Kungliga Operan säsongen 2018-19

Säsongen 2018-2019 på Kungliga Operan. På bilden; Nadja Sellrup, premiärdansare i Kungliga Baletten

Kungliga Operan säsongen 2018-19

Urpremiär för Tristessa – en helt ny, svensk opera; Sveriges hetaste koreograf Alexander Ekman återvänder till Kungliga Baletten och fler kvinnliga regissörer och dirigenter än tidigare. Det är några exempel ur Kungliga Operans säsongsprogram för hösten 2018 och våren 2019.

Som en del i digitaliseringsarbetet väljer Operan också att presentera programmet på ett världsunikt sätt. Med Operans nya specialframtagna app och AR-teknik blir bläddrandet en helt ny upplevelse där läsare guidas genom programutbudet på ett dynamiskt sätt. Bilder kommer till liv och det bjuds på smakprov ur musikstycken från säsongens olika uppsättningar.

Kungliga Operan når fler och fler yngre besökare, vilket framgått i deras omfattande publikundersökning som nyligen presenterats. Ett annat viktigt mål är fler digitalt sända föreställningar för att göra repertoaren tillgänglig för alla. Till exempel kommer ett 100 procent digitalt verk att ha premiär för publiken på Kulturnatten den 21 april – Sharon Eyals Half Life i Virtual Reality.

Birgitta Svendén, vd och operachef:

Vi vill nå ut brett med vår konst. Genom digitaliseringen har vi möjlighet att sända fler föreställningar i ett antal nya kanaler, men inte bara det, vi kan även ge dig en inblick i så mycket mer som finns i vårt operahus via vår kanal Operan Play. Dessutom finns vi med på OperaVision, en ny, gratis plattform för livestreaming av opera som lanserades förra året av 30 operakompanier i 18 länder.

Nytt för Kungliga Operan är också satsningen #operanraw.

“Operanraw är allt extra-material inför premiärerna; mini-dokumentärer, trailers, intervjuer, och filmning back-stage. Vi vill bjuda in publiken i vårt pågående arbete så att fler kan ta ta del av våra förberedelser. Det är Operan osminkat. Därav namnet #operanraw”, berättar Kungliga Operans kommunikationschef Catarina Falkenhav.

“Den viktigaste aspekten av det vi har gjort är att skapa en sömlös övergång mellan det traditionella, tryckta mediet till augmented reality. Vi har fångat ögonblick från de olika föreställningarna med hjälp av banbrytande teknik, allt från volymetrisk film till 3D-scanningar. På så sätt förstärker vi Säsongsprogrammet med musik från föreställningarna och i vissa fall vaknar även bilderna till liv säger,” Bo Gustafsson, creative director på DVA Studio, produktionsbolaget bakom AR-upplevelserna.

Några bilder i Säsongsprogrammet är förstärkta med AR-filmat material: Tristessa, CarmenOrlando och Nötknäpparen.

Läs mer här

Ur Säsongsprogrammet, hösten 2018 och våren 2019:

OPERA

Operan har utökat sin satsning på kvinnliga dirigenter, med Julia Jones (Aida), Juana Carneiro (Carmen), Dalia Stasevska (Don Giovanni) och Karen Kamensek (Dracula). Av årets sex operapremiärer regisseras fem av dem av kvinnliga regissörer; Johanna Garpe (Carmen), Katharina Thoma (Tristessa) och Sofia Jupither (Rigoletto). Unga på Operans produktioner NÄR DÅ DÅ och Orlando regisseras av Kajsa Giertz respektive Ellen Lamm.

Säsongens första operapremiär är Tristessa där textförfattaren Torbjörn Elensky, visuella konstnären Ann-Sofi Sidén och kompositören Jonas S Bohlin skapat ett verk efter Angela Carters kultförklarade roman The Passion of New Eve (Den nya Evas passion) från 1977. För regin svarar Katharina Thoma och ledande roller görs av Kerstin Avemo, Johanna Rudström och John Erik Eleby. Urpremiär 6 oktober 2018.

En ny uppsättning av Verdis Rigoletto regisseras av Sofia Jupither som återvänder till Kungliga Operan efter Salome. Titelrollen sjungs av Karl-Magnus Fredriksson och Gilda av Ida Falk Winland. Premiär 24 november 2018.

Vårens första operapremiär är Bizets Carmen i regi av Johanna Garpe med Miriam Treichl i titelrollen. Premiär 19 januari 2019.

Efter det följer premiären av Karol Szymanowskis Kung Roger i en samproduktion med Teatr Wielki i Warszawa. Filmregissören Mariusz Trelinski står för regi och ledande roller görs av Lukasz Golinski och Elin Rombo. Szymanowskis opera hade premiär på operan i Warszawa 1926. Musiken har jämförts med Richard Strauss men också prisats för sitt eget poetiska tonspråk fyllt av virtuosa arior, symfoniska klanger och dramatiska körpartier. Ändå är det första gången Kung Roger sätts upp i Sverige med premiär 16 mars 2019.

Opera-repertoaren bjuder dessutom på Verdis Aida, Borisova-Ollas Dracula, Poulencs KarmelitsystrarnaLa Bohème och Madama Butterfly av Puccini, Mozarts Don Giovanni samt Lehárs Glada änkan – den här gången med Andreas T. Olsson i rollen som operachefen.

DANS/BALETT

Nicolas Le Riche, balettchef:

Min vision för Kungliga Baletten är att den ska vara en viktig aktör nationellt och internationellt och att vi konstant ska utveckla och fördjupa en stark relation till vår publik.

En av de mest omtalade nutida koreograferna i världen, svenske Alexander Ekman – som bland annat gjorde succé på Operan med Midsommarnattsdröm 2015 (går snart upp i Chicago) – återvänder nu med ett verk för Kungliga Baletten med titeln En kväll med Ekman. Urpremiär 5 april 2019.

Två mästare, Jiří Kylián och Angelin Preljocaj, återkommer till Kungliga Baletten med narrativa verk byggda på stora episka berättelser som Ikaros från grekiska mytologin och ärkeängeln Gabriels möte med jungfru Maria. Utöver dessa två verk skapar koreografen Lukáš Timulak ett nytt verk för Kungliga Baletten, inspirerad av 20-talets avantgarde-rörelse. Premiär/urpremiär 2 november 2018.

Serge Lifars bländande skönhet möter Jérémie Bélingards nyskapande koreografi i en double-bill under namnet Dancing Forward. Lifars paradverk Suite en blanc är en briljant nyklassicistisk balett. Lifar hade sitt ursprung i Ballets Russes och tog den klassiska baletten till en ny nivå under 1900-talet. Kvällens andra koreograf, Jérémie Bélingard, har själv dansat Lifars verk och hans stil är kreativ och poetisk. Tillsammans med Kungliga Baletten skapar han ett helt nytt verk. Premiär/urpremiär 15 februari 2019.

Den tjeckiske koreografen Jiři Bubeniček gör Processen en helt ny kreation för Kungliga Baletten. Ett verk som kretsar kring en absurd byråkrati och som, liksom Kafkas texter, är både fysiskt och psykologiskt brutalt. Urpremiär 17 maj 2019.

Dessutom på Kungliga Balettens repertoar: Márcia Haydées Törnrosa och Pär Isbergs Nötknäpparen, båda till Tjajkovskijs odödliga musik.

UNGA PÅ OPERAN

Anna Karinsdotter, konstnärlig chef:

Unga på Operan jobbar med väldigt långa cykler och måste tänka in att alla, från de allra yngsta till de unga vuxna, ska få uppleva både dans och opera.

NÄR DÅ DÅ – med text, scenografi, kostym och mask av Pija Lindenbaum – är ett verk i samarbete med Helsingborgs stadsteater och som rekommenderas för barn mellan 5 och 8 år. Premiär på Operans Rotunda 13 november 2018.

Unga på Operan bjuder också på ny version av Orlando med musik av Händel och Johan Ramström, i regi av Ellen Lamm och med Emma Sventelius i titelrollen. Urpremiär på Confidencen, Ulriksdals slottsteater 4 maj 2019.

Läs mer om hela repertoaren på Operans hemsida här

Biljettsläpp till samtliga föreställningar sker 23 april kl 06:00.

TIPS! Följ med bakom kulisserna i vår egen kanal Operan Play, där vi samlat våra filmer, podcasts och musik.

Ladda ner Operans app på App Store och Google Play. Med hjälp av appen kan du höra ett smakprov från samtliga föreställningar och se ett antal fotografier få liv med hjälp av AR-teknik och höra intervjuerna med de konstnärliga cheferna.

Läs mer här

Related posts