Jacques Offenbach fransk kompositör  1819 – 80

Jacques Offenbach Jacques Offenbach

Jacques Offenbach, född Jakob Levy Eberst den 20 juni 1819 i Köln, död den 5 oktober 1880 i Paris, var en tyskfödd kompositör av judisk börd verksam i Paris. Offenbach föddes i Köln men begav sig till Paris där han blev elev bl.a till Halévy. Han livnärde sig först som cellist i en liten teaterorkester men blev snart dirigent vid Théâtre Francais. I samband med världsutställningen i Paris öppnade han 1855 en egen teater, Bouffes-Parisiens, och för den skrev han sina ca 100 operetter,t.ex. Orfeus i underjorden(1858),Sköna Helena (1864),La Perichole (1868),Storhertiginan av Gerolstein (1867), som gjorde honom världsberömd.

Jacques Offenbach

Det var dock opera som Offenbachs ambitioner gällde, men varken Die Rheinmixen (1864), som hovoperan i Wien beställde, eller de tre komiska operorna Les bergers(1865), Robinson Crusoë (1865) och VertVert gjorde succé. Den enda av hans operor som blev lika ryktbar som operetterna var Hoffmanns äventyr (1881),som uppfördes först efter hans död.

Kända verk

Opera
  • 1881 – Hoffmanns äventyr (Les contes d’Hoffmann), opera
Operetter
  • 1857 – Förlovning vid lyktsken (Le mariage aux lanternes)
  • 1858 – Orfeus i underjorden (Orfée aux Enfers)
  • 1861 – Fortunios visa (La chanson de Fortunio)
  • 1864 – Sköna Helena (La Belle Hélène)
  • 1866 – Riddar Blåskägg (Barbe-Blue)
  • 1866 – Pariserliv (La vie parisienne)
  • 1867 – Storhertiginnan av Gerolstein (La grande-duchesse de Gérolstein)
  • 1869 – Frihetsbröderna (Les brigands)
  • 1873 – Tjuvskyttarna (Les braconniers)
  • 1874 – Den rika bagerskan (La boulangère a des écus)
  • 1878 – Advokaten Peronilla (Maître Péronilla)
  • 1879 – Tamburmajorens dotter (La fille de tambour-major)
  • 1880 – Vackra tvätterskan (Belle Lurette)

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jacques Offenbach (20 June 1819 – 5 October 1880) was a German-born French composer, cellist and impresario of the romantic period. He is remembered for his nearly 100 operettas of the 1850s–1870s and his uncompleted opera The Tales of Hoffmann. He was a powerful influence on later composers of the operetta genre, particularly Johann Strauss, Jr. and Arthur Sullivan. His best-known works were continually revived during the 20th century, and many of his operettas continue to be staged in the 21st. The Tales of Hoffman remains part of the standard opera repertory.
Of Offenbach’s two serious operas, Die Rheinnixen, a failure, was not revived until the 21st century.  His second attempt, The Tales of Hoffmann, was originally intended as a grand opera.  When the work was accepted by Léon Carvalho for production at the Opéra-Comique, Offenbach agreed to make it an opéra comique with spoken dialogue. It was incomplete when he died; Faris speculates that, but for Georges Bizet’s premature death, Bizet rather than Guiraud would have been asked to complete the piece and would have done so more satisfactorily.  The critic Tim Ashley writes, “Stylistically, the opera reveals a remarkable amalgam of French and German influences … Weberian chorales preface Hoffmann’s narrative. Olympia delivers a big coloratura aria straight out of French grand opera, while Antonia sings herself to death to music reminiscent of Schubert.”

Läs mer/read more

 

swish