JUAN – Mozarts operafilm av Kasper Holten

JUAN - Mozarts operafilm av Kasper Holten
78 / 100

JUAN: Nu har jag sett premiären på Kasper Holtens omtalade operafilm ”JUAN”. Filmen bygger som bekant på Mozart´s opera ”Don Juan” också känd under namnet ”Don Giovanni”. Filmen hade idag Danmarkspremiär och gick upp samtidigt på fem biografer här i Köpenhamn.

JUAN – Mozarts operafilm av Kasper Holten

Ett tiotal personer inklusive undertecknad var på biografen Dagmar, centralt beläget i Köpenhamn klockan 12:00, men som vanligt tog det nästan tjugo minuter innan huvudfilmen började, vilket jag fann ytterst irriterande. Jag är nämligen van vid att föreställningen börjar precis på utsatt tid, men detta gäller tydligen inte i biografvärlden och det är också huvudanledningen till att jag inte går så ofta på bio.

I senaste numret av det utmärkta operamagasinet Ascolta finns det en intervju med filmens upphovsman Kasper Holten och den intervjun klargör de eventuella frågorna som man kanske ställer sig kring filmen. Tyvärr finns inte tidningen tillgänglig på ”nätet”.

Kasper Holten förklarar lite om tekniken om hur man gör filmen trovärdig och börjar med att konstatera att vanligtvis filmar de nödvändiga scenerna och låter sångarna mima till filmen. Här har man istället valt att låta sångarna sjunga direkt när upptagningen gjordes. Kasper Holten vill förena det bästa med opera och det bästa med film och här skall inte kompromissas så att det blir en filmad scenisk historia eller film på operans villkor.

Mitt omdöme om filmen: goda sångliga prestationer särskilt från Don Juan himself, Leporello, donna Anna, donna Elvira, don Ottavio, Zerlina, och Masetto, men också kommendanten. Däremot gillade jag inte att sångarna sjöng på engelska även om jag naturligtvis förstår anledningen därtill. Ljudet var inte heller det allra bästa i alla fall inte från min plats i salongen.

Det positiva med filmen var just att det var en film. Fina bilder och interiörer från Budapest, som jag väl kände igen från mitt veckolånga besök för typ tjugo år sedan.

Den stora förtjänsten med filmen blir om man till exempel får en allmän spridning av den varför inte visa den på vartenda operahus världen runt för samma pris som en biobiljett? Som operaälskare har jag så klart en hel del invändningar mot upplägget, men det anser ju Kasper Holten att man skall kunna bortse från. Det ligger ju i sakens natur att man tvingas utelämna en hel del av musiken om man har bestämt sig för att filmen skall var slut efter etthundra minuter och verket vanligtvis kräver mer än tre timmar att spela, även om det inkluderar en lämplig paus.

Den stora eller avgörande frågan nu är när vi får möjlighet att se filmen i Sverige? Det är SF som har distributionsrätten och de besvarar inte frågor skickade per e-post, så därför kan jag inte besvara den ställda frågan. Det är dock ett stort misstag att inte visa filmen i Sverige, men tyvärr tror jag inte att mitt påpekande har någon som helst betydelse, utan vi får hoppas att det småningom blir möjligt att se filmen på TV. Det hade dock blivit en större upplevelse om vi hade kunnat få se filmen på bio och om SF inte vill visa filmen kanske de kunde sälja distributionsrätten till Folkets Hus/Parkers digitala biografer?

Om föreställningen

Kreativt team

Regissör: Kasper Holten
Manuskript: Mogens Rukov och Kasper Holten
Dirigent: Lars Ulric Mortensen Concerto Copenhagen

Medverkande

Don Juan: Christopher Maltman
Leporello: Mikhail Petrenko
Donna Elvira: Elisabeth Futral
Donna Anna: Maria Bengtsson
Don Ottavio: Peter Lodahl
Zerlina: Katija Dragojevic
Masetto: Ludvig Lindström
Kommendanten-polischefen: Eric Halfvorsen

Mer att läsa