Jag sjunger ut – Siv Wennbergs memoarer

sivandivan

Siv skriver medryckande,  frispråkigt om föreställningar, sångarkolleger, dirigenter, genier och dilettanter i operans värld. Hon berättar också självutlämnande och insiktsfullt om sina egna ideal, kampen för roller, sångteknik och kulturpolitik.

För några veckor sedan upplevde jag Siv Wennberg in person och dokumentärfilmen SivanDivan av filmarna Gustav Ahlgren och Emelie Jönsson på Babel här i Malmö.

Efter att både ha sett intervjun av Malou i TV 4:s förmiddagsprogram Efter 10 och lyssnat och sett dokumentären kändes det som det var något som saknades. Frågorna var många och ännu fler blev det efter filmen och det efterföljande improviserade estrad-samtalet på Babel.

Till sist förstod jag att jag nog var tvungen att läsa Siv Wennbergs memoarer Jag sjunger ut! Detta för att hitta en förklaring, men framförallt för att förstå vad som egentligen hände med hennes internationella karriär.

Den började ju med en flygande start som ettårig stipendiat på Kungliga Operan och stor succé  som Sieglinde i Valkyrian. Redan innan Siv hade debuterat fick hon kontrakt med Wiener Staatsoper som Senta i Den flygande holländaren. Det måste ju anses vara en prestation, men det berodde ju på att hon vann ett par sångtävlingar bl a Jussi Björling-Sångtävling på Gröna Lund i Stockholm.

Siv Wennberg började direkt med gästspel i bl a Paris och fick senare fasta engagemang utomlands i  både Stuttgart och Frankfurt, men det hela började i Stuttgart. Efter succén i Strauss Kvinnan utan skugga fick hon erbjudande om ett fast engagemang på Städtische Oper i Frankfurt.

Här stannade hennes utlandskarriär  upp då hon fick sparken. Det framgår dock inte klart och tydligt varken i dokumentären eller av memoarerna vad som var den egentliga orsaken. Mitt intryck är att inte heller SivanDivan riktigt vet varför, men efter att ha läst memoarerna anser jag att det där kan finnas flera förklaringar till att karriären tog slut.

I boken framträder Siv Wennberg som en mycket självständig konstnär som stenhårt tror på sitt eget värde, men också att andra, både publik och sångarkollegor, inte förstod hur bra hon var. Det enda undantaget är möjligen en och annan dirigent som kunde acceptera och förstå hennes storhet och som hon själv skriver stora musikalitet och konstnärskap.

Det skall dock poängteras att jag inte heller med någon större bestämdhet kan veta, men hon beskriver ju händelser och situationer som belyser tänkbara anledningar till den uteblivna internationella karriären.

Siv skriver på ett ställe med hänvisning till sin musikalitet:

” Efter fyrtio år i detta märkliga yrke som kallas operavärlden så vet jag att det alltid varit dirigenter som satt mig högst eftersom de har kunnat bedöma min musikalitet.”

Ett exempel är  ett samtal som hon hade med dåvarande ordförande i Operasolisterna, Busk Margit Jonsson:

Förkortat och förenklat uttryckt handlade det om vem som skulle sjunga i en premiärföreställning Siv Wennberg, som gäst, eller en medlem av den fasta solistensemblen. Här hävdade Siv Wennberg med mycket stor bestämdhet att detta var en fråga som inte Operasolisternas fackliga gren skulle kunna avgöra utan att beslutet helt skulle falla på den konstnärliga ledningens val. Det blev ju också på det viset efter diskussioner och förhandlingar.

Det här är två exempel på tänkbara förklaringar, och i flera andra ställen i boken framgår det att Siv anser sig hindrad att sjunga av andra och äldre kollegor främst på utländska scener. Ett exempel som det skrivs om är  sopranen Leonie Rysanek som skulle se till att hon aldrig mer fick sjunga på Wiener Staatsoper, vilket hon inte heller fick. Om detta beror på Rysaneks inflytande eller andra orsaker kan jag dock inte avgöra.

Det är en intressant och spännande bok att läsa och den innehåller många av Sivs reflektioner och tankar om operavärlden då och nu. Indirekt kan man kanske säga att hon själv ger svaret på varför hennes internationella karriär fick ett sådant abrupt slut? Läs gärna Sivs memoarer och bilda din egen uppfattning! Missa inte heller dokumentären när den kommer till en biograf nära dig.

Läs mer

Sterlingcd