Flickan från västern på Kungliga Operan

Flickan från Västern Kungliga Operan - synopsis

 

Nina Stemme och John Lundgren i Flickan från västern på Kungliga operan i Stockholm – Fotograf: Alexander Kenney

Flickan från västern på Kungliga Operan

Premiär på Kungliga Operan 17 december 2011

Flickan från Västern opera av Giacomo Puccini|Text Guelfo Civinini   och Carlo Zangarini efter en  pjäs av David Belasco (The Girl of the Golden West)

Flickan från västern – Kungliga Operans största succéföreställning med stående ovationer

Årets sista operapremiär på Kungliga Operan blev Giacomo Puccinis, Flickan från Västern eller La fanciulla del West, på originalspråk. Operan skrevs ursprungligen  för Metropolitan Opera och hade premiär där år 1910 bl a med Caruso i en av de ledande rollerna.

Det skulle nog inte vara korrekt att påstå att verket gjorde succé och operan hade inte Sverigepremiär förrän 29 december 1934 och gavs då i nio föreställningar. Senast verket sattes upp i Sverige torde ha varit Malmö Operas uppsättning med Signe Lind som Minnie och Dick Johnson sjöngs av Michael Weinius och sheriffen Rance av Bengt Krantz, hösten 2007.

Det här verket tillhör egentligen inte mina  favoritoperor, signerad av Giacomo Puccini, utan jag gillar både  ”Madame Butterfly”, ”Turandot” och inte minst ”Tosca”, mycket bättre och det handlar ju i grund och botten  om att ”Flickan från Västern” helt saknar de stora ariorna, som är så intimt förknippade med Puccini´s verk. Den enda arian som jag minns är tenorarian ”Ch´ella Mi creda”, som Johnson sjunger i slutet av tredje akten. En aria som varar typ två minuter och därefter övergår direkt i ett ensemblespel.

Flera anser att detta tillhör hans bästa musikdramatiska verk och det är möjligt att det är så, dock inte i min operavärld, men efter kvällens fantastiska operaupplevelse är jag nog beredd att ompröva min inställning.

Om sångarinsatser

På sångarinsatserna kan man också konstatera att det är ren världsklass och det behövs också för att verket skall upplevas på bästa sätt, men det är inte bara världsklass på de tre huvudrollerna utan Operakören gör en fantastisk fin insats vilket också de andra solistrollerna med råge lyckas med. Det speciella med denna opera är den kraftiga dominansen av skönsjungande män och att det endast finns två kvinnor på rollistan nämligen Nina Stemme och Agneta Lundgren, men detta speglar ju också det verkliga livet i guldgrävarlägret. Men vilka kvinnor och Nina Stemme var som klippt och skuren för denna roll.

Bland de två andra huvudrollerna, som sjöngs av John Lundgren och Aleksandrs Antonenko vet jag ärligt talat inte vem som imponerade mest så därför får de dela på priset för bästa manliga huvudroll, om det hade funnits ett sådant pris.

Bland solistinsatserna i övrigt uppskattade jag speciellt, Niklas Björling Rygert, Michael Schmidberger, Ola Eliasson, Karl Rombo, Conny Thimander, Magnus Kyhle, Anton Eriksson och John Erik Eleby och det var säkert inget fel på övriga sångare men från min plats hade jag svårt att urskilja dem alla.

Utöver dessa nämnda insatser måste jag ju också särskilt framhålla aftonens dirigent Pier Giorgi Morandi´s insatser tillsammans med Hovkapellet och jag tror inte att jag är ensam om den uppfattningen.

Ett särskilt hedersomnämnande vill jag också ge till produktionsteamet med Herbert Murauers scenografi i spetsen, men också Hobi Jarne, Nils Fridén och Emil Gotthard videofilmer. Detta inte minst på grund av den fantastiska entrén som Nina Stemme gjorde. Men de olika videoavsnitten förstärkte även i övrigt den starka och dramatiska upplevelsen. Även Christof Loys insats som regissör är värd en stor eloge och det nog en av de bästa operaregissörerna i världen just nu.

Avslutningsvis kan jag konstatera att detta är en av de bästa uppsättningar som jag har sett på Kungliga Operan och den enda värdiga konkurrenten som jag kan komma på i hastigheten är Karmelitersystrarna och jag kan på det allra varmaste rekommendera dig som är det minsta intresserad av opera att omgående boka plats. Gör det!

 

Recensioner

Ella Peterson i Kulturnytt

Gunilla Brodrej i Expressen

Bo Löfvendahl i SvD

Martin Nyström i DN

Teatermagasinet

Kulturnyheterna

Loretto Linusson i Aftonbladet

Produktionsteam

Scenografi och kostym HERBERT MURAUER

Ljus BERND PURKRABEK

Videofilmer HOBI JARNE, NILS FRIDEN, EMIL GOTTHARD

Koreografi THOMAS WILHELM

Regi CHRISTOF LOY

Medverkande

Minnie:  NINA STEMME*

Jack Rance: JOHN LUNDGREN *

Dick Johnson/Ramerrez: ALEKSANDRS ANTONENKO *

Nick, bartender: NIKLAS BJORLING RYGERT *

Ashby, agent for Wells Fargo: MICHAEL SCHMIDBERGER

Sonora, guldgravare: OLA ELIASSON *

Trin, guldgrävare: KARL ROMBO *

Sid, guldgrävare: GUNNAR LUNDBERG *

Bello, guldgrävare:  LINUS BORJESSON *

Harry, guldgrävare: CONNY THIMANDER

Joe, guldgrävare: MAGNUS KYHLE *

Happy, guldgrävare: KRISTIAN FLOR *

Larkens, guldgrävare: IAN POWER *

Billy Jackrabbit,  indian: ALAR PINTSAAR *

Wowkle, indian: AGNETA LUNDGREN *

Jake Wallace, kringresande sångare: JOHN ERIK ELEBY *

Jose Castro: ANTON ERIKSSON *

En postiljon: JON NILSSON *

Guldgrävare, prisjägare, vaker m fl

* Gör i kväll sin roll för första gången påKungliga Operan.

KUNGLIGA OPERANS HERRKÖR

Kormästare Bo Wannefors

KUNGLIGA HOVKAPELLET

Dirigent PIER GIORGIO MORANDI

Konsertmästare Tale Olsson

Här kan du läsa mer om handlingen här

Related posts