Gefors Parken på Malmö Opera häftig musik

Parken, Malmö opera, Titania – Hege Gustava Tjønn; Oberon – Eric Greene; Wolf – Carl Ackerfeldt; Helma – Susanna Stern; Cyprian – Zoltán Nyári; Helen – Line Juul Andersen; Georg – Torstein Fosmo.  Fotograf: Malin Arnesson

Gefors Parken på Malmö Opera häftig musik

Premiär 5.5.2018 på Malmö Opera

Musik: Hans Gefors|Libretto: Hans Gefors efter Botho Strauss pjäs Parken (Der Park)|Konstnärligt team: dirigent: Patrik Ringborg|Scenografi: Jens Kilian|Ljus: Andreas Fuchs|Kostymer: Mathias Clason|Dramaturgi &medregi: Sonja Nemirova||Regi: Vera Nemirova|Medverkande: Hege Gustava Tjönn,Eric Greene,Zoltan Nyári, Carl Ackerfeldt, Susanna Stern, Line Juul Andersen, Torstein Fosmo, Bengt Krantz, Stefan Dahlberg, Eir Inderhaug, Johan Palmvist, Eric Roos, Tobias Nilsson, Daniel Carlsson, Yazan Alaq|Statister: Henrik Andersson, Isak Dizdarevic, Marcus Thernström Florin, Mattias Thernström Florin|Barnstatister|


Det får betraktas som något av en kulturhändelse att det i går gick att uppleva en svensk-dansk nordisk premiär på en helaftonsopera, som fick sin urpremiär för tjugofem år sedan på  Internationella Maifestspiele i Wiesbaden.

På mindre än en vecka har jag nu haft två stora operaupplevelser, men som är helt olika musikaliskt sett. I onsdags var det Thomas Adés Mordängeln på Det Kongelige Teater och i går Hans Gefors Parken.

Det  är inte möjligt för mig att beskriva denna fantasifulla och eggande klangvärld på annat sätt än att det blev en häftig musikalisk upplevelse. Patrik Ringborg ledde Malmö Operaorkester på ett sätt som jag aldrig har upplevt dem.

Parken är en modern opera i tre akter i trettio scener så här kommer den berömda vridscenen till flitig användning. Dock utan att det känns besvärande eller jobbigt.

De fantastiska och kontrastrika kostymerna är signerade Billesholms egen konstnär på området Mathias Clason. Det är färgrikt elegant och tidsenligt från de minsta statisterna till solister och  äldre statisterna.

Det är en lång föreställning då den tog mer än tre timmar och en kvart, men det kändes inte besvärande eller problematiskt på något sätt.

Det är tre scener, i denna  sceniska betongkloss som jag särskilt kommer att minnas. Det är sista scenen i första akten då det kommer inrusande en grupp fulla punkare på scen och när ljuset tänds i salongen kallar oss både det ena och det andra.

Inledningen på andra akten där Höfling låser dörren noggrant varefter Titania slinker in trots allt och ut genom andra kommer det en gosse, som en exakt kopia av Höfling. Här finns det plats för att åtminstone få dra på smilbanden.

Sista scenen i tredje akten och därmed i föreställningen heter Quotlibet och där firas Titanias silverbröllop,med få gäster trots många inbjudna. Här triumferar Mathias Clasons kostymdesign fullt ut och här njuter jag av countertenoren Daniel Carlssons vackra stämma.

Till föreställningens absoluta höjdpunkter räknar jag de fantastiska rösterna men också deras utmärkta  sceniska gestaltning . Här räknar jag in samtliga medverkande ingen nämnd och ingen glömd.

Denna premiärkväll fick jag uppleva två nya röster nämligen den amerikanske basbarytonen Eric Greene och den ungerske tenoren Zoltán Nyári. Båda två vill jag gärna höra mer av.

Utöver dessa här nämnda vill jag särskilt framhålla mezzosopranen Line Juul Andersen och tenoren Torstein Fosmo,som genom Parken måste få fullt godkänt på sin examen och det skall bli spänande att få följa dessa två framöver.

Om handlingen är det liksom Gefors klangvärld inte helt enkelt att beskriva, men jag uppmanar alla operaintresserade att inte missa denna operahändelse! Det är ju till syvende sist ändå din upplevelse som räknas!

Läs mer om handling/synopsis här

Recensioner

Gunilla Brodrej i Expressen

Theresa Benér i SvD

Carlhåkan Larsén i Sydsvenskan

Lars-Erik Larsson i Skånska Dagbladet

Johanna Paulsson i DN

Per Feltzin i Kulturnytt

Martin Lagerholm i Kristianstadsbladet

Related posts