Folkoperan/Stadsteatern ger Tolvskillingsoperan

Svek, våld och begär i en rå kittlande fest som ingen kan motstå. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

En nyöversatt version av Brecht och Weills klassiska verk Tolvskillingsoperan får premiär på Folkoperan 11 september 2019. Produktionen är ett samarbete mellan Kulturhuset Stadsteatern och Folkoperan som därmed kan ge plats åt en spännande mix av operasångare, skådespelare, dansare och burleskartister. På scen ser vi bland andra Lennart Jähkel, Sanna Gibbs och Maja Rung. Från en spelplats som sträcker sig från scen ut i salong och foajé bjuds publiken in i Mackie Knivens förrädiska värld av våld, svek och begär. Här pågår en rå, kittlande fest som ingen kan motstå eller vill missa. Men på vems bekostnad? 

TOLVSKILLINGSOPERAN
premiär på Folkoperan 11 september 2019

Tolvskillingsoperan kretsar kring människans begär som ständig drivkraft. Vi vill åt det skitiga, dekadenta och den brutala verkligheten för att synliggöra strukturerna i samhället – back to Brecht på riktigt, säger Mellika Melouani Melani, regissör och konstnärlig ledare på Folkoperan.

De medverkande artisterna är en blandning av skådespelare, operasångare, dansare och burleskartister. Dirigent och musikalisk ledare är Jonas Nydesjö som samlat tretton musiker från olika genrer i en orkester som kommer att användas sceniskt i föreställningen.

Med sångare, musiker och skådespelare av så skilda slag kan vi göra allt fullt ut, vilket krävs för den underhållande och opålitliga musiken. Här blandas tyska 20-talskupletter, tango och foxtrot med barocka koloraturer och operaparodier. En operasångare har ju musklerna att ta detta till en helt ny nivå. Och mig veterligen har det aldrig gjorts, säger Mellika.

Tolvskillingsoperan av Bertolt Brecht och Kurt Weill tillhör teaterrepertoarens mest populära och spelade verk. Den skrevs under en kort tid och bygger på John Gays The Beggar’s Opera från 1728. Redan vid uruppförandet 1928 i Berlin var succén ett faktum. Brecht var dock en smula bekymrad över musikens popularitet, som han befarade skulle överskugga det politiska budskapet. Det berömda citatet ”först kommer käket, sedan moralen” ringar in verkets kritik av materialismen och det kapitalistiska samhället.

En produktion av Kulturhuset Stadsteatern och Folkoperan

Musik: Kurt Weill
Orkesterarrangemang: Jonas Nydesjö
Text: Bertolt Brecht
Översättning & svensk text: Magnus Lindman
Musikalisk ledning: Jonas Nydesjö
Dirigenter: Jonas Nydesjö och Marit Strindlund
Regi: Mellika Melouani Melani
Scenografi & kostym: Alex Tarraguël
Ljusdesign: Joonas Tikkanen
Mask- och perukdesign: Johanna Ruben
Koreografi: Tine Matulessy
Dramaturger: Sofia Fredén och Magnus Lindman

Medverkande på scen

Herr Peachum: Sven Ahlström
Fru Peachum: Karolina Blixt
Polly, deras dotter: Maja Rung
Mackie Kniven: Fredrik Lycke
Jenny: Richard Hamrin
Tiger Brown, polischef: Lennart Jähkel
Lucy, hans dotter: Sanna Gibbs
Filch, tiggare: Peter Gardiner
Pastor Kimball: Peter Gardiner
Smith, polis: Peter Gardiner
Falskmyntarmattias: Angelika Prick
Tårpilswalter: Sofia Södergård
Fingerkroksjakob: Malin Ehlin
Robert med sågen: Lidia Bäck
Jimmie: Linn Oscarsson
Ede: Andreas Hammarström
Horor: Lidia Bäck, Malin Ehlin

Folkoperans orkester

OM

FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad. Följ oss på Facebook, Twitter och Instagram.