Fyra kortoperor på temat GÅVAN på Operaverkstan morgondagens musikdramatik? I går började operaåret 2013 åtminstone för min del. Det blev ett operabesök som bestod av fyra nyskrivna kortoperor och besöket ägde rum på Operaverkstans scen, som är belägen på baksidan av Malmö Opera och som denna dag var omgjord i en tidigare använd barmiljö.
GÅVAN på Operaverkstan – fyra kortoperor 2012
Operorna
Operorna var komponerade av fyra unga kompositionselever från Musikhögskolan i Malmö och till libretto av två unga librettister. Musiken sköttes under ledning av kapellmästaren Minna Weurlander av sex alternerande studenter (3) från Musikhögskolan i Malmö.
Det var sammantaget en både trevlig och inspirerande musikupplevelse även om jag i sanningens namn hade lite svårt att ta till mig all musiken. Det kändes också lite märkligt att lyssna till ett accordeon som dessutom hade en ganska dominerande ställning i kapellet, men det är naturligtvis en vanesak och det är kanske lika bra att vänja sig vid denna typ av instrumentering, inför framtiden.
Det var alltså fyra kortoperor som presenterades på en och en halvtimme inklusive en kortare sittpaus där möjlighet också gavs till egen förtäring.
I föreställningen använde man sig på ett finurligt sätt av hela lokalen,men ibland kunde det kännas besvärligt att veta i förväg var man skulle titta för att inte missa något i föreställningen.
Musiken föreföll mig ganska lika kanske bortsett från musiken till den sista delen “Den största gåvan”, som jag upplevde mycket starkare än de tre föregående verken. Musiken till det fjärde verket var förmodligen inspirerad av Puccini´s enaktare “Kappan” eller “Il Tabarro”, som den heter i original.
Det finns dock all anledning att prisa föreställningen som sådan och då inte minst librettisternas arbete. Det väckte många tankar särskilt efter att jag har fått lite distans till föreställningen.
Sångligt sett var det helt strålande och särskilt vill jag här framhålla Andreas Landin, Emma Lyrén och Matilda Paulsson. Det var inget fel på övriga medverkande men de hade förhållandevis kortare partier än den nyss nämnde trion och därför känns det inte rätt att avge ett omdöme
Om det här är svaret på morgondagens musikdramatik är jag däremot mycket tveksam och jag kan definitivt inte tänka mig att denna föreställning skulle kunna sättas upp på Stora scenen till exempel, men det är nog helt nödvändigt att föreställningen förläggs till en större salong än Operaverkstan kan erbjuda.
Avslutningsvis kan jag konstatera att det var ett mycket trevligt sätt att tillbringa en timme eller så på Operaverkstan och jag kan livligt rekommendera dig till ett besök, men näst sista föreställningen ges tyvärr redan i dag fredag den 4 januari.Lördagen den 5 ges sista föreställningen kl 15:00
Du kan läsa mer om bakgrunden till uppsättningen i mitt tidigare inlägg här.
Operorna
Den odugliga gåvan
Musik: Magnus Karlsson
Libretto: Petra Carlsson Thyrvin
Den dödliga gåvan
Musik: Mantas Savickis
Libretto: Jonas F Bernander
Den tidlösa gåvan
Musik: Fabio Monni
Libretto: Petra Carlsson Thyrvin
Den största gåvan
Musik: Alessandro Perini
Libretto: Jonas F Bernander
Produktionsteam
Regi: Elisabeth Linton
Scenografi och kostym: Leif Persson
Dirigent: Magnus Karlsson
Sångare
Matilda Paulsson
Emma Lyrén
Alexandra Frid Giertz
Andreas Landin
David Johansson
Skådespelare
Lars Fembro
Musiker
Minna Weurlander, accordeon
Mikael Bengtsson/Jon Ole Flö, slagverk
Niclas Gustafsson/Mihai Badita, klarinett
Viktor Nordliden/Cecilie Dam Schmidt, cello
Läs mer
- Carlhåkan Larsén i Sydsvenskan
- Gunilla Brodrej i Expressen
- Lars-Erik Larsson i Skånska Dagbladet
- Malmö Opera