Kungliga Operans hyllade Dracula direktsänds på bio

Dracula på Kungliga Operan 2017. På bilden; Kristian Flor som Holmwood; Jon Nilsson som Quincey, Sanna Gibbs som Lucy, Johan Edholm som Dr. Seward samt tre movers.Fotograf: Carl Thorborg

Kungliga Operans hyllade Dracula direktsänds på bio

I perfekt anslutning till Halloween och allhelgonahelgen direktsänder Folkets Hus och Parker Dracula från Kungliga Operan till 68 biografer i Sverige. Dracula hade urpremiär i fredags och till de kvarvarande föreställningarna på Kungliga Operan finns endast ett fåtal platser kvar. 3 november kl 19.00 visas den på bio i Sverige.

När Dracula spelas på Kungliga Operan är det första gången som vampyren tar ton på en stor operascen. Det blir också en Dracula där kvinnorna kring titelrollen berättar sina historier. I ledande roller syns Elisabeth Meyer (Mina), Sanna Gibbs (Lucy) och Ola Eliasson i rollen som Dracula. För musiken står den internationellt erkända tonsättaren Victoria Borisova-Ollas.

Att skriva en opera om världens mest kända vampyr kan på pappret låta som en skräckinjagande utmaning, men det var inget som skrämde tonsättaren. Victoria Borisova-Ollas är internationellt erkänd och har tilldelats fina utmärkelser, bland annat Expressens kulturpris Spelmannen 2016 och The Royal Swedish Academy of Music /Christ Johnson Prize for Symphonic Composition 2011.

Jag lockades av utmaningen som det innebär att jobba med en historia som har ett så högt tempo som Dracula, säger Victoria Borisova-Ollas. Scenerna är händelserika och inte särskilt långa, och de flyter in i varandra. Samtidigt är den här dramatiska, actionfyllda operan dynamisk.

Texten av Kristian Benkö och Claes Peter Hellwig skiljer sig en hel del från Bram Stokers litterära förlaga. I operan spinner man istället runt ett kärlekstema mellan Dracula och Mina där han blir ett verktyg för hennes frigörelse från det viktorianskt instängda samhället.

Dracula står för det som är dödligt och farligt, men också spännande. Att ge sig hän är att riskera livet vilket är fel åtminstone i den värld som vi är präglade av, säger regissören Linus Fellbom.

Det konstnärliga teamet, som även består av dirigenten Karen Kamensek och scenografen Dan Potra, skapar en uppsättning med skräckromantik, viktorianskt mode, storslagna körer, krossade hjärtan, hämnd och blod. Dan Potra är född i Transsylvanien men verkar numera i Australien.

– Operan har specifika scener med olika scenlösningar och dramatiska specialeffekter, som utgör utmaningar för det tekniska teamet. Det kan till exempel vara en säng i ett rum; plötsligt kryper vampyrer genom sängkläderna och sängen börjar flyta och rotera i luften, eller kanske en vacker 1800-talsfontän där vattnet plötsligt förvandlas till blod, säger Dan Potra.

Scenografin blandar enkelhet med klassiska teaterknep. Skuggor och illusioner som förstärks med digitala projektioner och spektakulära detaljer. Det svenska specialeffektsbolaget Goodbye Kansas, som arbetar med den prisbelönta TV-serien The Walking Dead, har varit involverat i arbetet.

Presscitat:
“En rysligt snygg föreställning” – Dagens Nyheter

“Jösses vilken show!”
– Expressen

“Fullkomligt magiskt scenmaskineri” – SvD

“Det är verkligen extra allt – svarta kläder med röda detaljer, vampyrblod, rök och eld, fladdermöss och råttor, kandelabrar, orgelklang och en hel hoper slängkappor.”
– Kulturnytt, P1


Beräknad längd: 2 tim 25 min
Visas:
 3 november 19.00

Biografer som visar här

Folkets Hus och Parker har livesänt scenkonst på bio sedan 2003 och antalet biografer som deltar ökar ständigt. Från början var 7 biografer med och nu är 200 biografer anslutna till Folkets Hus och Parkers nätverk Live på bio. Live på bio har blivit en av Sveriges viktigaste satsningar på kulturtillgänglighet i hela landet och bygger på ett stort antal ideellt engagerade personer ute i landet. För mer info: www.livepabio.se

 

Related posts

Kommentera