Hamburg stad i Tyskland med operahus

Hamburg

Hamburg stad i Tyskland med operahus

Hamburg är både en tysk delstat och Tysklands näst största stad. Invånarantalet är 1,8 miljoner invånare, med förorter 3 miljoner.

Hamburg

Hamburg – Travel Guide

Om Staatsoper

Med Theather am Gränsmarkt fick Tyskland 1678 sitt första offentliga operahus. Det stora namnet var Reinhard Keiser, som skrev bortemot 50 operor för Hamburgs räkning och vars rykte lockade den unge Händel till staden där hans första operor uppfördes. även Telemann skrev några tyska operor för teatern i Hamburg, men ändå måste den stänga 1738. åren därpå uppförde utländska ensembler operor och talpjäser. 1765 byggdes ett nytt hus som under olika namn fungerade till 1827. Det året invigdes Neues Stadtheater am Dammtor, ritad av den berömde arkitekten Schinkel. Salongen hade 2 800 platser och användes förutom till operaföreställningar även till konserter med bl. a. Clara Schumann, Johann Strauss och Franz Liszt. Till dee övriga höjdpunkterna på 1840-talet hörde Wagners egen uppsättning av Rienzi och Jenny Linds gästspel som Norma.

1871 övertogs teatern av staten och genomgick en grundlig ombyggnad. Redan 1879 kunda man annonsera det första kompletta framförandet av Nibelungens ring, och med anledning av Wagners 70-års dag uppfördes en Wagnercykel bestående av aav alla kompositörens verk utom de tre första operorna.

Kring sekelskiftet1800-talet låg den musikaliska ledningen i händerna på två framstående dirigenter som höjde den konstnärliga nivån betydligt: Gustav Mahler (1891-97) och Otto Klemperer (1910-14). Samtidigt åtnjöt Hamburg äran av att ha Caruso som en ofta återkommande gäst. även senare lyckades man knyta ledande tyska dirigenter som Böhm, Eugen Jochum och Hans Schmidt Isserstedt till operan, som från 1934 har hetat Hamburgische Staatsoper.

1942 förstördes salongen under ett bombanfall, men eftersom själva scenen var intakt kunde man från 1946 spela i en provisorisk salong som rymde 660, längre fram 1226 platser. Intendent under dessa år var Günther Rennert, som lade grunden till de regelbundna uppföranden av moderna verk som senare har blivit Hamburgs kännemärke.

1955 invigdes det nya huset (1675 platser) där Leopold Ludwig var generalmusikdirektor 151-70. Det blev dock Rolf Liebermann som under sin 14-åriga period som intendent (1959-73) på allvar satte sin prägel på Hamburgoperan och gjorde den till ett av Europas ledande operahus, särskilt i den ultramoderna repertoaren, där han beställde en lång serie verk: Henzes Der Prinz von Homburg, Werles Resan, Pendereckis Djävlarna i Loudon och Kagels Staatstheater, för att nämna några.

August Everding, som efterträdde Liebrmann, stannade bara i några år och avlöstes 1977 av dirigenten Christoph von Dohnányi, som bl.a. hade hand om 300-årsjubileet 1978 då ett brett utsnitt av tre sekels operakonst visades. Dohnányi hämtade en skara nya regissörer till Hamburg, men efter diverse tvistighter lämnade han hamburg till förmån för Cleveland och efter ett mellanspel med Kurt Horre som intendent återvände Liebermann 184 som tillfällig chef. Från 1988 delas posten av peter Ruzicka och Gerd Albrecht. Utöver lysande dirigenter har ledningen också alltid förstått att dra till sig framstående sångare, både i husets egen ensemble och som gäster. Från 1900-talet kan nämnas: Lotte Lehmann, Elisabeth Schumann, Leonie Rysanek, Birgit Nilsson, Martha Mödl, Kerstin Meyer, Lisbeth Balslev, Laurits Melchior, Placido Domingo, Luciano Pavarotti, Hans Hotter och många andra.

Operahus- och operascener i Hamburg

Hamburger Kammeroper

Opernluft

Staatsoper Hamburg

Related posts