Charles Gounod kompositör 1818-93

Charles Gounod  kompositör 1818-93

Gounod fick en grundlig utbildning redan innan han kom till konservatoriet i Paris som elev till Halèvy och Le Sueur. Han fick det eftertraktade Rompriset och tog varaktiga intryck av den klassiska vokalpolyfonin medan han vistades i Rom, liksom han också träffade flera personer som fick betydelse för hans framtid. Hemfärden gick över Wien och Leipzig, där han blev presenterad för Mendelsson, och vid hemkomsten 1843 var han väl insatt i vad som rörde sig i Europas musikkretsar.

Hans första kompositioner var kyrkomusik, påverkad av Palestrina och Bach, men snart hyste han samma ambition som de flesta andra franska kompositörer vid denna tid: att få framgång som operakompositör. Sapho (1851) och La nonne sanglanta (1854) slog inte igenom på Grand Opéra men han hade desto större tur med de operor han fick upp på Theatre-Lyrique; den glada Le medicin malgré lui byggd på Molieres text (1858), Faust på Goethes skådespel (1859) och den mytologiska Philemon et Baucis (1860).

Det var Faust som mer än något annat verk etablerade Gounods namn i det allmänna medvetandet, både i Frankrike och i utlandet, och tack vare framgången antog Grand Opéra La reine de Saba (1862). Den fick dock ett kyligt mottagande och Gounod återvände till Theatre-Lyrique där han vann ytterligare två stora triumfer med Mireille (1864) och Romeo et Juliette (1867).

Under fransk-tyska kriget bodde Gounod i England där han tog tillfället i akt att bekanta sig med den engelska körtraditionen men inte hade möjlighet att skriva opera. Han återvände till Frankrike 1874 och fick ytterligare tre operor uppförda: Cinq mars (1877),Polyeucte (1878) och Le tribut de Zamora (1881), men ingen av dem kunde mäta sig med de föregående succéerna.

Hans operor ett urval

VerkSvensk titelPremiär
FaustFaust1859
Romeo et JulietteRomeo och Julia1867

Sammanställt av Mogens H Andersson

Related posts

Kommentera