Jolanta Tjajkovskijs sista på Operavision 2021

Jolanta Tjajkovskijs sista på Operavision 2021 Foto: Lina Ikse
81 / 100

Jolanta skulle egentligen haft premiär förra säsongen på Kungliga Operan i Stockholm, men blev uppskjuten på grund av pandemin. Det ges ytterligare några föreställningar i Stockholm, men redan nu kan du uppleva föreställningen via Operavision och senare på Operan Play.

Jolanta Tjajkovskijs sista på Operavision 2021

Det är typ 100 år sedan Tjajkovskijs sista opera gavs på nuvarande Kungliga Operan i Stockholm. Premiären 1893 gavs tillsammans med Nötknäpparen och jag får intrycket att Jolanta blev mest populär då ett förhållande som senare radialt förändrades då baletten tog över.

Folkets Hus och Parker

För ett par år sedan upplevde jag Jolanta direkt från Metropolitan Opera i New York i en sk double-bill tillsammans med Blåskäggs borg i en uppsättning av ett polskt team. Det blev en stor operahändelse!

Samarbete med Helikon Opera

Nu är Jolanta ett samarbete med Helikon Opera  i Moskva och det blev tyvärr inte någon större operaupplevelse. Anledningen till detta ligger förmodligen i det faktum att nu handlar det om en uppdaterad version till nutid och i min operavärld är Jolanta egentligen en sagoopera som borde ges som just en sagoopera.

Musiken förtrollande vacker

Musiken är helt enkelt underbart vacker och det finns inget att anmärka på solisternas insatser, som är en kombination av utmärkta ryska och svenska sångare och där framförallt de ryska sångarna i huvudpartierna imponerade.

Bäst på plan

Bäst på plan tyckte jag tenoren Igor Morozov var och i duetterna med  Olga Shechglova blev det särskilt njutbart, men det fanns också andra utmärkta insatser till exempel av kung René – Stanislav Shvets.

Det var också roligt att åter få uppleva den dynamiske dirigenten John Fiore, som jag särskild är bekant med sedan mina besök på Den Norske Opera i Oslo.

HANDLINGEN

Historien bygger på den danske diktaren Henrik Herz’ lyriska skådespel Kung Renés dotter och utspelas i sin ursprungliga version i ett slott i Provence. Operan är i en akt.

Kung Renés dotter är blind men hon är inte medveten om detta. Kungen har nämligen befallt att ingen i hennes närhet får tala om synen eller på något sätt göra henne uppmärksam på den visuella världen. Jolanta känner sig sorgsen utan att veta varför och sjungs till sömn av Martha och väninnorna Birgitta och Laura. Almerik anmäler att kungen är på väg och med honom en berömd läkare, Ibn-Hakia, som ska försöka bota Jolantas blindhet. Läkaren säger att han ingenting kan göra om Jolanta själv inte längtar efter att se, men kungen vägrar. Han vill inte utsätta sin dotter för experimentet utan att vara säker om utgången.

Jolanta är sedan barndomen förlovad med Robert av Burgund, som åtföljd av sin vän Vaudémont kommer till slottet för att begära sitt löfte tillbaka, eftersom han älskar en annan. Robert och Vaudémont får se den sovande Jolanta och Vaudémont blir genast förälskad i henne. Då hon vaknar och han upptäcker att hon är blind, talar han med henne om ljuset och allt vad människor ser.

När kungen får reda på detta blir han ond och dömer Vaudémont till döden. Hos Jolanta väcks nu en längtan efter ”det okända”, precis som läkaren önskat. Hon är fast besluten att rädda den unge man som hon förälskat sig i. Läkaren kan nu genomföra sin operation – och lyckas, Jolanta ser. Kungen löser Robert från hans äktenskapslöfte och ger i stället sin välsignelse till Jolanta och Vaudémont som nu kan få varandra.

Om föreställningen

Musik: Pjotr Tjajkovskij
Libretto: Modest Tjajkovskij som bygger på danske diktaren Henrik Herz’ lyriska skådespel Kung Renés dotter och utspelas i sin ursprungliga version i ett slott i Provence.

Konstnärligt team

REGI: Sergey Novikov
SCENOGRAFI: Aleksander Kupalyan
VIDEODESIGN: Dmitrij Ivanchenko
KOSTYM: Maria Vysotskaya
LJUS: Denis Enyukov
ANPASSNING FÖR ORKESTER: Joakim Unander
DIRIGENT: John Fiore

Medverkande

RENÉ: Stanislav Shvets
JOLANTA: Olga Shechglova
ROBERT: Konstantin Brzhinskiy
GREVE VAUDÉMONT: Igor Morozov
IBN-HAKIA: Dmitry Yankovsky
ALMÉRIC: Jonas Degerfeldt
BERTRAND: Lennart Forsén
MARTHA: Klementina Savnik
BRIGITTA: Vivianne Holmberg
LAURA: Olga Deputatova
DIRIGENT: John Fiore
Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Läs mer