Karin Mang Habashi sopran och sångpedagog

Karin Mang Habashi sopran och sångpedagog

Karin Mang Habashi är en mångsidig musik- och sångarpersonlighet med ett register som innefattar en mängd av de största operarollerna. Allt från Wagner till Mozart till modernare opera och musikalmusik.

Karin Mang Habashi sopran och sångpedagog

Karin Mang Habashi växte upp på småländska landsbygden och i Trollhättan. Genom sin österrikiske styvfar, violinisten Carl Mang, fick hon sin första musikaliska skolning och uppträdde ofta som barn med sång i kyrkor och på andra platser.
Efter realskolan i Trollhättan studerade hon vid Göteborgs musikkonservatorium och fortsatte sedan med kantors- och musiklärarexamen. Solosång- och operautbildning vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Där träffade hon också sin blivande make, cellisten Nagi El Habashy, 1966.

Malmö Opera

Karin Mang Habashi är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon var anställd vid Malmö Stadsteater 1973-93 där hon har hörts i roller som Amelia, Aida, Elisabeth i Don Carlos och Tannhäuser Tosca m fl. Hon fick Thaliapriset 1977 för rollen som Magda Sorel i Menottis Konsuln och Birgit Nilsson Stipendiet för Emilia Marty i Testamentet.

På Stockholmsoperan har hon sjungit bl a Tosca tillsammans med José Carreras. Med Stockholmsoperan har hon även turnerat till Moskva och Warsawa med Wagners Nibelungens ring. Hon har även gästspelat på bl a Drottningholmsteatern, Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Den Norske Opera i Oslo och på Operan i Köln.

På Den Jyske Opera i Århus har hon sjungit Sieglinde, de tre Brünnhilde i Valkyrian, Siegfried och Ragnarök samt Brangäne i Tristan och Isolde. Hösten 1999 sjöng hon rollen Markisinnan i Regementets dotter och 2001 Filipjevnas parti i Eugen Onegin.

Studier

Efter studierna verkade hon i Stockholm som musiklärare och kyrkomusiker i Spånga/Vällingby församling. Innan hon 1973 på allvar inledde sin operakarriär vid den blivande hemmascenen på dåvarande Malmö stadsteater (numera Malmö Opera). Med rollen som Serena i Porgy och Bess, följd av Amelia i Maskeradbalen (1973) och titelrollen i Aida (1974).

Fram till 1993 sjöng hon ett antal framträdande roller i Malmö, såsom Elisabeth i Don Carlos (1975), Magda Sorel i Konsuln (1977)  samt Elisabeth i Tannhäuser (1981) och titelrollen i Tosca (1986).För sin roll i Konsuln tilldelades Kvällspostens Thaliapris 1978.

Kungliga Operan

Karin Mang Habashi har även sjungit på Kungliga Operan, till exempel Tosca med José Carreras (1979) och i Nibelungens ring på turné bland annat till Moskva och Warsawa.  På Drottningholmsteatern, i Figaros bröllop (1981). Dessutom har hon gästspelat på bland annat Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Den Norske Opera i Oslo och Operan i Köln.

Jyske Opera

Under sammanlagt nio år på 1980- och 1990-talen sjöng hon även på Danmarks Nationalopera Den Jyske Opera i Århus. I roller som Sieglinde och Brünnhilde i Nibelungens ring och Brangäne i Tristan och Isolde. På senare år har hon i Malmö bland annat gjort roller som Markisinnan i Regementets dotter (1999), Filipjevna i Eugene Onegin (2001) och Den gamla baronessan i Samuel Barbers Vanessa (2009).

Karin Mang-Habashi har även gjort udda roller som Abbedissan i Sound of Music i Växjö 2010  och framträtt vid ett stort antal konserter, radio- och TV-program, däribland de populära TV-galorna Det bästa av det mesta från Malmö stadsteater under tidigt 1980-tal under ledning av Sixten Nordström . Hon har i många år också undervisat nya sångare i sångteknik.

Priser och utmärkelser

  • 1966 – Jenny Lind-stipendiet
  • 1978 – Kvällspostens Thaliapris
  • 1979 – Birgit Nilsson-stipendiet

Upplevda föreställningar

Opera Roll Operahus Datum
Regementets dotter Markisinnan Berkenfeld Malmö Opera 1999
Eugen Onegin Filipjevna Malmö Opera 24.11.2001
Vanessa Baronessan Malmö Opera 15.4.2009

Läs mer