Julius Caesar på Folkoperan

Julius Caesar på Folkoperan
Julius Caesar på Folkoperan – Foto: Mats Bäcker

Julius Caesar på Folkoperan

Julius Caesar blir en lekfull, aktuell och dansant efter dödenupplevelse

Premiär på Folkoperan i Stockholm 8 februari 2012
Musik: Georg Friedrich Händel|Libretto:Nicola Haym|Svensk text: Mira Bartov|

Kvällen på premiären av ”Julius Caesar” kunde ha börjat bättre. Beslutet att avnjuta en operasupé på restaurangen i huset var tyvärr ett enda stort misstag, men det är av erfarenheter som man lär påstås det. Det känns dock lite onödigt att spendera många hundralappar på en operameny som inte var värt namnet.

Som tur är blev kvällens föreställningen en desto större och bättre upplevelse, men visst hade det känts bättre om även besöket i restaurangen hade uppfyllt normala förväntningar

 

Vanligtvis är jag inte så förtjust i barockoperor och Händels ”Julius Caesar” utgör inget undantag och orsaken till detta är två dels innehåller verket ingen riktig aria dvs som man kan gå och nynna på i dagar efter en föreställning dels är den för lång. Vanligtvis brukar det ta fyra timmar och med den musiken är det enligt min bestämda uppfattning alldeles för lång tid, men samtidigt är det ju detta som är själva kännetecknet för en barockopera. Detta inte skrivit som jag skulle sakna respekt för barockälskare, men barockoperor är inte ”my cup of tea”.

Då kanske vän av ordning invänder att då är det bara att undvika att gå på just barockoperor, men så enkelt är det ju inte. Lite nyfiken är jag ju och just denna uppsättning har jag hört mycket talas om och därför var det inget svårt beslut att bege sig till Folkoperans salong.

Nu är det ju dessutom på det viset att detta är inte en opera som spelas särskilt ofta på våra breddgrader och tyvärr missade jag GöteborgsOperans uppsättning som gick för några år sedan, men jag i alla fall sett verket på Den Kongelige Opera i Köpenhamn med countertenoren Andreas Scholl i huvudrollen för  knappt tio år sedan. I övrigt hade ”Julius Caesar” som hade premiär i London 1724 inte premiär på Kungliga Operan här i Stockholm förrän 1985.

I Cisco Aznars uppsättning är längden på verket skurit ner till ungefär halva längden och eftersom det tog en kvart innan orkestern började spela så är det nog ett korrekt påstående,. Det skulle dock vara roligt att veta varför allkonstnären, Cisco Aznar, hade valt att göra på detta sätt, men tyvärr framgår det inte av intervjun med honom i programbladet.

Det var absolut en helt underbar operaupplevelse, som dock var fyllt av allehanda symboler, som det nog tar några dagar för mig att närmare reda ut, men det är ju precis som det skall vara enligt regissörens uppfattning.

Till den fina helhetsupplevelsen bidrar ju förutom sångarna orkestern också de sex dansarna, fyra androgyna ynglingar och två dito unga damer.

När det gäller sångarnas prestationer så finns det bara i huvudsak positiva saker att förtälja och dessutom är det ju alltid roligt att få möjlighet att lyssna till nya röster eller i varje fall rösterna som jag inte har lyssnat på särskilt många gånger.

Helt nya röster för mig var med all säkerhet countertenoren Daniel Carlsson och Håkan Ekenäs är en sångare som jag bestämt aldrig har lyssnat på tidigare. Det skall bli spännande att få följa dessa herrar även i fortsättningen. En extra eloge vill jag dessutom lämna för ett härligt sceniskt uttryck.

Kvartetten av damer är något mer kända för mig och bland annat har jag sett och hört Karolina Blixt både i ”Rigoletto” på KO och i ”Hemligheter” på Malmö Opera i våras.Tove Dahlberg upplevde jag förmodligen i ”Faust” här på Folkoperan , medan Josefine Andersson har jag lyssnat på i olika sammanhang i Köpenhamn. När det gäller Maria Sanner så räcker inte minnet till för att placera henne i ett operasammanhang, men precis som de övriga damerna svarade hon för en mycket fin prestation i gårdagens premiär.

Ibland känner jag för att särskilt nämna någon sångare för hans/henens speciella insats, men det avstår jag gärna för då det är helheten som räknas som sådant var det alldeles ypperligt och roligt och det är åtminstone inte vad jag vanligtvis förknippar med en Händelopera och definitivt inte ”Julius Caesar”.

En stor eloge måste jag ju också få lämna till Folkoperans orkester under ledning av dirigenten Joachim Unander.

Avslutningsvis vill jag rekommendera dig som bara är det allra minsta nyfiken på opera missa inte tillfället att få en fantastisk, rolig operaupplevelse till livs se ”Julius Caesar” på Folkoperan.

Recensioner

Teatermagasinet

Camilla Lundberg i Kulturnyheterna

Loretto Linusson i Aftonbladet

Bo Löfvendahl i SvD

Martin Nyström i DN

Produktionsteam

Musik: Georg Friedrich Händel
Musikalisk ledning: Joakim Unander
Regi, koreografi, scenografi & kostym: Cisco Aznar
Ljus: Karl Svensson
Mask & peruk: Therésia Frisk

Medverkande
Julius Caesar: Maria Sanner
Kleopatra: Tove Dahlberg
Cornelia: Karolina Blixt
Sextus: Josefine Anderssson
Ptolemaios: Daniel Carlsson
Akillas: Håkan Ekenäs

Dansare:

Daniel Sjögren-Larsson

Gustav Udd

Hannah Shakti Bühler

Jacob Walleberg

Laure Dupont

Noah Hellwig

Foto: Mats Bäcker

Related posts

Kommentera