Kamraterna 10-års jubileum med Enleveringen

Kamraterna 10-års jubileum med Enleveringen Kamraterna 10-års jubileum med Enleveringen
78 / 100

Kamraterna firar 10 – års jubileum med att sätta upp Enleveringen och med musik av Mozart. Under årens lopp har jag nog upplevt alla uppsättningarna på Årsta Teater dock med undantag för första uppsättningen – Mozarts Zaide ett ofärdigt sångspel.

Kamraterna 10-års jubileum med Enleveringen

Första sommaropera

Det har oftast varit min första sommar operabesök och det är en händelse som alltid ser fram emot. I år höll jag på missa premiären på grund av att det i min almanacka stod att premiären var lördag 17. Det ordnade upp sig till sist…

Till grund för  uppsättningen ligger en av de två tragiska kidnappningsdramat i Österrike för några år sedan. Kidnapparen, en vuxen man, höll en ung flicka inspärrad i en källare under flera år. Jag är dock inte riktigt säker på vilket av de två omtalade kidnappningsdramerna, som har inspirerat till  uppsättningen, men det har kanske inte så stor betydelse

Det konstnärliga teamet har använts sig av Mozarts musik till sångspelet Enleveringen ur seraljen, men också delar av persongalleriet. Det känns helt OK, men det hade onekligen känts ännu bättre om man hade använt sig musiken i sin helhet och inte gjort en förkortad version.

Dan Turdén skriver att handlingen presenteras med en uppbruten kronologi och hoppar mellan pjäsens nutid, dåtid och framtid. Vad som är skillnaden mellan sanning, dröm, längtan och fantasi är upp till åskådaren att avgöra.

Med några dagars distans är jag beredd att ändra min något negativa inställning till det konstnärliga upplägget som jag nog inte riktigt hängde med i alla gånger.

Musikaliskt imponerade pianokvintetten under ledning av Anna Christensson – det var absolut en av föreställningens höjdpunkter att få uppleva Mozarts musik på detta sätt. Ljuvligt och helt underbart!

Enleveringen

Enleveringen är  ju ett sångspel och för den talade dialogen och en mycket bra scenisk gestaltning är skådespelaren Tomas Engström värld en speciell eloge! Dock reagerade jag starkt negativt när han uttryckte, som Selim att allt var muslimerna och judarnas fel. Det borde regissören ha kunnat stryka!

Anders Nyström som Osmin – fotograf Mikael Silkeberg

Sångligt och vokalt blev det en mycket stark upplevelse och här imponerade båda damerna, sopranerna Natalie Hernborg och Elsa Ridderstedt var och en på sitt sätt och när det gäller Elsa Ridderstedts Blonde så är det här fråga om det här handlar om ett riktigt genombrott!? Nu borde det väl snart vara dags för Natalie Hernborg att få beträda större operascener!

Ulric Björklund med Natalie Herngren – fotograf Mikael Silkeberg

Bland en trio av herrar imponerade alla tre var och en på sitt sätt. Mest imponerade basen Anders Nyström i den påpälsade rollen som Osmin, men det var också angenämt att få uppleva Pär “Siegfried” Lindskog som en ovanligt röststark Pedrillo och sceniskt mycket bra.

Den lyriske tenoren Ulric Björklund, Belmonte, imponerade också och levererade den bästa insatsen åtminstone som jag har upplevt honom i.

Det blev en helt utmärkt operaupplevelse som jag gärna rekommenderar vidare både till boende och besökare i kungliga huvudstaden. På Årsta teater t o m 16 juli.

Pär Lindskog som Pedrillo – fotograf Mikael Silkeberg

Om föreställningen

Premiär: 16.6.2017 på Årsta Teater

Upphovspersoner

Musik: W A Mozart|Text: Gottlieb Stephanie|Översättning: Carl Johan Holzhausen|Bearbetning: Dan Turdén|Musikaliskt arrangemang: Anna Christensson|

Kreativt team

Regissör: Dan Terdén
Scenografi och kostym – Marie Moberg
Mask – Angelica Ekeberg

Medverkande

Selim Tomas Engström
Konstanze Natalie Hernborg
Blonde Elsa Ridderstedt
Belmonte Ulrik Björklund
Pedrillo Pär Lindskog
Osmin Anders Nyström
Konstanze som barn  Tekla Lovén Turdén
Belmonte som barn  Sixten Lovén Turdén

Musiker

Piano Anna Christensson
Violin 1 Ylva Larsdotter
Violin 2 Aleksander Settersrtöm
Viola Matilda Brunström
Cello Natalia Goldmann

Läs mer