubino, som han befordrar till officer.

Figaro utmålar för Cherubino vad som väntar honom i det militära.
AKT II
Grevinnan är olycklig över sin makes otrohet. Figaro, som vill undanröja alla hinder för bröllopet, avslöjar för grevinnan att han tänker smuggla ett anonymt brev till greven. I brevet antyder han att grevinnan skall ha ett rendez-vous med en påhittad älskare. På så sätt vill han väcka grevens svartsjuka och få honom att tänka på annat än Susanna. Susanna skall samtidigt bevilja greven ett ömt möte i parken, där i stället Cherubino ska iställa sig, förklädd till Susanna.

Cherubino sjunger lidelsefullt sin kärleksdikt till grevinnan. Därefter börjar grevinnan och Susanna klä ut honom till Susanna.

Greven knackar på dörren. I panik gömmer sig Cherubino i garderoben och låser om sig. Greven störtar in och begär nisstänksamt att dörren skall öppnas. Grevinnan vägrar. Greven tvingar då sin maka att följa med honom för att han skall hämta nödvändiga verktyg att öppna dörren med.

Susanna, som diskret bevittnat hela scenen, söker en utväg för Cherubino att fly. Han hoppar till slut ut via balkongen.

När greven kommer tillbaka finner han till sin häpnad Susanna bakom den låsta örren i stället för Cherubino. Grevinnan blir också överraskad. Greven ber grevinnan om ursäkt för sin misstänksamhet. Susanna och grevinnan avslöjar Figaros planerade brev.

Nu gör Antonio entré och berättar att han sett någon hoppa ut från balkongen. Rymlingen har förstört hans blommor och tappat ett brev i rabatten. Det är Cherubinos inkallelseorder. Figaro påstår nu att det var han som hoppade ut från balkonken och att Cherubino gett honom inkallesordern, då greven glömt att bekräfta den med sitt sigill.

Strax därpå kommer Basilio, Bartolo och Marcellina, som framför sina krav mot Figaro och överlämnar den undertecknade skuldreversen. Bröllopet uppskjuts på nytt.
AKT III
Grevinnan uppmanar Susanna att organisera ett kärleksmöte med greven i trädgården. Grevens lycka över mötet övergår dock i raseri då han råkar höra några ord från Susanna till Figaro. Han anar att han är lurad och lovar att hämnas.

Medan processen pågår mellan Marcellina och Figaro uttrycker grevinnan en förhoppning att kunna återerövra sin make.

Helt oväntat visar det sig att Bartolo ch Marcellina är Figaros föräldrar. Alltså kan Marcelina inte gifta sig med Figaro. Greven kan inte längre förhindra bröllopet mellan Figaro och Susanna.

Grevinnan dikterar ett brev för Susanna, där hon anger den exakta platen för Susannas och grevens kärleksmöte. Som tecken på att greven verkligen skall komma, ska han skicka tillbaka den nål, som förseglar brevet. En kör av flickor, däribland den förklädde Cherubino, framför sin hyllning till grevinnan.

Bröllopsceremonin tar vid under vilken Susanna smugglar över brevet till greve Almaviva.
AKT IV
Barbarina letar efter nålen, som hon på grevens uppdrag skall överlämna till Susanna som tecken på samförstånd.Marcellina drar sina slutsatser. Hon tänker varna Susanna för männens vrede. Figaro tror för sin del att han är bedragen ch rasar av svartsjuka.

I mörkret uppträder grevinnan och Susanna – i varandras kläder. Greven tror att grevinnan är Susanna och Figaro tror också det. Cherubino blandar sig i spelet och är nära att fördärva grevinnans och Susannas intrig. Denna lyckas dock och grevinnan kan avslöja sin ångerfulle make efter att Figaro och Susanna konfronterats och försonats.

Figaros bröllop på Kungliga Operan - synopsis

Figaros bröllop på Kungliga Operan – synopsis

GÖTEBORGSOPERAN
NU TILL HANDLINGEN.
AKT I
Det är Figaros och Susannas bröllopsdag. Figaro är glad eftersom greven har gett honom ett fantastiskt rum i slottets tjusiga del. Det blir dessutom så extra bekvämt, för när greven behöver dem behöver de bara öppna en dörr för att vara på plats, förklarar Figaro. Susanna påpekar att rummets läge även är mycket bekvämt för greven så snart Figaro har skickats iväg långt bort för att uträtta något ärende … Till slut måste hon tala klartext: greven tänker ligga med henne. Figaro kommer att behöva all sin list och skicklighet för att rädda dem ur denna knipa.

Figaro blir djupt upprörd och arg. Vem är  det det greven tror att han ska överlista? Han kommer att se till att greven förbannar den dag han bestämde sig för att anställa Figaro!

Under tiden berättar Marcellina för doktorBartolo om kontraktet. Två saker måste de göra: se till så att greven får vetskap om kontraktet eftersom han är traktens lagstiftare.(Bartolos uppdrag) och se till att Susanna avvisar grevens närmanden så att han kommer att vara på deras sida i den följande juridiska striden (Marcellina kommer att slipa sina manipuleringstricks för att uppnå detta).

Bartolo gottar sig åt tanken på hämnd – det är ett perfekt sätt att få upprättelse efter de I gpratt som Figaro utsatte honom för när Rosina (nu grevinnan), den kvinna Bartolo tänkt gifta sig med, stals från honom. (Jfr Barberaren i Sevilla)

Marcellina inleder sina försök att egga Susanna, men planen går om intet när Susanna nämner Marcellinas ålder. Marcellina stormar ut.

Susanna hinner knappt hämta andan före nästa störning på hennes stora dag. Greven har överraskat Cherubino med Susannas yngre kusin Barbarina. Greven är så arg (generad?) att han skickar bort  Cherubino,  Cherubino behöver hjälp av Susanna: kan  hon föra hans talan inför grevinnan, den  enda som kan rädda honom?

Den stackars pojken är en enda röra av hormoner: testosteronet driver honom  in i så många komprometterande situationer – han vet knappt vem han är längre. Men Susanna hinner inte ens svara innan greven står i dörren. Cherubino blir desperat och gömmer sig och undviker nätt och jämnt att bli upptäckt.

Vi vet alla vad det är greven vill, men även han blir avbruten. Den här gången är det Basilio. Nu gömmer sig greven, och Susanna tvingas lyssna till Basilios insmickrande försök att övertyga henne om att greven vore en bättre älskare än Cherubino…

Figaros plan är att ställa greven mot väggen så att han än en gång avvisar de feodala “rättigheterna”. För att åstadkomma detta har han lockat dit så många ur personalen som han kunnat hitta och får dem att sjunga grevens lov. Greven slingrar sig ifrån det här tricket  och Figaro måste tänka fort..

AKT II
… och den nya planen är att ge greven ett brev avsett för grevinnan från en anonym älskare, för då kommer greven att bli så svartsjuk att han inte hinner hejda bröllopet. Vidare ska Susanna gå med på ett “möte” med greven, men de tänker förklä Cherubino och skicka honom till mötet i stället, samtidigt som grevinnan följer med och kan ta greven på bar gärning. Ta-da! Lyckligt slut. Susanna  och grevinnan ställer upp på planen.

Tyvärr får greven brevet innan de är klara med Cherubinos förklädnad och greven bultar på grevinnans dörr, kräver att bli insläppt. Nu kommer det att se ut som om Cherubino (som inte alls förmodas finnas där) är den anonyme älskaren. Han måste gömma sig.

Greven, som är vild av svartsjuka och inte får komma in i den klädkammare där han misstänker att älskaren gömmer sig, går ut för att hämta verktyg så att han kan slå in dörren.

Handlingen snor in sig i alltmer komplicerade knutar. Nu förekommer ett farligt hopp från ett högt beläget fönster, mordhotelser, en militärkommission, en sönderslagen blomkruka, Marcellinas kontrakt. Det hela slutar med ett frustrerande dödläge…

AKT III
…vilket greven senare samma dag försöker förstå.

Grevinnan har en ny plan – och den här kommer inte att röjas för Figaro utan gäller bara Susanna och henne själv . Susanna måste gå med på ett möte, men grevinnan ska gå i  hennes ställe. Avslöjad. Slutet på historien.

Susanna lyder och tänker att hon kan utnyttja planen för egen del: greven kommer att döma till fördel för henne själv i rättstvisten  med Marcellina.

Men tyvärr tjuvlyssnar greven när Susanna talar med Figaro och inser att han har gått i fållan. Så han tar ställning mot Figaro som måste betala lånet eller gifta sig, enligt domaren Don Curzio.

Nu utvecklar sig det hela på ett oväntat sätt i och med att Figaro hittar sina föräldrar. De är Bartolo och Marcellina. Bröllopet mellan är Bartolo och Marcellinan blir inställt (det är bara i grekiska myter som man får lov att gifta sig med sin mamma) och grevens chanser att få  till det med Susanna verkar få och minskar ytterligare när Barbarina försätter greven i en pinsam situation inför grevinnan.

Till slut äger vigseln rum, men under ceremonin ger Susanna i hemlighet greven ett kärleksbrev, dikterat av grevinnan, men till synes från Susanna. Då kör vi, tänker greven…
AKT IV
.. men Figaro får reda på att Susanna och greven ska ha ett rendezvous och tar för givet att det är sant. Marcellina säger varnande att han inte ska dra förhastade slutsatser, men svartsjukan rider honom och han störtar iväg för att ta dem på bar gärning.

Det är mycket mörkt i trägården. Ibland är  det nästan omöjligt att se vem är vem, i  synnerhet som grevinnan och Susanna har bytt kläder. Det är på håret att deras plan saboteras eftersom den rasande Figaro dyker upp och eftersom Cherubino och Barbarina har ett eget möte. Men de hanterar situationen skickligt och till slut, efter förvirring och plötsliga ödets kast ställs båda männen till svars för sina förhastade antaganden och sitt hyckleri.

Stephen Langridge|Översättning: Boel Unnerstad

*Dagens historiker har kommit fram till att adeln juridiskt aldrig har haft någon sådan rättighet – man har inte funnit dokument som styrker något sådant.

Figaros bröllop 1786 synopsis från flera scener 1
FOLKOPERAN
Handlingen i Folkoperans version av “Figaros bröllop”

Det är Figaro och Susannas bröllopsdag. De hör båda till tjänstefolket hos grevparet Almaviva. Greven, en ökänd kvinnokarl, har fått upp ögonen för Susanna och gör allt som står i hans makt för att förhindra bröllopet. Greven är inte ensam om att vilja sätta stopp för bröllopet. Marcellina vill gifta sig med Figaro och hon har en hållhake på honom. Hon har lånat ut pengar till Figaro, som lovat att gifta sig med henne om han inte kan betala tillbaka sin skuld. Marcellina tar hjälp av Bartolo, som gärna vill hämnas på Figaro för att han hjälpte greven gifta sig med Rosina, som Bartolo själv hade tänkt sigg som brud.

När Figaro och Susanna inser att deras bröllop står på spel bestämmer de sig för att planera en komplott tillsammans med grevinnan för att också en gång för alla lära greven en läxa. För att avleda grevens uppmärksamhet från bröllopet, väcker de hans svartsjuka och sår tvivel om grevinnans trohet. Den unge pagen Cherubin, som är förälskad i grevinnan, hamnar i skottelden. Greven gör upprepade försök att bli av med Cherubin, som förklädd till flicka lyckas hålla sig gömd på slottet.

När det uppdagas att Figaro är frukten av en ungdomsromans mellan Marcellina och Bartolo, står inget längre i vägen för hans bröllop med Susanna. Man firar till och med dubbelbröllop, eftersom Figaros nyfunna föräldrar också bestämmer sig för att förenas i äktenskap.

Susanna har stämt träff med greven i parken. Men i skydd av mörkret byter hon och grevinnan kläder. På så sätt blir greven tagen på bar gärning av sin egen maka och ber på sina knän om förlåtelse. Förlåten blir han, men kan han förändras?

Figaros bröllop med avgångselever på Folkoperan

Figaros bröllop med avgångselever på Folkoperan

OLYMPIATEATERN

Storyn, utan alla detaljerna

Det är en vacker sommardag i Chicago, tillika Figaros och Susannas bröllopsdag.

Men det finns personer i deras närhet som har olika motiv till att sätta käppar i hjulen.  Bossen, Almaviva, har ett gott öga till Susanna och vill gärna själv tillskansa sig första natten med bruden. Susanna har snappat upp detta och berättar för Figaro som genast börjar smida planer.

Figaro har oförsiktigt en gång lovat att gifta sig med Marcellina om han inte kan betala tillbaka ett lån.Lånet har förfallit och Marcellina tänker hävda sin rätt. Till sin hjälp har hon Bartolo som vill hämnas en gammal oförrätt.

Musikläraren Don Basilio går Almavivas ärenden och försöker sälja in honom hos Susanna. Almaviva försöker i smyg få till ett möte med Susanna men den unga Cherubina, nyanländ, hormonstinn släkting som uppvaktar kvinnorna i huset, dyker opassande upp och irriterar Almaviva till den grad att han hotar skicka henne på porten.

Under tiden försöker Figaro skynda på bröllopsceremonin för att gäcka bossens planer men det lyckas inte utan Almaviva skjuter upp ceremonin till kvällen. Han gör därefter gemensam sak med Bartolo och Marcellina i avsikt att förhindra giftermålet om inte Susanna beviljar honom en ynnest.

En rättegång ska iscensättas för att fastställa Marcellinas rätt till giftermål med Figaro. Vid rättegången framkommer sensationella nyheter. Det visar sig att Figaro är Bartolos och Marcellinas son som rövades bort från dem som barn. Målet avskrivs och inga lagliga hinder föreligger för giftermålet. Men Almaviva hoppas fortfarande få sin vilja igenom med Susanna och nya ränker måste smidas för att sätta stopp för detta. Rosina och Susanna komponerar ett brev som Susanna ska smussla över till Almaviva under bröllopsceremonin vilket hon också gör.

Under kvällen i trädgården råder mörker, förvirring och starka känslor. Figaro, som inte invigts i Susannas och Rosinas senaste plan, tvivlar nu på sin nya brud. Rosina har ångest över makens svek och kommande förödmjukelse.

Susanna oroar sig för sin svartsjuke make. Almaviva slits mellan svartsjukan över Rosinas förmodade kärleksmöte och glädjen över hans egen förestående kärleksstund.

Sanningen och det goda segrar, Almaviva ångrar och ber om förlåtelse vilken Rosina storsint inför alla ger honom. Men är det en förlåtelse från hjärtat…?

Figaros bröllop 1786 synopsis från flera scener 2
SKÅNSKA OPERAN
Akt I
Det är tidig morgon på cirkusen.Susanna och Figaro skall gifta sig.Susanna provar sin brudhatt, Figaro mäter upp var sängen skall stå. Han är glad över vagnen de fått av Cirkusdirektören. Men Susanna är misstänksam; deras vagn står nästintill cirkusdirektörens vagn. Har inte Figaro märkt Cirkusdirektörens blickar på henne? Figaro blir rasande. Nu begriper han! Löftet om ett solonummer till Susanna ska betalas med vissa “tjänster”. Men det finns de som vill sätta en käpp i hjulet för bröllopsplanerna. Marcellina har en gång lånat ut pengar till Figaro, och Figaro har lovat att gifta sig med henne om han inte kan betala tillbaka pengarna i tid. Nu kommer hon med skuldförbindelsen i handen., och Bartolo hjälper henne gärna.

Figaro har en gång i tiden hjälpt direktören att värva den unga hästdomptören Rosina till hans cirkus framför näsan på Bartolo och dennes mer tvivelaktiga varit´e. Marcellina stöter ihop med Susanna. Båda avskyr varandra och med sina giftiga tungor låtsas de ge varandra komplimanger tills Marcellina går rasande därifrån. Den evigt förälskade Cherubino kommer instörtande. Han är anställd som diversearbetare men när en dröm om att bli cirkusartist. Hans intresse för cirkusens kvinnor (inte minst Rosina) gör att han får väldigt lite gjort och Cirkusdirektören vill nu avskeda honom. Cirkusdirektören kommer in i vagnen och Cherubino gömmer sig kvickt i den hoprullade madrassen och får höra hur Cirkusdirektören försöker stämma möte med Susanna i Parken. Nu kommer även Basilio.

Goda råd är dyra, men Cirkusdirektören lyckas gömma sig bakom madrassen. Basilio kommer in och letar efter Cirkusdirektören. Och var inte den lilla flickjägaren här nyss? En rasande Cirkusdirektör kommer fram ur sitt gömställe. Nu vill han sätta stopp för Cherubinos svärmerier, nyss kom han på honom i Barbarinas vagn. Där hade han gömt sig i en kåda. Han illustrerar livligt sin berättelse och råkar hitta Cherubino! Figaro kommer tillbaka och ber Cirkusdirektören att redan samma dag förrätta deras vigsel, men Cirkusdirektören slingrar sig med att han behöver mer tid. Han vill att det skall bli ett ståtligt bröllop, men först skall Cherubino bort från cirkusen. Att skicka honom på en cirkusskola i Danmark blir bra. Då blir det slut på små hemliga lekar och nöjen.

Cirkusdirektrisen Rosina är djupt olycklig. Hon älskar sin man, varje natt väntar hon på honom men förgäves. Hon sörjer över att Cirkusdirektören förfaller att ha tröttnat på henne och Susanna och Figaro röjer sina planer på att ge honom en läxa. Susanna skall avtala ett hemligt möte med honom men samtidigt skall han han få ett anonymt brev där det står att Rosina har gjort upp om att möta en beundrare i parken bakom cirkusen.

Cherubino övertalas att spela med i deras komedi, förklädd till flicka. När Susanna är och hämtar ett plagg bultar Cirkusdirektören på dörren och Rosina gömmer i all hast Cherubino i sin packlåda. Rosina bedyrar att hon har varit ensam hela tiden, men det hörs ljud från lådan. När hon vägrar att öppna lådan och visa vem som är där beslutar direktören att hämta verktyg och med våld öppna den. För att han inte skall bli lurad, tar han med sig Rosina. Susanna har hört direktörens hotelser och släpper ut Cherubino som sedan flyr genom fönstret.

När sedan direktören till slut får se innehållet i lådan är det bara Susanna och hans anklagelser om otrohet kommer på skam. Han skall just börja ursäkta sig då djurskötaren Antonio kommer in och säger att någon har hoppat ut genom ett fönster och landat i havren. Figaro tar på sig skulden men direktören blir misstänksam när Antonio visar upp ett papper som hopparen tappade: rekommendationsbrevet som Cherubino fick med sig till skolan.

Figaro slingrar sig även ur den svårigheten och direktören måste ge slaget förlorat. I det ögonblicket kommer Marcellina och kräver att Figaro skall hålla sitt äktenskapslöfte, och direktören lovar undersöka saken eftersom det ger honom chansen att än en gång skjuta upp bröllopet mellan Figaro och Susanna.
Akt II
I ett samtal med Cirkusdirektören lovar Susanna att träffa honom samma kväll, men oturligt nog råkar han höra när Susanna sedan berättar för Figaro att spelet är vunnet. Cirkusdirektören skall nu avgöra i målet mellan Figaro och Marcellina, men det visar sig helt oväntat att Figaro i själva verket är hennes son med Bartolo. Barbarina, som är kär i Cherubino, har även klätt honom i kvinnoklädder, för att han inte skall bli upptäckt. Antonio har däremot hittat hans kläder och letar nu efter honom.

Rosina och Susanna förbereder det fingerade kärleksmötet men avbryts av att Antonio visar upp den upphittade Cherubino för cirkusdirektören, som än en gång vill förvisa honom ur sin åsyn, men Barbarina tigger om nåd för honom eftersom hon vill gifta sig med honom. Figaro ansluter och nu går det inte längre att undvika bröllop. Under festen får direktören lappen som lockar till möte i parken.

På kvällen infinner sig alla i tur och ordning i parken. Barbarina berättar naivt nog för Figaro att hon har gått med brev mellan direktören och Susanna och han blir svartsjuk, men då Rosina kommer in med Susanna iförd hennes kläder känner han genast igen sin nyblivna fru och genomskådar spelet. Susanna låtsas tråna efter sin kavaljer, men då kommer Cherubino och tar miste på Susanna och Rosina, som är klädd i Susannas kläder. Han blir avbruten av Cirkusdirektören som börjar kurtisera de han tror är Susanna.

Figaro dyker “plötsligt” upp och när direktören ska gömma sig lyckas Rosina (i Susannas kläder!) smita undan. Figaro uppvaktar nu Susanna i Rosinas kläder, vilket hon blir mycker upprörd över, eftersom hon tror att han tar henne för Rosina. Han erkänner att han kände igen henne på rösten ända från början och till slut tror hon honom.

Förvecklingarna fortsätter i sommarkvällens mörker tills direktören förstår att han har uppvaktat sin egen förklädda hustru och spontant faller på knä och ber om förlåtelse. Rosina väljer att förlåta och alla gläds åt det lyckliga slutet och går gemensamt tillbaka och fortsätter festen.

Figaros bröllop 1786 synopsis från flera scener 3
YSTAD TEATER
AKT I
Det är tidig morgon på slottet, Susanna och Figaro skall gifta sig.Susanna provar sin brudhatt. Figaro mäter upp var sängen skall stå. Han är glad over rummet de fått av greven.Men Susanna är misstänksam; deras rum ligger vägg i vägg med grevens sovrum. Har inte Figaro märkt grevens blickar på henne? Figaro blir rasande. Nu begriper han!

Men det finns dem som vill sätta en käpp i hjulet för bröllopsplanerna. Marcellina har en gång lånat ut pengar till Figaro, och han har lovat att gifta sig med henne om han inte kan betala tillbaka pengarna i tid. Nu kommer hon med skuldförbindelsen i handen, och doktor Bartolo hjälper henne gärna. Figaro har nämligen en gång i tiden hjälpt greven att enlevera grevinnan , Rosina, som den gången var Bartolos myndling.

Marcellina stöter ihop med Susanna. Båda avskyr varandra och med sina giftiga tungor låtsas de ge varandra komplimanger tills Marcellina går rasande därifrån.

Den evigt förälskade Cherubino kommer instörtande. Han är grevens page men hans intresse för slottets kvinnor gör att greven nu vill avskeda honom.

Greven kommer in i rummet och Cherubino gömmer sig kvickt bakom en fåtölj. Han hör hur greven försöker stämma möte med Susanna i parken. Nu kommer även Basilio. Goda råd är dyra, men också greven finner fåtöljen vara en lämplig plats att gömma sig bakom. Kvickt får Susanna upp Cherubino i fåtöljen och kastar ett skynke över honom.

Basilio letar efter greven. Och var inte den lille flickjägaren Cherubino här nyss? Men han får passa sig sig så inte greven får syn på hans blickar på grevinnan.

En rasande greve kommer fram ur sitt gömställe. Den där pagen, han är visst överallt. Nyss kom han på honom i Barbarinas sovrum. Där hade han gömt sig under ett skynke i fåtöljen. För att illustrera sina ord, lyfter greven på skynket i Susannas fåtölj och där är Cherubino igen. Det här måste Figaro få veta.

Figaro kommer tillsammans med slottets alla flickor och pojkar. Alla prisar greven “som vaktar dygden som en klenod”.

Figaro vill att greven redan samma dag ska smycka Susanna till brud men greven vill ha mer tid. Det skall bli ett ståtligt bröllop. Och först skall Cherubino bort från slottet. Att göra honom till löjtnant vid grevens regemente blir bra. Då blir det slut på små hemliga lekar och nöjen.
AKT II
Grevinnan är djupt olycklig. Hon älskar sin man, varje natt väntar hon på honom, men förgäves. Susanna kommer in och strax därpå Figaro. Han är redan nu fullt på det klara med varför bröllopet förhalas. Men han har tänkt ut en plan och satt den i verket.

Figaro har skrivit ett brev, som han har sett till att Basilio har funnit. Grevinnan skall ha ett kärleksmöte med någon under kvällens fest. Susanna skall stämma möte med greven samma kväll i parken. Men när greven kommer ska Cherubino vara där istället, utklädd till flicka. I rätt ögonblick ska så grevinnan komma och ta greven på bar gärning.

Figaro går och hämtar en ganska nedslagen Cherubino. Han visar grevinnan sin officersfullmakt som det saknas sigill på. Susanna kommer med kläder och börjar klä ut Cherubino till en söt flicka.

Plötsligt bankar det på den stängda dörren. Det är greven som undrar vad grevinnan har för sig och vem hon talar med. Grevinnan blir panikslagen för Susanna har gått ut ett ögonblick och hon är ensam med Cherubino. Raskt knuffar hon in honom i kabinettet, låser om honom och stoppar nyckeln på sig. När hon öppnar för greven störtar han in, mycket misstänksam eftersom dörren var låst. Plötsligt får han syn på brevet som Figaro har skrivit. I samma ögonblick råkar Cherubino välta ett bord in i kabinettet. Greven befaller att den låsta dörren skall öppnas men grevinnan vägrar och säger att det är Susanna som är där inne. Susanna är på väg tillbaka, men hör vad som har hänt och gömmer sig.

Men greven tror att grevinnan har en älskare inne i kabinettet. Han tar grevinnan vid armen och för ut henne ur budoaren för att hämta verktyg att forcera dörren med. När han låser dörren efter dem tror grevinnan att spelet är förlorat.

När greveparet avlägsnar sig skyndar Susanna, som har nyckel, att släppa ut Cherubino. Till hennes bestörtning hopar han ut genom fönstret, hamnar i rabatten och försvinner sedan springande. Susanna går in i kabinettet och låser om sig.

Grevinnan har erkänt att det är Cherubino som är i kabinettet. Men när dörren öppnas kommer – Susanna! Grevens ödmjukhet är stor och han försöker beveka grevinnan.

När Figaro dyker upp, visar greven honom brevet och undrar vem som har skrivit det. Figaro nekar till att det är han. Istället undrar han hur det skall bli med bröllopet. Just då dyker trädgårdsmästaren Antonio upp och berättar att han såg någon hoppa ut genom grevinnans fönster och att denne tappade ett brev

I brevet ligger Cherubinos officersfullmakt. Figaro försöker rädda situationen genom att säga att det var han som hoppade ut genom fönstret. Men greven blir rasande för han känner på sig att de lurar honom. Förvirringen i rummet blir total när Marcellina, Bartolo och Basilio anländer med skuldsedeln, där Figaro har lovat att gifta sig med Marcellina om han ej betalar skulden i tid.
AKT III
Greven anar att hans träff i parken med Susanna är en fälla. I så fall skall han hämnas.

I sitt rum sitter grevinnan och är orolig för komplotten mot greven.

Processen mellan Marcellina och Figaro är i full gång och domaren fastslår, pengar eller giftermål måste det bli.

Figaro vill att de ska veta att visserligen så är han ett hittebarn, men han måste vara av fin börd, med det märke han har på armen. Det kan väl inte vara en spade?

Jo! I så fall är Marcellina hans mamma och Bartolo hans pappa.

Greven inser att inget längre kan hindra ett giftermål mellan Susaanna och Figaro. Och det gäller även Marcellina och Bartolo.

Men Susanna skall stämma möte med greven. Han ska ha sin läxa. Grevinnan dikterar ett brev för Susanna, ett brev som förseglas med en nål som greven skall skicka tillbaka, som tecken på att han kommer till mötet.

Slottets unga flickor kommer, tillsammans med Barbarina och hennes kusin, och uppvaktar grevinnan. är inte kusinen lik någon? Antonio och greven kommer. Plötsligt ser Antonio något. Han rusar fram till kusinen och slitet av henne flickmössan och där står: Cherubino!

Så börjar bröllopsceremonin och Susanna smugglar över brevet till greven.
AKT IV
Barbarina har tappat nålen som Susanna skulle ha tillbaka från greven.

Figaro anar något och blir rasande av svartsjuka. Han kommenderar ut Bartolo och Basilio i trädgården, som vittnen.

Grevinnan och Susanna kommer, förklädda, tillsammans med Marcellina och nu tar den klassiska förväxlingskomedin sin början.

Grevinnan påstår sig frysa och går in men gömmer sig i själva verket i trädgården där redan Marcellina, Barbarina, Figaro, Bartolo och Basilio har gömt sig.

Plötsligt dyker Cherubino upp och i tron att grevinnan är Susanna försöker han kyssa henne. Precis när han skall göra det råkar greven träda emellan och får kyssen. När greven skall ge Cherubino en örfil råkar Figaro komma emellan och får den istället, utan att greven i mörkret märker vem det är.

Så står då greven och grevinnan tillsammans, men greven tror att grevinnan är Susanna. I den tron betygar han henne sin kärlek. Figaro är rasande. Susanna konstaterar att allt går enligt ritningarna. Greven och “Susanna” försvinner.

Figaro som nu förstår det hela, låtsas kurtisera grevinna, det vill säga den utklädda Susannna.Greven kallar alla människor till vittnen. Men sist av alla kommer den riktiga grevinnan och greven inser sitt misstag och att han har gått rakt i fällan.

Men grevinnan förlåter honom och äntligen kan man rusta till bröllop.

Figaros bröllop - synopsis

Figaros bröllop – synopsis

CONFIDENCEN
AKT I
I greve Almavivas slott utanför Sevilla förbereder betjänten Figaro och kammarjungfrun Susanna sitt stundande bröllop. Figaro gläder sig över det rum de blivit tilldelade, praktiskt beläget mittemellan greven och grevinnans rum, men Susanna låter honom förstå att greven har dunkla avsikter med att placera henne i sin närhet. Figaro planerar hämnd.

Don Bartolo anländer till slottet i sällskap med sin tidigare hushållerska Marcellina som hyrt in honom som juridisk rådgivare. Figaro har tidigare lånat pengar av Marcellina, och nu vill hon inkräva den pant som Figaro lämnat som säkerhet för lånet, nämligen löftet om att gifta sig med henne.

Den unge pagen Cherubino beklagar sig för Susanna i hennes rum. Han kan inte längre kontrollera sina känslor; varenda kvinna han möter gör honom svag av kärlek. Greven har upptäckt att han uppvaktat trädgårdsmästarens dotter Barbarina och är nu rasande. När så greven plötsligt kommer in i rummet gömmer sig Cherubino bakom en stol.

Greven gör närmanden mot Susanna, men när den intrigante musikläraren Basilio hörs komma måste även greven gömma sig för att inte bli ertappad ensam med Susanna. Basilio skvallrar för Susanna om Cherubinos förälskelse i grevinnan.
Greven blir så upprörd att han träder fram från sitt gömställe och lyckas snart också avslöja Cherubino och ger honom order om att han ska ansluta sig till grevens militärregemente i Sevilla.
AKT II
Ensam i sitt rum sörjer grevinnan sitt tynande äktenskap. Tillsammans med Figaro och Susanna arbetar hon ut en plan i vilken greven ska luras av falska brev som antyder att grevinnan har en hemlig älskare. Dessutom ska Cherubino kläs ut till flicka och föreställa Susanna i ett möte med greven. Just som Susanna och grevinnan är i färd med att klä ut Cherubino knackar greven på den låsta dörren till grevinnans rum.

Cherubino gömmer sig i klädkammaren. När greven hör misstänkta ljud från Cherubinos gömställe påstår grevinnan att det är Susanna som låst in sig i klädkammaren. Greven tar med sig sin hustru för att hämta nyckeln till garderobsdörren, och under tiden släpper Susanna ut Cherubino som hoppar ut från balkongen, och tar därefter över hans gömställe.

När greven som hoppar ut från balkongen, och tar därefter över hans gömställe. När greven der i runmiet till allas förvåning. Allt tycks väl tills trädgårdsmästaren Antonio anländer och klagar över att någon har trampat ned blonmorna i rabatten under grevinnans balkong.

Figaro, som kommit för att inleda festförberedelserna. finner sig snabbt och påstår att det är han som hoppat ut från balkongen. Mitt i förvirringen kommer också Marcellina, Basilio och Bartolo med krav på att Figaro infriar sitt löfte om att gifta sig med Marcellina. Greven tar tillfället i akt att skjuta upp bröllopet.
AKT III
Susanna kommer till greven och lovar att möta honom i parken senare samma kväll. Greven gläder sig över Susannas plötsliga medgörlighet, men hör hur hon senare viskar till Figaro att slaget redan är vunnet. Han förstår då att han är utsatt för en komplott och svär att han ska hänmas genom att tvinga Figaro att gifta sig med Marcellina.

I den påföljande rättegången framkommer det dock att Figaro är den bortlämnade son som Marcellina och Bartolo fatt efter en ungdomlig romans. I den allmänna glädjen kring familjens återförening beslutas det om dubbelbröllop samma kväll.

Grevinnan sörjer i ensamhet sin forna lycka. När Susanna kommer till henne dikterar grevinnan ett brev till greven i vilket han inbjuds till ett nattligt möte med Susanna i parken. Brevet försluts med en hattnål som greven uppmanas återlämna som bekräftelse. Under bröllopet samma kväll mottar greven brevet. Omedveten om att brevet är från Susanna bevittnar Figaro förtjust hur greven sticker sig på nålen.
Akt IV
Barbarina har fått i uppgift att återlämna hattnålen, men har tappat den i parken. Hon berättar om sin olycka för Figaro och Marcellina, och Figaro far därmed reda på att brevet är från Susanna och att det är henne greven ämnar möta i parken. Marcellina berättar för Susanna om Figaros misstankar.

Grevinnan och Susanna har bytt kläder med varandra för att kunna ertappa greven på bar gärning. Susanna sjunger en kärlekssång om sin längtan efter sin man.

Figaro, som hört henne och tror att hon sjunger om greven, blir svartsjuk. Greven inleder sin uppvaktning av Susanna (egentligen grevinnan), och Figaro varnar grevinnan (egentligen Susanna) om grevens förehavanden.

Figaro blir snart insatt i planen och uppvaktar högljutt den förmenta grevinnan till grevens stora vrede. Greven samlar hela bröllopsförsamlingen till sitt stora avslöjande av Figaro och grevinnan. Alla ber honom förlåta grevinnans snedsprång tills den riktiga grevinnan dyker upp och det avslöjas att greven uppvaktat Susanna.

Nu är det grevens tur att be om förlåtelse. Grevinnan bevekas, greven ångrar sig och den turbulenta dagen slutar i festligheter.

Figaros bröllop på Confidencen synopsis 2013

Figaros bröllop på Confidencen en charmant föreställning

WERMLAND OPERA
Del II i TRILOGIN: Figaros bröllop av Wolfgang Amadeus Mozart

Rosina och Greven har blivit ett par. Men efter några års äktenskap har deras relation svalnat. Som Grevinna känner sig Rosina ensam i sin gyllene bur i slottet medan hennes man har börjat ge sig in i otrohetsaffärer.

AKT 1 & 2

Figaro har fått en flickvän, Susanna, som också är en av tjänarna på slottet. Under tiden som de förbereder sitt bröllop får Figaro reda på att hans arbetsgivare Greven också är intresserad av Susanna. Figaro gör sig redo att slå tillbaka.

Under tiden är Bartolo fortfarande vansinnig på Figaro, som hjälpte Greven att röva bort Rosina från hans hus för flera år sedan. Men hans förra hushållerska Berta (nu vid namn Marcellina) kommer på ett knep för att hämnas. Hon har en gång lånat ut pengar till Figaro och fick löfte om att han skulle gifta sig med henne som ersättning. Nu tänker hon sabotera Figaros bröllop med Susanna genom att låta Figaro infria sitt löfte.
Greven märker inte av sina tjänares intrigmakeri. Istället lyssnar han till musikläraren Basilios ryktesspridning och beskyller den unge, kaxige Cherubin för att vara kär i Grevinnan och Susanna. Han förvisar Cherubin från slottet.

Grevinnan tar hjälp av Figaro och Susanna för att återvinna Grevens kärlek. Men Figaros plan att göra Greven svartsjuk via ett vilseledande brev misslyckas totalt. Medan Susanna och Grevinnan roar sig med Cherubin, som fortfarande är kvar i slottet, kommer Greven och anklagar sin fru för att vara otrogen. Situationen löser sig dock på grund av Figaros lögner, Susannas klipskhet och att Cherubin hoppar ut genom ett fönster. Men Grevens trogne tjänare Fiorello (nu vid namn Antonio) vill avslöja sanningen. När Greven inte tror honom utan skickar bort honom bryter Antonio med sin husbonde.
AKT 3 & 4
Susanna gillrar en ny fälla för Greven. Hon ber honom att möta henne på tu man hand samma kväll. Men Greven blir vansinnig då han känner att den kärlek Susanna erbjuder honom inte är densamma som hon känner för Figaro. Hans humör blir inte bättre när grälet mellan hans tjänare löser sig på ett högst oväntat sätt: Marcellina och Bartolo kommer fram till att Figaro är deras sedan länge försvunne son!

Grevinnan drömmer sig tillbaka till de tider då hon och Greven fortfarande var kära I varandra. Men hon har bestämt sig för att slåss för sin lycka. Susanna och Grevinnan skriver ihop ett kärleksbrev till Greven som bekräftar Susannas invitation till ett möte med honom.

Susanna och Figaro gifter sig. Susanna ger Greven brevet under bröllopsceremonin. Eftersom han nu tror sig nått sina drömmars mål, tappar nu Greven helt kontrollen.

Grevinnan klär ut sig till Susanna. Men det som var menat som en fälla för Greven visar sig bli en natt fylld av överraskningar för alla. Även Figaro börjar misstro sin fru. Och då Cherubin kommer tillbaka till slottet för att träffa Antonios dotter Barbarina, blir han också intrasslad i kärleksförvecklingarna mellan herrskap och tjänstefolk. Grevinnan Almaviva kan till slut förlåta sin make. Men maktstrukturerna mellan klasserna börjar falla.

Figaros bröllop på Wermland Opera synopsis 2014

Figaros bröllop på Wermland Opera – synopsis

MALMÖ OPERA
SPANIEN 1780-TAL.
När Figaro var barberare i Sevilla hjälpte han greve Almaviva att gifta sig med Rosina mitt framför ögonen på hennes förmyndare doktor Bartolo. Musikläraren Basilio lät sig mutas att tillsammans med Figaro skriva under deras äktenskapskontrakt.

Tre år senare utspelar sig följande under ett dygn på greve Almavivas slott utanför Sevilla.
AKT 1 TIDIG MORGON, I ETT LITET RUM PÅ SLOTTET
Figaro, numera grevens kammartjänare, och grevinnans kammarjungfru Susanna är sysselsatta med förberedelser inför sitt bröllop. Figaro mäter och möblerar rummet som ligger mellan grevens och grevinnans. Figaro tycker att närheten till herrskapets rum är utmärkt medan Susanna oroar över greven som i hemlighet tänker återuppta feodalherrens rätt till första natten med bruden.

Figaro bestämmer sig för att sätta stopp för grevens idé.

Slottets husfru Marcellina ber doktor Bartolo om hjälp att driva in en fordran hon har på Figaro. Om inte Figaro kan betala, skall han enligt ett kontrakt gifta sig med Marcellina. Bartolo ser sin chans till hämnd.

Marcellina och Susanna är inte särskilt förtjusta i varandra.

Den unge pagen Cherubino söker upp Susanna och klagar över att greven gett honom sparken för att han ertappat Cherubino hos Barbarina, Susannas kusin. Han är även förälskad i grevinnan, ja i alla kvinnor! Han ber Susanna ge grevinnan en kärleksdikt.

Greven kommer, Cherubino gömmer sig. Greven gör Susanna närmanden, men avbryts och gömmer sig när musikläraren Basilio kommer in och frågar efter greven. Basilio gör fräcka anspelningar på grevinnan och Cherubino. Greven, som lyssnat, visar sig. Cherubinos gömställe avslöjas och greven ifrågasätter nu Susannas dygd.

Figaro kommer in med ett festfölje och tackar greven för att han avsagt sig rätten till första natten med bruden och försöker påskynda sitt och Susannas bröllop. Greven skaffar sig uppskov till kvällen. Han skickar därefter omedelbart iväg Cherubino till sitt regemente. Figaro vill dock först växla några ord med pagen.
AKT 2 FÖRMIDDAG I GREVINNANS GEMAK
Grevinnan sörjer att hon förlorat sin makes kärlek.

Susanna säger att greven är svartsjuk på grevinnan samtidigt som han själv tar sig friheter bland kvinnorna. Figaro har en plan för att förhindra att greven lägger beslag på Susanna och förhindra att Marcellina kan inkräva sin fordran. Han delger kvinnorna sin strategi att överlista greven. Grevinnan lovar hjälpa till i hopp om att vinna tillbaka grevens kärlek.

Planen går ut på att skriva ett hemligt meddelande från grevinnan till en fiktiv älskare om ett kärleksmöte. Brevet skall greven få genom Basilio. Samtidigt skall greven få ett löfte om ett kärleksmöte med Susanna, men istället för Susanna så skall Cherubino kläs i klänning och gå i hennes ställe.

Cherubino dyker upp i grevinnans rum för att prova kvinnokläder men sjunger först sin kärleksdikt till grevinnan. Susanna låser dörren till grevinnans rum och tar av Cherubino hans jacka. Grevinnan ser att grevens fullmakt till Cherubinos militärtjänst saknar sigill. Susanna kammar och klär Cherubino till flicka. Susanna går in till sig för att hämta en klänning.

Greven kommer hem från jakten tidigare än beräknat. Cherubino tvingas gömma sig i grevinnans kabinett. Greven gör stor sak över att grevinnas dörr är låst. Väl inne misstänker han att grevinnan döljer en älskare i kabinettet. Grevinnan vägrar låsa upp med hänvisning till att Susanna provar sin bröllopsklänning. Susanna smyger ur sitt rum och gömmer sig i en alkov.

Greven låser alla rummets dörrar och går för att hämta verktyg att bryta upp kabinettsdörren, han tar med sig grevinnan.

Under tiden smiter Cherubino ut med Susannas hjälp. Då dörrarna är låsta hoppar han ut i trädgården genom ett fönster.

När greveparet kommer tillbaka till rummet är den förtvivlade grevinnan nära att avslöja hela Figaros plan och erkänner att Cherubino är i kabinettet.

Men till bådas förvåning finner de Susanna. Grevinnan finner sig snabbt med Susannas hjälp medan greven är ångerfull.

Figaro kommer in och greven konfronterar honom med brevet han skrivit för grevinnans räkning. Figaro blånekar och ber greven viga honom och Susanna genast. Greven förhalar vigseln ytterligare och undrar för sig själv vart Marcellina tagit vägen.

Trädgårdsmästaren Antonio, Susannas farbror, kommer in förnärmad över att någon förstört hans nejlikor. Innan han jagas ut berättar han att han sett en man hoppa ut genom ett fönster. Figaro tar på sig ansvaret för att dölja Cherubinos flykt och får sedan problem att förklara varför han hade Cherubinos tappade inkallelseorder på sig. Via grevinnan och Susanna kan Figaro upplysa om att ordern saknar sigill.

In kommer Marcellina, Bartolo och Basilio för att hävda Marcellinas rätt att gifta sig med Figaro. Allmänt tumult.
AKT 3 EFTERMIDDAG/KVÄLL I EN SLOTTSSAL
Greven grubblar över sakernas tillstånd, och om Susanna skvallrat om hans uppvaktning till Figaro.

Grevinnan ber Susanna att stämma möte med greven utan Figaros vetskap. Sedan ska grevinnan klädd som Susanna gå i hennes ställe.

Greven och Susanna gör upp om mötet. Greven ömkar att hon mister sin Figaro till Marcellina men Susanna säger att hon ska betala Figaros skuld med den hemgift greven lovat henne för deras möte.

Greven hör när Susanna meddelar Figaro att processen mot Marcellina redan är vunnen. Greven svär på att Figaro ska tvingas gifta sig med Marcellina.

Marcellina, Bartolo och notarien Don Curzio kommer för att i en rättegången döma Figaro att gifta sig med Marcellina. Figaro vägrar med hänvisning till att han är av adlig börd och måste ha sina föräldrars samtycke. Som bevis på sitt adelsskap hävdar han ett märke på armen.

Ett märke som Marceliina kan beskriva. Då uppdagas att Figaro är Marcellinas och Bartolos son Rafaello. Målet avskrivs. Susanna kommer in och missförstår Figaros och Marcellinas återförening. Allting klaras upp, även det ekonomiska. Marcellina och Bartolo bestämmer sig för att gifta sig denna kväll.

Grevinnan grubblar över sitt olyckliga äktenskap. Hennes hopp står nu till kammarjungfrun.

Antonio berättar för greven att han i sin stuga sett Cherubino klädd i kvinnokläder.

Grevinnan ber Susanna skriva ett brev till greven, så att platsen för deras möte bestäms. Som sigill används en nål. Brevet instruerar greven att lämna tillbaka nålen som ett tecken på överenskommelse.

En kör av unga bondflickor, bland dem Barbarina och en kvinnoklädd Cherubino, kommer för att sjunga för grevinnan.

Greven och Antonio avslöjar pagen. Barbarina ber greven om att få Cherubino till äkta man, eftersom greven lovat henne allt hon vill ha för att kyssa henne.

Allt är klart för kvällens dubbla bröllopsakt, bondfolket firar. Greven viger Marcellina vid Bartolo och Figaro vid Susanna, som passar på att i hemlighet räcka över sitt/grevinnans brev till greven. Figaro upptäcker att greven fått en kärleksbiljett, men inte av vem. Greven sticker sig på nålen.
AKT 4 SEN NATT/TIDIG MORGON, FÖRST I ETT SIDOKABINETT, SEDAN I SLOTTETS TRÄDGÅRD
Barbarina har tappat nålen som greven bett henne ge tillbaka till Susanna. Marcellina och Figaro kommer in och förstår att nålen använts som ett sigill till Susannas kärleksbiljett till greven.

Figaro blir svartsjuk och lyckas få ur flickan var mötesplatsen är. Marcellina måste varna Susanna, kvinnor bör hålla ihop. Sedan sjunger hon om hur vilda djur kan komma överens men inte förnuftiga människor.

I trädgården väntar Barbarina på Cherubino. Figaro som samlat ihop manskap för att avslöja de otrogna, Susanna och greven, letar runt i trädgården.

Figaro sjunger om otrogna hustrur och dumma karlar.

Susanna och grevinnan, klädda i varandras kläder får av Marcellina reda på att Figaro är i trädgården. Susanna, som fått syn på Figaro, låtsas sjunga om sin kärlek till greven.

Grevinnan överraskas av Cherubino som tar tillfället i akt att uppvakta vad han tror är Susanna. Fullständig förvirring utbryter efter hand som alla tar fel på identiteter i mörkret: Greven dyker upp och jagar bort Cherubino, får en kyss av honom och råkar ge Figaro en örfil. Greven uppvaktar ”Susanna”, men avbryter sig när Figaro går förbi. Greven ber grevinnan (klädd som Susanna) gå in i en paviljong och vänta på honom.

Susanna, klädd som grevinnan, möter Figaro som upptäcker vem det är och börjar på skoj uppvakta grevinnan. Susanna blir rasande, men paret försonas till slut. När greven kommer spelar Susanna och Figaro upp en kärleksscen mellan ”grevinnan” och Figaro.

Greven tar dem på bar gärning och kallar på vittnen. Han vägrar att förlåta ”grevinnan” eller någon annan som medverkat i sprattet. Då träder den riktiga grevinnan fram. Den förödmjukade greven bönar om hennes förlåtelse – och får ett kärleksfullt svar. Så var den galna dagen över.

Figaros bröllop 1786 synopsis på Malmö Opera

Figaros bröllop på Malmö Opera – synopsis

DEN KONGELIGE OPERA
I.AKT
Morgen
Grev Almavivas kammertjener Figaro skal giftes med grevindens kammerpige Susanna. Greven har tildelt dem et værelse, som støder op til både sine og grevindens gemakker. Figaro synes, det er praktisk, men Susanna synes, at det er mere end praktisk. Greve har mistet interessen for grevinden og har kastet sit blik på Susanna. Selvom greven offentligt har afstået sin feudale ret til den første nat med bruden, planlægger han den alligevel indløst. Figaro beslutter at forpurre planen.

Doktor Bartolo og hans gamle husbestyrinde Marcellina vil hævne sig på Figaro, fordi Figaro hjalp greven med at bortføre Bartolos myndling Rosina, nu Grevinde Almaviva. Marcellina kræver, at Figaro indfrier et ægteskabsløfte, som han stillede som sikkerhed for et lån, hun gav ham.

Den unge page Cherubino, som er betaget af alle slottets kvinder,søger trøst hos Susanna. Greven har afskediget ham, fordi han blev opdaget hos gartnerens datter Barbarina. Susanna og Cherubino overraskes af greven, og Cherubino gemmer sig. Greven prøver at aftale et stævnemøde med Susanna og opdager Cherubino, men I det samme kommer Figaro ind fulgt af folk fra landsbyen: De takker greven for at afstå retten til den første nat med bruden. Greven vil sende Cherubino til militæret.
2.AKT
Middag
Grevinden sørger over sin mands manglende interesse: Susanna har fortalt hende om grevens tiltag, og sammen med Figaro udtænker de en plan. Susanna skal aftale et stævnemøde med greven,men i hendes sted vil de sende Cherubino forklædt som pige, hvorefter grevinden vil afsløre sin mand. Figaro har sendt et anonymt brev til greven, der antyder, at grevinden skal møde en hemmelig elsker. Greven tror, at elskeren gemmer sig i grevindens garderobe,hvor Susanna hjælper Cherubino med at klæde om.

Men han finder kun Susanna. Gartneren Antonio bestyrker dog grevens mistanke for han har set nogen springe fra vinduet. Figaro dukker op og påtager sig skylden. Greven raser over Figaro, og da Marcellina møder op med sit krav, lover greven hende en grundig retshøring.
3. AKT
Aften
Susanna aftaler stævnemødet med greven. Uheldigvis overhører han, at Susanna på vej ud af døren hvisker til Figaro, at de har vundet spillet. Greven tilkalder en advokat, men under afhøringen viser det sig, at Figaro er Marcellina og Bartolos søn født uden for ægteskab og stjålet som barn. Marcellina opgiver sit krav.Gartneren Antonio afslører over for greven, at Barbarina holder Cherubino skjult på slottet. Barbarina lover greven kys og kærtegn, hvis hon får lov at gifte sig med Cherubino.

Grevinden kan imidlertid ikke slippe Figaros plan – hun vil vække grevens interesse igen. Hun beslutter, at hun selv vil gå til stævnemødet forklædt som Susanna. Sammen med Susanna skriver hun et brev til greven forseglet med en nål, som han skal returnere som svar på, at han kommer. Under sin bryllupsceremoni lister Susanna brevet i hånden på greven.
4. AKT
NAT
Barbarina har tabt nålen, som greven har bedt hende overrække til Susanna, og naivt fortæller hun Figaro om det forestående stævnemöde. Han tror, at Susanna er ham utro, og han vil hævne sig. Marcelinna fortæller Susanna om Figaros jalousi, og hun vil drille ham med at lade, som om hun venter på en elsker.

Alle er klar til stævnemøderne, da Cherubino møder forstyrrende op. På grund af forklædningen tror han, at grevinden er Susanna,og han prøver at kysse hende. Greven bryder ind, men må selv afbryde sit kurmageri, da Figaro går forbi og møder Susanna forlædt som grevinden. Figaro genkender dog Susannas stemme, og for at drille hende erklærer han “grevinden” sin kærlighed.

Susanna tilbagebetaler komplimenterne med lussinger. Greven kalder alle for at afsløre sin troløse hustru, som han nægter at tilgive. Da den rigtige grevinde træder frem, falder han på knæ og beder om tilgivelse – som han får.

Efter denne dag med lidelser, luner og galskab er det nu tid till kærlighed og fest.

Figaros bryllop Den Kongelige Opera synopsis

Figaros bröllop – Det Kongelige Teater Gamle Scene – synopsis

DEN JYSKE OPERA
Operaen föregår på en enkelt dag i og omkring grevens slott.Af påstået praktiske grunde har greven overladt brudeparret et vaerelse midt mellem sine egne og grevindens gemakker. Grevinden indser den sande grund, og hun, Figaro og Susanna udtaenker en plan: Klaedt ud som Susanna skal Cherubino vaekke grevens lyster og afslore hans bedrag. Pågen tilkades, men hvis greven finder den unge skortejaeger i sin hustrus gemak, er spillet ude. Groteske forviklinger tvinger strus gemak, er spillet ude. Groteske forviklinger tvinger cherubino til at springe ud fra et vindue, men Antonio, gartneren, har set nogen lobe bort.

Figaro lyver snarradigt, at det var ham. Da det kommer for en dag, at Figaro er son af Marcellina og Bartolo, lover Bartolo at aegte Marcellina. Cherubino gemmer sig hos Barbanna, og grevinden vil derfor selv udgive sig for Susanna. De hytter toj, og i et brev inviterer Susanna greven til staevnemode. Men det opdager Figaro,der ikke er indviet i planen, og han vil gribe sin tilkommende på fersk gerning. Efter talrige forvekslinger og misforståelser ligger grevens utro hensigter dog til slut klart for dagen, og ydmyget må han trygie sin hustru om tilgivelse.
PERSONERNE
Grev Almaviva
Residerer på sit slöt uden for Sevilla og fik i Barbaren i Sevilla ijaelp af Figaro til at bortfore Bartolos myndling, Rosina,nu er hans hustru. Nu skal også Figaro giftes, men greven,selvoptaget, humorsvingende herskertype, vil i seng med Figaros tilkommende, kammerpigen Susanna, selv om han i allés påhor har afstået fra sin feudale ret til at tilbringe bryllupsnatten med en brud i sit tyende.
Grevinde Almaviva
Ikke adelig, men i besiddelse af en menneskelig adel hendes gemål savner. Passionen i hendes parforhold er blegnet, men det afhjaelpes af den purunge page, Cherubino, der give hendes tilvaerelse et erotisk krydderi. Sin mands rent fysiske interesse for Susanna er hun helt på det rene med.
Figaro
Den tidligere barber i Sevilla er nu blevet grev Almavivas personlige tjener. Hans taknemlighed över grevens hjaeip med det kommende bryllup forsvinder dog, da Susanna gor ham klart, hvad der ligger bag. Figaro svaerger, at han vil overliste greven.
Susanna
En kvinde af folket, i familie med slottets gartner, Antonio. På sin vis operaens hovedperson, mere snu end sin tilkommende, handlekraftig og temperamentsfuld, styret af förnuft snarrere end af folelser. Hun elsker Figaro, men både greven og Marcellina prover at stille sig i vejen for bryllopet.
Cherubino
Adelig teenager og page, en dreng i puberteten, for stemmen gar i övergång. Voldsomt tiltrukket af kvinder, alle kvinder, en Don Juan i svob, og for greven en hojst uvelkommen konkurrent. Da greven flirter med gartner Antonios unge datter, Barbarina, overrasker han Cherubino i samme aerinde og beslutter at skaffe sig af med ham ved at monstre han som soldat i sin milits.
Marcellina
Bartolos mangeårige husbestyrerinde har lånt Figaro penge, og gaeldsbeviset giver hende ret til aegteskab i tiifaelde af manglende tilbagebetaling. Figaro kan ikke betale. Men sa afslorer et modermaerke med ét, at Figaro er hendes og Bartolos uaegte son.
Bartolo
Baerer nag til Figaro, fordi han i ledtog med grev Almaviva bortforte Rosina. Med Marcellinas gaeldsbevis i handen ojner han muligheden for haevn.

Basilio

Musiklaerer på slottet, men mere optaget af intriger og rollen som rygtesmed end af musik.
Don Curzio
Notar, jurist, meget imponeret af sin egen status. Skal domme i tvisten mellem Figaro og Marcellina.
Antonio
Slottets gartner, der elsker sine blomster, men også en tår over törsten.
Barbarina
Antonios durkdrevne teenage-datter som, trods standsforskellen, er vildt forelsket i Cherubino.

Figaros bryllop Den Jyske Opera synopsis

Figaros bröllop på Den Jyske Opera i Aarhus – synopsis

DEN NORSKE OPERA
Grev Almaviva
Overhode for et stort føydalt gods, Aguas Frescas. Han «må spilles med stor noblesse, men er også sjarmerende og uformell. Hans fullstendige mangel på moral gjør ham ikke til noen mindre ‘perfect gentleman’ hva gjelder manerer. I de onde gamle dager var det på ingen måte uvanlig at våre (sosiale) ’overmenn’ var ytterst uansvarlige når det gjaldt eventyr med unge kvinner. Denne rollen er kanskje vanskeligere å spille i dag, da han må utføre handlinger publikum aldri vil kunne identifisere seg med».*
Grevinne Almaviva
Hans kone. Velkjent fra teaterstykket og operaen Il Barbiere di Siviglia, under navnet Rosina. Den muntre ungpiken har måttet vike for en fortvilet kvinne i et kjærlighetsløst ekteskap. «Som offer for motstridende følelser må hun være tilbakeholden med å vise dem, og holde sitt sinne under kontroll: Det er hennes sjarm og uskyld som først og fremstmå komme klart frem for publikum. Det er uten tvilen av de vanskeligste rollene i stykket.»*
Figaro
Grevens trofaste tjener, og når det kommer til stykket også hans konkurrent. I sin tidligere rolle som den berømte Barberen, var han ikke avhengig av noen, men er nå utelukkende i grevens tjeneste. Grevens hjerteløse kurtise av Susanna krever at Figaro må sammensverge seg mot sin herre.

«Man kan ikke understreke nok hvor viktig det er at alle som spiller denne rollen går fullstendig opp i skikkelsen. Hvis han skulle se noe annet i den enn sunn fornuft, gjennomsyret av humor, vett og kvikkhet,eller enda verre, la seg friste til å overspille pånoen som helst måte, ville han grovt forsimple en rolle som har vært beskrevet som en utfordring for en hver skuespiller som er i stand til å fatte dens mange fasetter og fylle de generelle krav som stilles til den.» *

Susanna
Grevinnens kammerpike. Hun er en «kvikk og morsom ung kvinne, full av latter, men uten uforskammetheten til den tradisjonelle frekke kammerpiken i franske komedier».*
Marcellina
Som medlem av tjenerstaben utførte hun tidligere Susannas oppgaver, men er blitt «degradert» til rollen som guvernante for greveparets tvillingdøtre. Hun «er en intelligent kvinne, emosjonell av natur, men dempet ned av erfaring og tidligere feiltrinn».*
Dr. Bartolo
Advokat fra Sevilla, som en gang var forelsket i Rosina, den nåværende grevinne Almaviva. Han er fremdeles sint over å ha mistet sin unge elskede, og hjelper Marcellina, sin tidligere elskerinne, med å prøve å få Figaro til å gifte seg med henne. Skandalen blir avslørt og de finner ut at Figaro er deres sønn.
Cherubino
Pasje hos greven. Han er tenåring, begynner å kjenne at det klør seksuelt og er småforelsket i mange av kvinnene på godset, blant andre i grevinnen, Susanna, Barbarina og til og med i Marcellina.
Basilio
Grevens musikklærer. Han er en bereist mann, men i sin rolle i denne tette husholdningen har han nær tilgang til mange mennesker og fungerer som en slags hoffsladrebøtte.
Antonio
Susannas onkel og far til Barbarina. «Han skal bare være lettere beruset, og mot slutten bør det bare være så vidt vi merker det.»*
Don Curzio
Distriktsnotaren. I denne rollen er han imidlertid stort sett ineffektiv, og forstår verken sakene han får i fanget eller noe av det som har foregått eller foregår den dagen.
Barbarina
Antonios yngste datter, knapt nok tenåring. Men til tross for sin unge alder er hun allerede fanget i nettet til mennene omkring seg, og er flink til å sno seg rundt og mellom dem til sin fordel.
Godsets tjenere
Denne store husholdningen krever mange tjenere til å fylle familiens behov. Stallkarer, jegere, vaskepiker,kammerpiker, husholdersker, kokker, kjøkkenpersonale, musikere, artister, lakeier og pasjer arbeider utrettelig for Almavivaenes fornøyelse og velvære.
Bønder
Et enda større antall treller arbeider på markene, høster druer, lager vin, driver all slags jordbruk og tar seg av buskap, både til familiens bruk og for salg til fordel for Alamaviva selv.

* Beskrivelse fra Beaumarchais’ egne notater om rolleskikkelsene i stykket.
AKT 1
Figaro, velkjent i hele regionen som Barbereren i Sevilla, og hans unge brud, Susanna, skal gifte seg i dag. Han er nå grev Almavivas personlige kammertjener, mens hun er kammerpike for hans kone, grevinna Rosina. Susanna forteller Figaro at greven har prøvd å forføre henne. Figaro blir sint og såret, og bestemmer seg for å gi greven en lærepenge. Dr. Bartolo kommer sammen med sin tidligere hushjelp, Marcellina, som nå er duenna (guvernante) for Almaviva-barna.

Hun er fast bestemt på å få tilbakebetalt et lån hun en gang ga Figaro, og ifølge kontrakten må han enten betale eller gifte seg med henne. Den unge pasjen Cherubino avbryter Susannas gjøremål. Han vil at hun skal gå i forbønn for ham hos grevinnen. Han er nemlig falt i unåde og blitt forvist, etter at greven fant ham med gartnerensdatter, Barbarina.

De hører greven komme, og Cherubino gjemmer seg. Greven prøver å avtale et stevnemøte med Susanna, men gjemmer seg i sin tur da Don Basilio, musikklæreren på Aguas Frescas, ankommer. Mens Basilio sladrer med Susanna om Cherubinos forelskelse i grevinnen, dukker den sjalu greven frem fra gjemmestedet. Figaro har samlet alle bøndene på godset for å hylle grevens beslutning om å avskaffe den gamle føydale retten til å de florere kvinnelige tjenere på bryllupsnatten deres.

Han kommer inn og bønnfaller greven om straks å vie ham og Susanna. For å unngå bryllupp å stedet bruker greven Cherubino for å avlede oppmerksomheten, og gir den unge pasjen ordre tilå slutte seg til hans personlige regiment. Deretter sender han bøndene på dør.
AKT 2
Grevinnan er dypt fortvilet over ektemannens gjentatte utroskap. Mens Susanna hjelper henne med klærne, kommer Figaro for å legge frem planen sin. Han har sendt greven en anonym beskjed om at grevinnen venter en elsker mens han er utepå jakt. Han ber Susanna om å avtale stevnemøte med greven i hagen senere samme kveld. Planen erat Cherubino, utkledd som kvinne, skal ta hennes plass. Greven vil da bli ydmyket og tvunget på bedre tanker.

Rosina og Susanna begynner å kle ut Cherubino,og Susanna forlater rommet et øyeblikk.Greven ankommer, rasende og sjalu etter å ha lest den anonyme beskjeden. Han banker på soveværelse døren og oppdager at den er låst. Den vettskremte Cherubino låser seg inne i kleskottet, mens grevinnen forfjamset åpner for greven.

Susanna kommer ubemerket tilbake. Grevinnen nekter å låse opp kottet. Greven tar henne med seg for å hente verktøy til å bryte opp låsen med. Susanna hjelper pasjen å unnslippe gjennom vinduet, og tar hans plass i kottet. Både greven og grevinnen får seg en overraskelse da de finner henne der. Figaro kommer og prøver å få alle med på bryllupsfestlighetene.

Da gartneren Antonio kommer og påstår at noen har hoppet ut av vinduet, tar Figaro på seg skylden. Marcellina stormer inn sammen med notaren Don Curzio, Bartolo og Basilio og krever å få legge frem sin sak mot Figaro.
AKT 3
Mens greven prøver å klare tankene før han hører Marcellinas sak, forandrer grevinnen på Figaros planer: Susanna skal be greven om å møte henne i hagen om kvelden, men det er grevinnen som skal ta hennes plass. Greven går ivrig med på å møte Susanna, men hører henne så si til Figaro at de allerede har «vunnet saken», og blir mistenksom igjen.

Barbarina tar Cherubino under sine vinger for å prøve å skjule ham for greven noen timer til. Notaren Don Curzio har bestemt at Figaro enten må betale sin gjeld eller gifte seg med Marcellina.

Figaro hevder at han er sønn av aristokrater og ikke kan gifte seg uten foreldrenes samtykke. Men etter som han var et hitte barn, tror han ikke han klarer å finne dem. Da Marcellina hører hvordan han ble bortført som barn, forstår hun at hun er Figaros mor, og avslører at faren er dr. Bartolo. Susanna dukker uventet opp i rett tid, med penger grevinnen har gitt henne for å betale Figaros gjeld. Hun blir rasende da hun ser Figaro omfavne Marcellina,men roer seg da situasjonen går opp for henne. Det blir gjort i stand til dobbeltbryllup, slik at Marcellina og Bartolo kan legalisere både sitt forhold og sin sønn.

Nok en gang ødelegger gartneren planene. Han forteller greven at Cherubino fremdeles oppholder seg på Aguas Frescas, stikk i strid med grevens ordre. Grevinnen dikterer en beskjed Susanna skal gi til greven, om hvor de skal treffes til sitt såkalte stevnemøte i hagen senere på kvelden.Under bryllupsfestlighetene stikker Susanna beskjeden til greven. Han skal gi tilbake nålen den er forseglet med for å bekrefte at han kommer. Han gir nålen til Barbarina og ber henne gi den til Susanna.
AKT 4
Barbarina leter både etter Cherubino og etter nålen greven ga henne. Hun forteller Figaro hva som har skjedd, og han tror at Susanna har tenkt å bedraham. Knust av sorg gjemmer han seg i hagen og planlegger hevn. Susanna oppdager ham og synger om sin kjærlighet til «greven», mens grevinnen forkler seg som Susanna.

De blir avbrutt i sine foranstaltninger av Cherubino. Figaro forstår til slutt hva som foregår og tar sitt monn igjen ved å legge an på den grevinne forkledde Susanna. Greven tror det er grevinnen og prøver å «avsløre» henne, men da den virkelige grevinnen dukker opp, er det greven som må be om tilgivelse

Figaros bryllop med synopsis

Figaros bryllop på DNO Opera & Ballett i Oslo – synopsis

UPPHOVSPERSONER
Musik: W.A.Mozart|Text: Lorenzo da Ponte efter Beaumarchais pjäs “La folle journée ou Le mariage de Figaro” (1781)
PREMIÄR
Premiär på Burgtheater i Wien den 1 maj 1786.
ROLLER OCH RÖSTTYPER

Roll Rösttyp
Greve Almaviva baryton
Grevinnan sopran
Susanna sopran
Figaro baryton
Cherubino mezzosopran
Marcellina alt
Bartolo bas
Basilio tenor
Don Curzio tenor
Antonio bas
Barbarina sopran

LIBRETTO

MER ATT LÄSA