Greve Ory 1828 synopsis

Greve Ory 1828 synopsis Greve Ory på Malmö Opera - synopsis

Greve Ory, Rossini hade inte skrivit en komisk opera sedan Askungen 1817, då han fick erbjudande om flera texter av Scribe, bland dem enaktsvaudevillen Le Comte Ory som var byggd på en fransk medeltidsballad. Scribe skrev en helt ny första akt och gav Rossini möjlighet att använda fyra nummer ur Resan till Reims. Scribe var emellertid själv så missnöjd med sitt libretto att han föredrog att vara anonym.

Greve Ory 1828 synopsis

MALMÖ OPERA

Handlingen utspelar sig omkring och i slottet Formoutiers i en modern romantisk medeltid

Akt I – Utanför slottet, på dagen

Den unge greve Ory har rymt från sin informator tillsammans med sin vän Raimbaud. För att få tillträde till slottet klär Ory ut sig till en helig eremit. Grevinnan Adèle och hennes husfru Ragonde har lovat att inte umgås med män när makarna är på korståg. Den helige mannen ger hela slottsbyn syndabefrielse, inte minst byns flickor.

Orys informator och hans page Isolier letar efter greven. De kommer fram till slottet. Isolier är kär i Adèle och berättar för Ory att han tänker ta sig in till henne förklädd till nunna. Ory beslutar sig för att själv använda knepet.

Adèle söker bot för sin depression hos eremiten vars råd är att hon ska förälska sig. Lycklig över att ha Isolier nära varnas hon av eremiten att Isolier är i tjänst hos Ory. När Ory försöker följa med Adèle in i slottet blir han avslöjad av informatorn. Då kommer budet att maken och korsriddarna är på väg hem.

Akt II – På slottet, om kvällen

Under ett oväder söker en skara nunnor, som säger sig vara på flykt undan greve Ory, skydd på slottet. De blir väl mottagna av Adèle som inte anar oråd…, eller?

Nunnorna, självklart är det Ory och hans män, bjuds på mjölk och bröd, men Raimbaud hittar vin i källaren.

Orys far, fursten, har skickat Isolier till slottet med bud om att korsriddarna kommer hem vid midnatt. Isolier får höra om nunnorna, genomskådar intrigen och avslöjar den för kvinnorna.

Adèle tar med Isolier till sitt rum. I mörkret ligger Ory redan i hennes säng. Han börjar kurtisera Adèle men Isolier ligger emellan, tar emot kyssarna och vidarebefordrar till Adèle. Isoliers roll avslöjas just när de avbryts av trumpetfanfarer och vapenskrammel. Pagen hotar med att röja Orys eskapader för fadern; Ory ger upp och försvinner.

Hela slottet väcks upp, kvinnor och nunnor möter korsriddarna som återvänder från det heliga kriget.

Greve Ory - ny Isolier - dirigent

Greve Ory – ny Isolier – dirigent – Malmö Opera

METROPOLITAN OPERA

AKT I

Frankrike, cirka 1200. Greve Formoutiers och de flesta av hans män har gett sig av på korståg till det heliga landet, medan grevens syster Adéle och hennes väninna Ragonde är kvar hemma. Den unge greve Ory, 5om försöker vinna grevinnan, är fast besluten att dra nytta situationen.

Med hjälp av sin vän Raimbaud har han klätt ut sig till eremit och slagit sig ner utanför slottsportarna. Byns flickor och pojkar vänder sig till den helige mannen för att få råd i kärleksfrågor. Ory välsignar dem och lovar att uppfylla deras önskningar. I folksamlingen finns Ragonde

Hon berattar för Ory att i männens frånvaro har damerna på slottet lovat att de ska leva som änkor, men att grevinnan Adéle, som lider av en märklig melankoli, är på väg för att rådfråga honom. Ory blir överlycklig över att få träffa henne.

Orys page Isolier anländer tillsammans med Orys informator, som letar efter sin elev (“Veiller sans cesse”). Informatorn är misstänksam beträffande eremitens identitet och avlägsnar sig för att kalla på förstärkning.

Isolier känner däremot inte igen sin herre och berättar för “eremiten” att han är kär i grevinnan. Han har en plan för att komma in i slottet: han ska klä ut sig till pilgrim (duett: “Une dame de haut parage”).

Ory imponeras av idén och går med på att hjälpa till, men bestämmer sig i hemlighet för att själv använda planen.

Grevinnan anländer och gråter en skvätt (“En proie ä la tristesse”). Till hennes förvåning rekommenderar Ory en förälskelse som medicin, vilket leder till att hon bekänner sina känslor för Isolier. Men “eremiten” avråder henne från att ge sig i lag med “libertinen” Orys page. Tacksam över hans råd bjuder grevinnan in Ory till slottet.

De är på väg att ge sig av när Orys informator kommer tillbaka och demaskerar honom – vilket orsakar stor bestörtning hos Isolier, grevinnan och övriga församlade damer. När de nås av nyheten att korsfararna förväntas vara tillbaka om två dagar beslutar sig Ory för att dessförinnan göra ett sista försök att ta sig in i slottet.

AKT II

På slottet samma kväll diskuterar de upprörda kvinnorna Orys fräckhet. En storm utbryter och utifrån hörs rop på hjälp från en grupp kvinnliga pilgrimer som säger sig vara förföljda av Ory. Det är i själva verket greven och hans män, utklädda till nunnor. Grevinnan släpper in dem och en av dem ber att få uttrycka sin tacksamhet.

Det är Ory, som när han blir lämnad ensam med grevinnan knappt kan behärska sig (duett: “Ah! quel respect, Madame”). Grevinnan beställer in en enkel måltid åt sin gäst och avlägsnar sig sedan, Raimbaud, som har upptäckt slottets vinkällare, kommer in med vin åt alla (“Dans ce lieu solitaire”). Männens rumlande övergår i gudfruktiga sånger så fort Ragonde kommer i närheten.

Isolier berättar för grevinnan att korsfararna kommer att återvända samma natt. När Ragonde säger att hon ska berätta detta för gästerna förstår Isolier vilka dessa är och bestämmer sig för att spela Ory ett spratt. Han släcker lampan i grevinnans sovrum när Ory kommer på oväntad visit.

Lurad av grevinnans röst börjar Ory att kurtisera Isolier (trio: “Å la faveur de cette nuit obscure”). När trumpetsignaler anmäler att korsriddarna har kommit hem avslöjar Isolier sin identitet och Ory har inget annat val än att fly.

Le comte Ory 1828 Metropolitan Opera synopsis

Juan Diego Florez

ANNAN KÄLLA

AKT I

Greve Fourmoutiers syster Adèle har lovat att inte umgås med män medan brodern är på korståg. Den unge greve Ory har rymt från sin lärare för att förklädd till eremit få tillträde till slottet tillsammans med sin vän Raimbaud. Ory har fått veta att hans page Isolier också är intresserad av den vackra Adèle och att denne ämnar ta sig in till henne förklädd till nunna, och han beslutar att själv begagna sig av detta knep.

Han lyckas övertyga Adèle, som söker råd hos “eremiten”, om att hon bör förälska sig men samtidigt varnar han henne för Isolier. Då Ory försöker följa med Adèle in i slottet blir han avslöjad av sin lärare, och samtidigt får Adèle bud om att hennes bror är på hemväg. Ory måste agera snabbt om han skall komma på något nytt sätt att nå sitt mål.

AKT II

Under ett oväder söker en skara nunnor, som säger sig vara på flykt undan greve Ory, skydd hos Adèle.Det är naturligtvis greven själv och hans följe, men de blir väl mottagna av Adèle som inte anar oråd.

Då meddelar Isolier att korsriddarna kommer att vara tillbaka samma kväll. När han hör talas om nunnorna genomskådar han genast sammanhanget och avslöjar det för Adèle.

Ory smyger sig in i ett mörkt rum där han börjar kurtisera Adèle, men Isolier ställer sig emellan och tar emot kyssarna som han genast vidarebefordrar till Adèle. Hon har roligt åt situationen.

Trumpetfanfarerna anmäler korsfararnas hemkomst, varvid “nunnorna” kommer inrusande och tänder ljuset. Isoliers roll avslöjas. Han hotar med att röja Orys eskapader för hans far, så Ory smiter ut genom en bakdörr med sina män medan de hemvändande hyllas.

Greve Ory opera Gioacchino Rossini synopsis 1817

UPPHOVSPERSONER

Musik:  Gioacchino Rossini.
Lbretto:   Eugène Scribe och Charles-Gaspard Delestre-Poirson

ROLLER OCH RÖSTTYPER

RollRösttyp
Adéle de Farmoutierssopran
Alicesopran
Isoliermezzosopran
Le comte Orytenor
Le Précepteur du Comtebas
Ragondemezzosopran
Raimbaudbas

Libretto

Mer att läsa