Jorun orm i öga urpremiär i Vadstena 2013

Jorun orm i öga urpremiär i Vadstena 2013 Jorun orm i öga urpremiär i Vadstena
85 / 100

Jorun orm iöga. Alla äldre operaverk, repertoaropera om du så vill, har varit ny. Nykomponerade operaverk kommer också med tiden att kunna räknas åtminstone som äldre verk. Skillnaden med nyskrivna verk är att de mycket sällan återkommer på repertoaren utan de ges ett antal gånger och sedan förpassas de till det runda cylinderarkivet.

Jorun orm i öga urpremiär i Vadstena 2013

I hastigheten kan jag inte på rak hand nämna ett enda verk som har tagits upp på repertoaren igen dock med undantag för Bo Holtens Livläkarens besök, men det är undantaget som bekräftar huvudregeln.

Häromdagen var det urpremiär på Marie Samuelssons Jorun orm i öga, som bygger på ett libretto av Kerstin Ekman. Ett intressant och aktuellt ämne och som tre kvinnor är ansvariga för och hade det nu varit så att tonsättare Marie Samuelsson hade dirigerat uruppförandet så hade det väl kommit att betecknas som en kvinnlig sensation bland alla jubilerande operamän. Nåväl det blev ju nu en upplevelse som är en naturlig del av operasommaren kort sagt en operapärla..

Av de senaste upplevda nyskrivna verken så kännetecknas de vanligtvis av musik som jag inte upplever som särskilt lättlyssnad eller melodisk. Oftast minns jag ingenting av musiken när jag har lämnat salongen och eftersom nyskrivna verk sällan ges ut skiva eller dvd så finns det ju ingen reell möjlighet att minnas eller återuppleva musiken. Det är dock möjligt att bevara minnet av skickliga sångarinsatser, men visst skulle det vara härligt att uppleva verket igen som en helhet. Det är Jorun orm i öga väl värt.

När det gäller Marie Samuelsson´s musik återstår det ju att se om den ges ut på cd- eller dvd, men redan här kan jag konstatera att musiken var både lättlyssnad, melodisk och varierad.

Orkestern under ledning av David Björkman gjorde en fantastiskt fin presentation av musiken och än en gång lyckades man visa att det inte är storleken på orkestern som är avgörande.

De mer kända operakompositörerna söker med ljus och lykta efter ett libretto som de kan sätta musik till, men här börjar det hela som ett projekt som långsamt växer fram genom diskussioner mellan librettist och tonsättare och till sist kommer regissören in och lägger sin hand över projektet.

Det är ett projekt som domineras av kvinnor vid premiären med ytterligare en kvinna eftersom  Hanna Wåhlin var vokalt indisponerad. Inklusive produktionsteamet och delar av kören handlar det om dussinet fullt mot nio män.

Operan handlar om mannens lust och kvinnors förhoppningar att träffa en man att älska, men också om kvinnors traditionella arbetsuppgifter. I grunden handlar det om den enkla pigans väg till jordemor och skald. Detta efter klar inspiration från Gumman som genom berättelsen har haft delvis samma funktion.

Sångligt sett är det mycket fina prestationer som vi bjuds på och detta gäller särskilt i allra högsta grad från Henriikka Gröndahl. Roligt att åter få  uppleva hennes vackra och klara sopranstämma

Monica Danielson gör en alltigenom alldeles utmärkt rolltolkning såväl sångligt som sceniskt som Gumman.Tror att jag har hört henne i en annan urpremiär nämligen Daniel Börtz Magnus Gabriel, som gick för några år sedan på Läckö.

Thomas Sepp svarar som vanligt för en gedigen prestation där det egentligen inte finns något övrigt att önska,  i sina fyra olika roller, men det visste jag ju innan, efter att ha upplevt honom i några uppsättningar både i Vadstena och Gävle. Trevligt att åter få uppleva honom i några allvarliga partier.

Johanna Rudström, tror jag, upplevde jag för första gången men det blir alldeles säkert något stort av henne i framtiden.

Kören bestående av tolv personer gjorde också en mycket bra gedigen och sammanhållen insats.

Kort uttryckt var det en föreställning där det mesta var i toppklass, men skall jag framföra någon randanmärkning får det bli att jag upplevde första akten som aningen lång, men som en helhets upplevelse var det en mycket upplevelserik urpremiär.

Efter att ha läst librettot tror jag att jag skall göra ett nytt försök att läsa något av Kerstin Ekman och jag kommer också att försöka ha koll på Marie Samuelsson´s musik.

Om föreställningen

Urpremiär 19 juli  på nyskriven opera Jorun orm i öga på Bröllopssalen, Vadstena slott

Upphovspersoner

Musik: Marie Samuelsson efter ett libretto av Kerstin Ekman.

Kreativt team

Dirigent: David Björkman
Regissör: Helena Röhr
Scenografi/kostymskapare: Helga Bumsch
Ljussättare: Hans C Roupe
Maskör: Lotta Reinhold
Koreograf: Maria Naide

Medverkande

Gumman: Monica Danielson
Jorun: Hanna Wåhlin, sceniskt och sångligt Henriikka Gröndahl
Arnulf/Atle/Gunnar/Rovan: Thomas Sepp
Helga/Gudrun/Oddrun: Johanna Rudström
Husfolk samt övriga roller
Medlemmar i kören

Läs mer