Götterdämmerung in Bayreuth 1976

Götterdämmerung
83 / 100

Götterdämmerung in Bayreuth 1976

Richard Wagner: Der Ring des Nibelungen – Tredje Dagen – Götterdämmerung – Ragnarök

Götterdämmerung – Ragnarök tredje dagen i Nibelungens ring

I Das Rheingold bär Wotan brokadrocken från feodala tider medan floden Rhen verkar vara en reservoar med ett modernt kraftverk, medan Die Walküre får en radikal ombildning som aldrig tidigare skett i sin psykologiska penetration.

Siegfried beskrevs av Chéreau som “en hjälte (som) har skapats som faktiskt skulle ha haft alla frihetens attribut, men ingen kom ihåg att berätta för honom …”.

Och den avslutande Götterdämmerung för regissören ”presenterar en värld där inga värden finns längre. Den enda fristaden är i det förflutna.

Pierre Boulez ‘dirigering och de  utmärkta rollbesättningen med, Gwyneth Jones (Brünnhilde) , Manfred Jung (Siegfried), Fritz Hübner (Hagen) ,Hermann Becht (Alberich), Jeannine Altmeyer (Gutrune), Franz Mazura (Gunther) och många andra bidrog också till den legendariska statusen för denna produktion med sina musikaliska och dramatiska tolkningar och föreställningar.

Franska Ringen

Mitt intryck från den s k franska ringen har varit odelat positivt från början till slut. Om jag jämför med Castorf/ringen, vilket man egentligen inte skall göra så har det blivit en strålande elegant och trovärdig operaupplevelse.

Musikaliskt och sceniskt

Musikaliskt och sceniskt är det en absolut fullträff och det är ett omdöme som jag bara delvis kan ge åt Castorf/ringen.

På ett plan känns det som jag just har upplevt en djup filmisk upplevelse som precis är anpassad till Wagners fantastiska musik. Det är en upplevelse som jag inte särskilt ofta får vara med, men självfallet skall varje verk bedömas från den faktiska upplevelsen och då måste jag också få lägga till att man själv mår bra och trivs med sitt liv.

Eminenta sångare

En annan stor upplevelse är möjligheten av att få uppleva alla dessa eminenta sångare och framförallt handlar det om många sångare som jag överhuvudtaget inte kände till sedan tidigare. Till exempel Manfred Jung, Franz Mazura, Fritz Hübner, Jeannine Altmeyer och Ortrun Wenkel. Alla svarade för helt utmärkta insatser och då tänker jag främst på de vokala insatserna, men ingen skugga faller på det sceniska agerandet.

Bäst på plan var utan tvekan tenoren Manfred Jung och han har verkligen imponerat djupt på mig både här i Götterdämmerung/Ragnarök som i Siegfried.

Bland de kvinnliga insatserna så förtjänar Gwyneth Jones gestaltning av Brünnhilde högsta betyg för sång och framträdande, men utmärkta insatser levererades också  av Ortrun Wenkel och Jeannine Altmeyer.

Nu har jag under en månads tid upplevt två kompletta ringcykler och jag är fortfarande inte riktigt mättad på Wagners musik.

Dessutom har jag upplevt flera andra  fantastiska upplevelser som Mästersångarna i Nürnberg, Tannhäuser med Lise Davidsen, det senaste stjärnskottet på operahimlen,och Lohengin med Piotr Beczala den polskfödde stjärntenoren känd främst från flera föreställningar från Metropolitan Opera i New York.

Dessutom fick jag uppleva Tristan och Isolde i regi av Katharina Wagner, den föreställningen som jag hade biljett till 2016, men som jag avstod från eftersom jag inte ville åka till Bayreuth och bara få uppleva en föreställning.

I dag söndag avslutar jag min mer än månadslånga digitala vistelse i Bayreuth genom att ta del av Laufenberg/Haenchens Parsifal och du kan säkert läsa mer om min upplevelse här på Operalogg i nästa vecka.

Konstnärligt team

Dirigent: Pierre Boulez
Regissör: Patrice Chéreau
Kormästare: Norbert Balatsch
Scenografi: Richard Peduzzi
Kostymdesign: Jacques Schmidt
Ljusdesigner: Manfred Voss
Videoregissör: Brian Large

Medverkande

Siegfried: Manfred Jung
Gunther: Franz Mazura
Hagen: Fritz Hübner
Alberich: Hermann Becht
Brünnhilde: Gwyneth Jones
Gutrune: Jeannine Altmeyer
Waltraute: Gwendolyn Killebrew
First Norn: Ortrun Wenkel
Second Norn: Gabriele Schnaut
Third Norn: Katie Clarke
Woglinde: Norma Sharp
Wellgunde: Ilse Gramatzki
Floßhilde: Marga Schiml

Chor und Orchester der Bayreuther Festspiele

STÖDFOND

Tillsammans med festivalledningen har Friends of Bayreuth inrättat en nödfond för artister från Bayreuth-festivalen. Konstnärer och artister som är i behov som ett resultat av Corona-pandemin ska stödjas av denna fond. Inkomster som genereras av försäljningen av dessa biljetter till DG Stage-Bayreuth Festival kommer också att gynna denna fond.

Mer att läsa