Jussifesten i Voxna och Voxnabruk 2013

jussipaskansen
Jussi Björling

jussibjoerlingsallskapet

Jussifesten i Voxna och Voxnabruk 2013

Varje sommar blir det några operabesök dels runt om i Skåne, men också i Stockholm där Drottningholm och Confidencen lockar till besök. Förr om åren blev det också ett besök i Dalhalla, vilket oftast kombinerades med ett besök på Opera på Skäret. Tyvärr har det ju inte blivit så mycket opera på Dalhalla och därmed har också Opera på Skäret tyvärr fallit bort.

Den egentliga operasommaren inleds traditionsenligt med besöket på Läckö beläget längst ut på Kållandsö vid Vänern. Mellan Skånska Operans sommarturné och premiären på Läckö har varje år  den s k Jussifesten i Voxna ägt rum ett arrangemang som ordnas av Jussi Björling-sällskapet i samarbete med Ovanåker församling och med Stefan Olmårs som s k gärningsman. Det var på en konferens som Jussi Björling- sällskapet anordade på Musikaliska i Stockholm som jag första gången konkret hörde talas om Jussifesten i Voxna. Sedan dess har försökt att planera in en resa dit men på grund av att det inte är möjligt att kombinera detta evenemang med en annan resa har det inte varit möjligt att genomföra. Förra året sprack planerna på att jag just vid den tiden var på väg från den årliga semestern på Jylland.

Men nu i år blev det då alltså möjligt för mig att besöka Voxna som är beläget i Hälsingland en bit från Bollnäs och ungefär halvvägs till Rättvik.

Jussi-festen spänner över två dagar och första dagen ges det två konserter och sedan blir det något att äta och något att dricka innan dagen avslutas med en föreläsning i något aktuellt ämne kring Jussi Björlings liv och öde. I år presenterade Stefan Johansson som till vardags är tjänstledig som chefsdramaturg på Kungliga Operan i Stockholm, med placering i samma funktion, men därutöver också regissör på Malmö Opera. Hans föredrag handlade om en nyutkommen bok av engelske Björling kännaren Stephen Hastings ”The Bjoerling Sound”. Det blev ett mycket populärt och uppskattat föredrag som väckte intresset för att läsa boken själv och det blir säkert aktuellt framöver även om boken är skriven på engelska.

Själva arrangemanget börjar alltså med två konserter och jag hade alltså möjlighet att delta på den andra konserten. Medverkande på konserterna var två sopraner, två tenorer och två pianister. Som ”komframochsäj” fungerade Stefan Olmårs som utöver att vara gärningsman också fungerar som Jussi Björling sällskapets sekreterare.

De medverkande sopranerna hette Angelka Eklund och Rebecca Rasmussen och den sistnämnde har ju precis gjort stor succé som Mimi i Puccini´s La Boheme på NorrlandsOperan tidigare i år och Angelika var som jag uppfattade det studerande på en musikskola i trakten,

De medverkande tenorerna heter Christer Bladin och Joachim Bäckström Den förstnämnde har sjungit under många år ute på olika europeiska operascener och den sistnämnde är förra årets Jussi Björling stipendiat och till vardags sjunger han på Malmö Opera och där han i höst kommer att sjunga de Grieux i Massenets opera Manon och nästa år sjunger han Rodolfo i La Bohéme på samma scen.

Konserten inledes med kyrkringning och därefter fick vi lyssna på. Jussi när han sjöng ”Visa kring slånblom och månskära” av Sven Salén.

Stefan Olmårs presenterade dagens pianister nämligen Lennart Eng och  Lene Rieback och de tidigare presenterade sångarna.

Först ut var Christer Bladin som sjöng en av Jussi´s signaturmelodier nämligen ”Tonerna” han fortsatte med ”L ´ultima canzone” av Tosti. Längre in i programmet återkom han med ett par sånger av Grieg och Tosti.

Angelika Eklund gav sig sedan på Puccini´s ”O mio babbino caro” och det skulle hon enligt min mening nog ha väntat med. Sångligt sett lyckades hon betydligt bättre med en musikallåt ”Popular” från musikalen ”Whicked”.

Rebecca Rasmussen kombinerade sitt program med att sjunga några sånger av Richard Strauss,  Felix Mendelssohn och Robert Schumann med att sjunga några arior från La Bohème både ensam och tillsammans med Joachim Bäckström. Den sistnämnda arian var för övrigt ett av extranummerna  och den andra arian var en riktig höjararia nämligen ”Ebben n´andro lontana” från Catalany´s ”La Wally denna aria tillsammans med sångerna från de tidiga nämnda tre tyska kompositörerna vill jag betrakta som en av konsertens höjdpunkter.

Joachim Bäckström inledde med ”Saa tag mit hjerte” av Hugo Alfvén och ”Sommarnatt” av Schrader och där den första  sången var en riktig vacker sångupplevelse. I andra avdelningen sjöng han Kuda kuda ur Eugen Onegin och här passar beskrivningen ”att måla med sin röst” som hand i handske. Det var inget större fel på det övriga framförandet, men just dessa två nummer betraktar jag som konsertens andra höjdpunkt. Som  extranummer sjöng Joachim en annan av Jussis signaturmelodier nämligen Gustaf Nordqvist´s ”Till havs” och det var också riktigt bra, men som min personliga favorit räknar jag ändå Kuda kuda från Eugen Onegin.

Alla goda ting består av tre delar och den tredje höjdpunkten betraktar jag Christer Bladins tolkning av Nicolai Geddas vanligen mest hörda ”Volgalied” men i stark konkurrens med den avslutande duetten med Joachim och Christer i Capuas ”O sole mio”. Så skall det låta när två tenorer låter som bäst.

Som helhet betraktad var det en utomordentlig väl sammansatt konsert och där även ackompanjatörerna Lena Riebeck och Lennart Eng gjorde mycket bra ifrån sig.

Som avslutning på konserten fick jag överlämna en present i stället för blommor till Lena Riebeck och sedan sjöng jag tillsammans med stöd av Christer Bladin ”Land du välsignade” och det gick så där…

På tisdagen fortsatte evenemanget med dels en intressant föreläsning om en operasångerska, som tydligen också har sänt i TV för en tid sedan. Dagarna avslutades  med en rundtur i buss genom Voxnabruk. På väg till Bollnäs fick vi också se väggmålningar från ca 1740 i Hälsingegården Ol-Mårs.

Andra recensioner

Hela Hälsingland

 

 

Related posts

Kommentera