Graham Clark engelsk tenor född 1941

Graham Clark engelsk tenor född 1941 Graham Clark - tenor

Intervju med Graham Clark i OV-Revyn Operavännerna vid Kungliga Operan i Stockholm December 2010

Graham Clark engelsk tenor född 1941

– Birgitta ringde och frågade, och jag var ledig i december, så varför inte? ”I was thrilled.” Så enkelt är det ibland att engagera en av världens få experter på Kaptenen i Wozzeck, en som vid det här laget har sjungit verket i åtta eller nio olika produktioner under flera decennier. När vi träffade Graham Clark hade han drabbats av förkylning – dock inte i Stockholm – men han förklarar sig ”really happy” med repetitionerna.

Wozzeck är inte en nyinscenering, men han är full av beundran för Irene Frykholm, som repeterar Götz Friedrichs version från år 2000. Fast kan han motstå att lägga till sina egna synpunkter på ett verk som han troligen känner bättre än någon av de andra i teamet? – Det är ett så fantastiskt verk, briljant skrivet så man behöver ständigt återkomma till det. Det blir snarare så att vi talar om innebörden eller avsikten med varje fras, ibland ett enda ord. Som Wozzecks ”Tot!” efter mordet, som kan sägas på så många vis.

Lucia di Lammermoor

Graham Clark har varit i Stockholm endast en gång tidigare. Då sjöng han Edgardo mot Joan Sutherland i Lucia di Lammermoor vid ett enstaka konsertframförande i Konserthuset 1979. Det var enda gången han sjöng den rollen och han minns inget av det – utom hur nervös han var. Då hade han sjungit professionellt bara några få år, och det skulle ta några till innan han upptäckte att han trivdes bättre med karaktärsroller. Från 1981 etablerade han sig som Bayreuths ledande David, senare Loge och Mime, i både Kupfers och Flimms Ringen-uppsättningar.

Vägen dit var lång, men sedan hände allt mycket snabbt. Hans första passion var undervisning. – Det finns inget bättre än att hjälpa folk så att de blir bättre än de är och kan ge uttryck åt sin intuition. Han hade kunnat ägna sig åt franska, men då hans andra passion vid sidan av lärarrollen var sport tillbringade han många år som idrottslärare. Senare, efter att ha skaffat sig examen som fritidsledare, arbetade han för en central statlig myndighet, Sportrådet, med att vägleda offentliga institutioner inom idrottsområdet beträffande anläggningar och utrustning, och han var också extern examinator för utbildningar inom området.

Amatör

Hela tiden sjöng han, först som amatör. Han hade inte sett någon opera, men visste ändå att skådespeleri och sång hörde ihop. I föräldrahemmet på 1950-talet fanns skivor med Nicolai Gedda, Jussi Björling och andra. Efter rugbymatcher firade laget med middag, alla sjöng, och omdömet om Grahams insats var ”Låt utbilda din röst!” – Jag visste aldrig om det var beröm eller kritik! För att få ett utlåtande gick han till Sadler’s Wells, då Londons operahus nummer två. Följden blev att han började ta lektioner hos Bruce Boyce, en berömd baryton i England på 50- och 60-talen. När han flyttade utomlands efter några år avbröts Grahams studier.

Vid det här laget hade han ett spännande jobb med flexibel arbetstid hos the Sports Council, men de politiska förutsättningarna hade blivit sämre. Det var 70-tal med oklar majoritet i parlamentet, neddragningar och kompromisser. En dag hade han den obehagliga uppgiften att underkänna tre studenter för plagiat. När han kom ut på gatan efteråt fick han syn på Boyces bil. Han hade kommit tillbaka till London och sångstudierna kunde återupptas, just som Graham hade börjat vantrivas med sin tjänstemanna-karriär.

Wexford

Hösten 1974 for han på semester till Wexford på Irland för att delta i kören vid festspelen där, då liksom nu berömda för att sätta upp ovanliga operor. Där fick han omedelbart två små roller, och en dag knackade det på dörren till hans hotellrum: ”Vem är ni, och vad gör ni här?” – ”Jag är på semester.” – ”Vill ni ha en agent?” – ”Nej tack, jag har ett utmärkt arbete.” – ”Men kunde ni inte åta er några engagemang åtminstone på helgerna?” – ”Well, OK!” Det dröjde inte mer än några veckor innan han fick provsjunga för Richard Bonynge, en betydande dirigent och Joan Sutherlands make.

Det ledde till en gala på Covent Garden med kungligheter i salongen, följd av solistkontrakt med Skotska Operan, och sedan Camille i Glada änkan i Vancouver mot Sutherland 1976. Han var då 35 år. – Jag fick 70% mindre betalt än på Sportrådet. Men det var min lärlingstid och helt underbart.

Efter några år var det dags att gå vidare till andra uppgifter. Dessa visade sig inte främst vara de italienska lyriska rollerna, fast han sjöng tenorrollerna i Barberaren i Sevilla, Regementets dotter – och Lucia di Lammermoor i Stockholm. Han sjöng även Rodolphe i Bohème: – Han är verkligen en italiensk manschauvinist, eller hur? Jag spelade honom så och älskade det, men alla gillade det inte. Tyvärr tycker jag de flesta andra italienska operatenorroller är så tvådimensionella.

Så 1982 bytte han till annan sorts repertoar. Han skulle ha gjort Hertigen i Jonathan Millers berömda maffia-Rigoletto, men bytte rollen med Arthur Davies, som hade engagemang i Cardiff som Skuratov i Janáeks Från döda huset. Graham njöt av bytet. – Jag vill skapa personligheter snarare än att bara stå och sjunga. Jag hade ingen brinnande längtan efter någon särskild roll. Jag har alltid vägletts av andra som är klokare än jag!

Bonynge

Bonynge var en viktig sådan vägledare i början; från senare år nämner han Daniel Barenboim som sin mentor. Clark är nu 69 år men fortfarande mycket efterfrågad. Till exempel ska han göra Wozzecks Kapten igen i Berlin till våren med Barenboim i en ny produktion, efter att tidigare ha sjungit rollen i Barenboims och Chéreaus berömda uppsättning. Han var med i Metanoia, en ny opera av Jens Joneleit som öppnade Berlins statsoperas tillfälliga hem i Schiller-Theater, där de spelar medan det egna huset restaureras, också den med Barenboim.

Han utstrålar glädje när han talar om det. Och vi tror honom när han säger att han är ”really happy here” på Stockholmsoperan. Vi som har upplevt honom i Bayreuth och på andra scener delar den glädjen. Hans webbplats är värd att besökas av den som vill veta mer. Där finns en massa bilder och osedvanligt detaljerade listor över hans många framträdanden: Graham Clark´s hemsida

Ur OV-Revyn (2010) – Operavännerna vid Kungliga Operan © Artikelförfattarna Nils-Göran Olve, Leif Nilsson och OperaVännerna vid Kungliga Operan

Om du efter att läst denna intressanta artikel önskar bli medlem hos Operavännerna vid Kungliga operan i Stockholm har du här en direktlänk till föreningens hemsida

Kungliga Operan

Clark har medverkat i en produkton med 5 föreställningar under 2010-11 på Kungliga Operan

Upplevda föreställningar

Opera Roll Operahus Tid
Wozzeck Kaptenen Kungliga Operan i Stockholm 7.12.2010

Metropolitan Opera

[Met Performance] CID:282240
Jenufa {19}
Metropolitan Opera House; 10/17/1985
Debut: Graham Clark
[Met Performance] CID:282290
Jenufa {20}
Metropolitan Opera House; 10/22/1985
Debut: Judith Haddon
Review
[Met Performance] CID:291120
Das Rheingold {120}
Metropolitan Opera House; 01/9/1988
Debut: Julian Patrick
[Met Performance] CID:291150
Das Rheingold {121}
Metropolitan Opera House; 01/12/1988
[Met Performance] CID:291190
Das Rheingold {122}
Metropolitan Opera House; 01/16/1988
Broadcast
[Met Performance] CID:295630
Salome {122}
Metropolitan Opera House; 03/7/1989
[Met Performance] CID:295670 Opera News
Salome {123}
Metropolitan Opera House; 03/11/1989
Broadcast
[Met Performance] CID:295740
Salome {124}
Metropolitan Opera House; 03/17/1989
[Met Performance] CID:295790
Salome {125}
Metropolitan Opera House; 03/22/1989
[Met Performance] CID:296130
Das Rheingold {130} Ring Cycle [89] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/24/1989
Review
[Met Performance] CID:296160
Siegfried {243} Ring Cycle [89] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/27/1989
[Met Performance] CID:296190
Das Rheingold {131} Ring Cycle [90] Uncut
Metropolitan Opera House; 05/1/1989
[Met Performance] CID:298860
Wozzeck {40}
Metropolitan Opera House; 12/21/1989
Debut: Irwin Reese, Paul Pagano
[Met Performance] CID:298910
Wozzeck {41}
Metropolitan Opera House; 12/26/1989
[Met Performance] CID:298940
Wozzeck {42}
Metropolitan Opera House; 12/29/1989
[Met Performance] CID:298980
Wozzeck {43}
Metropolitan Opera House; 01/2/1990
[Met Performance] CID:299020
Wozzeck {44}
Metropolitan Opera House; 01/6/1990
Broadcast
[Met Performance] CID:302640
Salome {129}
Metropolitan Opera House; 11/27/1990
[Met Performance] CID:302690
Salome {130}
Metropolitan Opera House; 12/1/1990
[Met Performance] CID:302720
Salome {131}
Metropolitan Opera House; 12/5/1990
[Met Performance] CID:302770
Salome {132}
Metropolitan Opera House; 12/10/1990
[Met Performance] CID:302820 Opera News
Salome {133}
Metropolitan Opera House; 12/15/1990
Broadcast
[Met Performance] CID:302870
Salome {134}
Metropolitan Opera House; 12/20/1990
Debut: Stephanie Sundine
[Met Performance] CID:306860
World Premiere
The Ghosts of Versailles {1}
Metropolitan Opera House; 12/19/1991
Debuts: Stella Zambalis, Dean Badolato, Lauren Flanigan, Steven Combs, Howard Bender, Janet Hopkins, Lynda Keith, Mary Ann McCormick, Kenn Chester, Debra Brown
Review
[Met Performance] CID:306900
The Ghosts of Versailles {2}
Metropolitan Opera House; 12/23/1991
[Met Performance] CID:306930
The Ghosts of Versailles {3}
Metropolitan Opera House; 12/27/1991
[Met Performance] CID:306960
The Ghosts of Versailles {4}
Metropolitan Opera House; 12/30/1991
[Met Performance] CID:307010
The Ghosts of Versailles {5}
Metropolitan Opera House; 01/4/1992
Broadcast
[Met Performance] CID:307040
The Ghosts of Versailles {6}
Metropolitan Opera House; 01/7/1992
Debut: Rebecca Russell
[Met Performance] CID:307070 
The Ghosts of Versailles {7}
Metropolitan Opera House; 01/10/1992
Broadcast / Telecast
[Met Performance] CID:307930 Opera News
Billy Budd {34}
Metropolitan Opera House; 04/4/1992
Debut: Andrew Stewart
Broadcast
Review
[Met Performance] CID:307970
Billy Budd {35}
Metropolitan Opera House; 04/7/1992
[Met Performance] CID:308020
Billy Budd {36}
Metropolitan Opera House; 04/11/1992
[Met Performance] CID:308050
Billy Budd {37}
Metropolitan Opera House; 04/15/1992
[Met Performance] CID:308090
Billy Budd {38}
Metropolitan Opera House; 04/18/1992
[Met Performance] CID:312100
Das Rheingold {137} Ring Cycle [95] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/19/1993
Debut: Hitomi Katagiri
[Met Performance] CID:312130
Siegfried {249} Ring Cycle [95] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/22/1993
Debut: Wolfgang Schmidt
[Met Performance] CID:312170
Das Rheingold {138} Ring Cycle [96] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/26/1993
[Met Performance] CID:322990
Metropolitan Opera Premiere
The Makropulos Case {1}
Metropolitan Opera House; 01/11/1996
Debuts: William Burden, David Robertson, Anthony Ward, Dona Granata, Howard Harrison
Review
[Met Performance] CID:323030
The Makropulos Case {2}
Metropolitan Opera House; 01/16/1996
[Met Performance] CID:323070
The Makropulos Case {3}
Metropolitan Opera House; 01/20/1996
Broadcast
Review
[Met Performance] CID:323110
The Makropulos Case {4}
Metropolitan Opera House; 01/24/1996
[Met Performance] CID:323150
The Makropulos Case {5}
Metropolitan Opera House; 01/27/1996
[Met Performance] CID:323190
The Makropulos Case {6}
Metropolitan Opera House; 02/1/1996
[Met Performance] CID:327350
New Production
Wozzeck {45}
Metropolitan Opera House; 02/10/1997
Debuts: Falk Struckmann, James F. Ingalls
Review
[Met Performance] CID:327390
Wozzeck {46}
Metropolitan Opera House; 02/14/1997
[Met Performance] CID:327420
Wozzeck {47}
Metropolitan Opera House; 02/18/1997
[Met Performance] CID:327460
Wozzeck {48}
Metropolitan Opera House; 02/22/1997
Broadcast
[Met Performance] CID:327480
Wozzeck {49}
Metropolitan Opera House; 02/24/1997
[Met Performance] CID:327780
Das Rheingold {139}
Metropolitan Opera House; 03/26/1997
[Met Performance] CID:327810
Das Rheingold {140} Ring Cycle [97] Uncut
Metropolitan Opera House; 03/29/1997
Broadcast
[Met Performance] CID:328030 
Siegfried {251} Ring Cycle [97] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/19/1997
Review
[Met Performance] CID:328080
Das Rheingold {141} Ring Cycle [98] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/25/1997
[Met Performance] CID:328130
Siegfried {252} Ring Cycle [98] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/30/1997
[Met Performance] CID:328180
Das Rheingold {142} Ring Cycle [99] Uncut
Metropolitan Opera House; 05/5/1997
[Met Performance] CID:328210
Siegfried {253} Ring Cycle [99] Uncut
Metropolitan Opera House; 05/8/1997
[Met Performance] CID:330609
The Makropulos Case {7}
Metropolitan Opera House; 04/11/1998
[Met Performance] CID:332531
Das Rheingold {143}
Metropolitan Opera House; 03/22/2000
[Met Performance] CID:332540  Opera News
Das Rheingold {144} Ring Cycle [100] Uncut
Metropolitan Opera House; 03/25/2000
Broadcast
[Met Performance] CID:332606  Opera News 1 Opera News 2
Siegfried {254} Ring Cycle [100] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/15/2000
Broadcast
Debut: Stig Andersen
[Met Performance] CID:332633
Das Rheingold {145} Ring Cycle [101] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/24/2000
[Met Performance] CID:332642
Siegfried {255} Ring Cycle [101] Uncut
Metropolitan Opera House; 04/27/2000
[Met Performance] CID:332663
Siegfried {256} Ring Cycle [102] Uncut
Metropolitan Opera House; 05/4/2000
[Met Performance] CID:333606
Lulu {26}
Metropolitan Opera House; 04/09/2001
Debuts: Christine Schäfer, Andrew Gangestad, Robin Blitch Wiper, David Brimmer
[Met Performance] CID:333615
Lulu {27}
Metropolitan Opera House; 04/12/2001
Debut: Cyndia Sieden
[Met Performance] CID:333621 Opera News 1 Opera News 2
Ariadne auf Naxos {71}
Metropolitan Opera House; 04/14/2001
Debuts: Lyubov Petrova, Waldemar Kmentt
Broadcast
[Met Performance] CID:333624
Lulu {28}
Metropolitan Opera House; 04/16/2001
[Met Performance] CID:333627
Ariadne auf Naxos {72}
Metropolitan Opera House; 04/17/2001
[Met Performance] CID:333636
Ariadne auf Naxos {73}
Metropolitan Opera House; 04/20/2001
[Met Performance] CID:333639  Opera News 1 Opera News 2
Lulu {29}
Metropolitan Opera House; 04/21/2001
Last Broadcast sponsored by Texaco
[Met Performance] CID:333648
Lulu {30}
Metropolitan Opera House; 04/24/2001
[Met Performance] CID:350018
Wozzeck {53}
Metropolitan Opera House; 09/26/2001
[Met Performance] CID:350019
Wozzeck {54}
Metropolitan Opera House; 09/29/2001
[Met Performance] CID:350020
Wozzeck {55}
Metropolitan Opera House; 10/02/2001
[Met Performance] CID:350021
Wozzeck {56}
Metropolitan Opera House; 10/06/2001
Telecast
[Met Performance] CID:351393 
Wozzeck {57}
Metropolitan Opera House; 12/27/2005
Debuts: Walter Fink, Jacob Wade
[Met Performance] CID:351397 Opera News 1 Opera News 2
Wozzeck {58}
Metropolitan Opera House; 12/31/2005
Broadcast
[Met Performance] CID:351400
Wozzeck {59}
Metropolitan Opera House; 01/03/2006
[Met Performance] CID:351403
Wozzeck {60}
Metropolitan Opera House; 01/06/2006
[Met Performance] CID:353293 
Der Rosenkavalier {376}
Metropolitan Opera House; 01/09/2010
HD Simulcast
[Met Performance] CID:353309
Der Rosenkavalier {377}
Metropolitan Opera House; 01/15/2010
[Met Performance] CID:353539 
Lulu {34}
Metropolitan Opera House; 05/08/2010
Debut: Joshua Benaim, Angela Mannino, Tom Mulvaney, Frank Colardo
Broadcast
[Met Performance] CID:353547
Lulu {35}
Metropolitan Opera House; 05/12/2010
Broadcast/Streamed
[Met Performance] CID:353551
Lulu {36}
Metropolitan Opera House; 05/15/2010
[Met Performance] CID:355616 
Lady Macbeth of Mtsensk {16}
Metropolitan Opera House; 11/10/2014
Debut: Mikhail Kolelishvili
Broadcast/Streamed
[Met Performance] CID:355623
Lady Macbeth of Mtsensk {17}
Metropolitan Opera House; 11/13/2014
[Met Performance] CID:355630
Lady Macbeth of Mtsensk {18}
Metropolitan Opera House; 11/17/2014
[Met Performance] CID:355642
Lady Macbeth of Mtsensk {19}
Metropolitan Opera House; 11/21/2014
[Met Performance] CID:355651
Lady Macbeth of Mtsensk {20}
Metropolitan Opera House; 11/25/2014
Broadcast
[Met Performance] CID:355659
Lady Macbeth of Mtsensk {21}
Metropolitan Opera House; 11/29/2014

Läs mer